۳ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۲۴
کد خبر: 82609079
T T
۰ نفر
حضرت معصومه(س) بانوي كرامت و يادگار صاحبان آيه تطهير

قم- ايرنا- حضرت فاطمه معصومه(س) پرورش يافته مكتب ائمه طاهرين(ع) و يادگار صاحبان آيه تطهير(ع) است؛ نمونه عالي از طهارت و پاكي و اين ويژگي به زيبايي در لقب ايشان(معصومه) متجلي مي باشد.

به گزارش ايرنا، درروز ميلاد شفيع شيعيان،قم اين شهر كويري عطر و بوي بهشت مي دهد انگار كه اين شهر قطعه اي از بهشت بوده كه روي زمين جا مانده است.
آن حضرت در روز اول ذيقعده سال 173 هجري، در شهر مدينه چشم به جهان گشودند. حضرت از همان آغاز، در محيطي پرورش يافت كه پدرو مادر و فرزندان،همه به فضايل اخلاقي آراسته بودند. عبادت و زهد، پارسايي و تقوا، راستگويي و بردباري، استقامت در برابر ناملايمات، بخشندگي و پاكدامني و نيز ياد خدا، از صفات برجسته اين خاندان پاك سيرت و نيكو سرشت به شمار مي رفت.
حضرت معصومه(س) در كنار تمام القاب به كريمه اهل بيت(س) شهرت دارند، چرا كه ايشان بر اثر عبادت و بندگي خداوند به مرتبه اي رسيده اند كه مظهر اراده حق و واسطه فيض الهي شده اند؛ همانگونه كه امام صادق(ع) فرمودند: «بندگي خداوند گوهري است كه نهايت و باطن آن فرمانروايي بر موجودات است».
ايشان در كنار ويژگي هاي مذكور داراي مقام شفاعت نيز مي باشند و بنابر قول امام صادق(ع) به شفاعت ايشان همه شيعيان وارد بهشت مي شوند.
زيارت مرقد شريف حضرت معصومه(س) بسيار مورد سفارش امامان معصوم(ع) مي باشد و داراي فضيلت فراواني است، چنانچه امام رضا(ع) فرموده اند: «كسي كه فاطمه معصومه(س) را زيارت كند سزاوار بهشت خواهد بود».
امام صادق(ع) از قم به عنوان حرم اهل بيت(ع) نام مي برند و مي فرمايند: «به زودي زني از فرزندان من بر آنجا دفن خواهند شد كه نامش «فاطمه» است، هر كس او را زيارت كند بهشت بر او واجب خواهد شد».
حضرت معصومه(س) هميشه منشا بركات فراوان بوده و هست و كرامات فرواني از ايشان در حافظه تاريخ ثبت شده؛ كرامات و شفاعت هايي از ايشان كه از سوي بزرگاني همچون ملاصدرا، آيات بروجردي، اراكي و مرعشي نجفي فراوان بيان شده است.
ايشان در كنار تمام ويژگي هايشان براي دختران جامعه ما نيز الگويي كم نظير هستند؛ به همين جهت روز ميلاد آن بانوي گرانقدر با نامگذاري به عنوان روز دختر فرصتي است براي بازبيني دختران ما نسبت به جايگاه و وظايفي كه بر عهده دارند.
كريمه اهل بيت(س) بانويي كه پس از تحمل مرارت هاي سفر براي ديدن برادر دچار بيماري مي شوند، پس به همراهان خود مي فرمايند «مرا به شهر قم ببريد، زيرا از پدرم شنيدم كه فرمود: شهر قم مركز شيعيان ما مي باشد».
زماني كه خبر حركت آن حضرت به سمت قم به مردم شهر رسيد اهالي به استقبال شتافتند و در حالي كه بزرگ خاندان اشعري(موسي بن الخزرج) زمام شتر آن حضرت را به دوش مي كشيد ايشان در ميان اشتياق وصف ناپذير مردم وارد اين خطه شدند و در منزل شخصي موسي بن خزرج منزل گزيدند.
قم قطعه اي از بهشت است كه مردم آن هميشه دوستدار اهل بيت عصمت و طهارت(ع) هستند؛ خشت اول اين شهر را گروهي از صحابه و دوستان ائمه(ع) از اعراب اشعري با ايمان و تولي بنا گذاشتند و شالوده اين شهر مقدس براي رسيدن به جايگاه امروز از 83 هجري قمري و در دروان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) طرح ريزي شد.
در روايات فراوان بر جايگاه قم تاكيد شده كه از آن جمله مي توان به اين فرمايش امام صادق(ع) اشاره كرد: «زماني مي آيد كه شهر قم و اهل آن حجت بر تمام مردم خواهند بود و اين موضوع در زمان غيبت امام زمان(عج) مي باشد تا ظهور ايشان».
حضرت معصومه(س) اين شهر را براي تجديد قواي خود در مسير ديدار برادر انتخاب كردند، چرا كه بنا بر قول پدرشان به مردم اين خطه اعتماد كردند؛ ايشان 17 روز ميهمان اين مردم بودند و سرانجام در دومين دهه از ماه ربيع الثاني سال 200 هجري قمري غروب عمر 28 ساله ايشان فرارسيد.

** استاد برجسته حوزه علميه قم در گفت و گو با ايرنا، با اشاره به ويژگي هاي منحصر به فرد حضرت معصومه(س)، گفت: مقام و عظمت دختر موسي ابن جعفر(ع) به قدري بالاست كه لقب فاطمه ثاني به آن حضرت داده شده، يعني آنچه كه خداوند به حضرت فاطمه زهرا(س) عنايت كرده شامل حال ايشان نيز شده است.
آيت الله سيد جعفر ميرعظيمي افزود: عظمت و جلال حضرت معصومه(س) در بسياري از روايات تاكيد شده و ثواب زيارت آن حضرت برابر با ثواب زيارت حضرت زهرا(س) و واجب شدن بهشت عنوان شده است.
وي گفت: بر اساس روايتي از معصومين(ع)، بهشت هشت در دارد كه يكي از درهاي آن از شهر قم باز مي شود و اين مساله به دليل وجود بارگاه گهربار كريمه اهل بيت(س) در اين شهر است.
وي به مقام و منزلت حضرت معصومه(س) در روايات اهل بيت(ع) اشاره و بيان كرد: امام صادق(ع) در روايتي مي فرمايند: «خداوند حرمي دارد كه «مكه» است، پيامبر خدا را هم حرمي است كه «مدينه» است و امير المومنين هم حرمي دارد كه «كوفه» است و ما امامان حرمي داريم كه «قم» است؛ بزودي بانويي از فرزندان من به نام «فاطمه» در آنجا مدفون خواهد شد كه هر كس او را زيارت كند، بهشت برايش واجب مي شود».
ميرعظيمي ادامه داد: با وجود اين كه تمام امامان معصوم(ع) يا با ضربه شمشير دشمنان و يا با زهر كينه به شهادت رسيده اند و جامعه اسلام از وجود اين عزيزان بي بهره ماند، ولي حب و دوستي اهل بيت(ع) همواره در دل شيعيان مي ماند و هر روز پررنگ تر مي شود.
وي بيان كرد: شهر مقدس قم به بركت وجود بارگاه ملكوتي حضرت معصومه(س) از گذشته پايگاه فقاهت و كانون اصلي تربيت و پرورش علما، مجاهدان راستين و شخصيت هاي بزرگ شيعه بوده است كه براي نشر مكتب اسلام و تشيع سختي ها و مشكلات فراواني را تحمل كرده اند.


** يكي از استاد برجسته حوزه علميه قم نيز به خبرنگار ايرنا، گفت: عمده كرامت حضرت معصومه(س) مربوط به شفاعت عام است و هر مومن و مسلماني كه به ايشان توسل كند مورد شفاعت قرار مي گيرد، در حالي كه بسياري از ائمه اطهار(ع) داراي شفاعت خاص هستند.
آيت الله احمد فقيه يزدي افزود: ويژگي علميت حضرت معصومه(س) نيز بي نظير است و در روايات بسياري به جنبه هاي معنوي و تقوايي شخصيت كريمه اهل بيت(س) اشاره شده و وي را همطراز با بسياري از امامان معصوم(ع) برشمرده اند.
وي تصريح كرد: تمام امامزاده هايي كه در شهر قم مدفون هستند به دليل وجود نازنين حضرت معصومه(س) و كرامت و عظمت ايشان در قم اجتماع كردند.
وي ادامه داد: با وجود حرم حضرت معصومه(س)، كرامت، تقوا، علم و شفاعت اهل بيت(ع) براي شهر قم حاصل شده است و از اين شهر به تمام سرزمين ها منتشر مي شود.
فقيه يزدي افزود: حضور حضرت معصومه(س) چنان جايگاه و عظمتي به شهر قم داده است كه در واقع دري از درهاي بهشت به واسطه عنايت گسترده خداوند متعال از شهر قم باز شده كه تمام عالم اسلام مي توانند از آن بهره مند شوند.
/2085/ 6133/ گزارش از: سميه حيدري ** انتشار- جعفرمسلمي