۲ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۳۶
کد خبر: 82608425
T T
۰ نفر
سردار مومنی: نیروی انتظامی در مبادی رسمی ورود كالا مستقر می شود

بندرعباس - ایرنا - جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: با هدف پیشگیری از قاچاق كالا، این نیرو با همكاری گمرك طی 2 ماه آینده در مبادی رسمی ورود كالا به كشور مستقر می شود.

به گزارش ایرنا سردار اسكندر مومنی كه برای بررسی نحوه استقرار نیروی انتظامی در مبادی رسمی ورود كالا وارد بندرعباس شده است روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این اقدام دائمی و برای پیشگیری از قاچاق كالا و نظارت بر فرآیندها، اظهارنامه ها و محتویات است تا ورود قاچاق كالا به كشور كاهش یابد.
وی ادامه داد: از 12 كانتینر كالای قاچاق به ارزش 5 میلیارد تومان كه طی 2 تا سه روز گذشته كشف شده حدود 4 میلیارد تومان آن از مبادی رسمی و یك میلیارد تومان دیگر از مبادی غیر رسمی وارد شده است.
وی اضافه كرد: قاچاقچیان در مبادی رسمی همه فرآیندهای اداری و تشریفات قانونی را با دور زدن قانون و اظهار خلاف واقع انجام می دهند.
جانشین فرمانده ناجا اظهار داشت: ابتدای كانتینر را كالاهای اظهار شده قرار می دهند كه ارزان و با تعرفه بسیار پایین است و پشت آن كالاهای قاچاق كه تعرفه بسیار بالایی دارد چیده می شود.
سردار مومنی بیان كرد: بدین ترتیب قاچاقچیان هم قانون را دور می زنند و هم حق و حقوق دولتی را نمی دهند.
وی خاطر نشان كرد: باید فرآیندهای قانونی برای كسب و كار و تجارت قانونی تسهیل شود تا وقت و هزینه آنهایی كه می خواهند به كار قانونی بپردازند در فرآیندهای پیچیده اداری صرف نشود.
به گفته این مقام مسئول، باید بازدارندگی به نحوی باشد كه تجارت غیر قانونی برای آنهایی كه چنین قصدی دارند مقرون به صرفه نباشد.
جانشین فرمانده ناجا گفت: نكته سوم امحای كالاهای كشف شده است، هرچند این ها جریمه شوند ولی ورود این كالاها به چرخه مصرف اثر سوء در كاهش اشتغال، تولید و اقتصاد و امنیت ملی برجا می گذارد.
سردار مومنی خاطرنشان كرد: مكانیزه كردن تمام فرآیندها و به كمترین میزان رساندن دخالت انسان و دست برای آنكه بتوان نظارت بسیار كامل تری بر ورود و خرج كالاها داشت نكته بسیار مهمی است؛ با این حجم بسیار بزرگ واردات امكان كنترل دستی همه كالاها وجود ندارد.
جانشنین فرمانده ناجا یادآور شد: گام اول پیشگیری است كه باید از مبادی رسمی صورت بگیرد چرا كه حجم بسیاری از واردات از مبادی رسمی انجام می شود.
وی خاطر نشان كرد: مقابله و برخورد هم اولویت دیگر در زمینه مبارزه با قاچاق كالا است كه محور فعالیت ها در این بخش بر كارهای اطلاعاتی و تمركز بر باندهای بزرگ و سازمان یافته قرار دارد.
وی اضافه كرد: شناسایی و دستگیری خرده قاچاقچیان در اولویت جاری قرار دارند ولی تمركز بر باندهای بزرگ سازمان یافته و حجیم است تا بتوان حجم كالای قاچاق را به كمترین میزان رساند.
سردار مومنی ادامه داد: افزون بر 50 درصد افزایش كشفیات قاچاق كالا در سال 95 نسبت به 94 داشتیم و در سه ماهه اول 96 هم باز افزون بر50 درصد افزایش كشفیات نسبت به سه ماهه سال 95 را شاهد هستیم.
به گفته جانشین فرمانده ناجا، كشفیات پرونده های بالای 500 میلیون تومان افزایش قابل توجه ای داشته و پرونده های زیر 100 میلیون تومان و خُرد 2 درصد كاهش یافته است.
وی عنوان كرد: شاید یك پرونده بزرگ به اندازه یك هزار پرونده خُرد حجم و ارزش داشته باشد.
جانشین فرمانده ناجا افزود: رویكرد مقابله با باندهای بزرگ و سازمان یافته دستاوردهای خوبی ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب كه بتواند به رونق كسب و كار داخلی و اشتغال كمك كند فاصله زیادی وجود دارد.
3219/6048/1484
خبرنگار: عزت الله معمارباشی ** انتشار دهنده: اصغر رضاخانی