۲۸ تیر ۱۳۹۶، ۱۷:۵۲
کد خبر: 82604033
T T
۰ نفر
نماينده دستيار ويژه رييس جمهوري: انجمن صابئين مندايي بايد به ثبت برسد

اهواز ـ ايرنا ـ نماينده دستيار ويژه رييس جمهوري گفت: انجمن صابئين مندايي هنوز رسمي نشده است و ضرورت ثبت آن احساس مي‌شود.

به گزارش ايرنا سعيد زارع چهارشنبه در آيين سال نو صابئين مندايي با حضور پيروان اين دين در عبادتگاه خاص آنان در اهواز ، اظهار كرد: تقاضاي جامعه صابئين مندايي رسمي شدن انجمن مذهبي خاص شان است.
وي افزود: از استاندار خوزستان و مسئولان استان خواهشمندم نسبت به تامين مكان ويژه انجام مراسم مذهبي و غسل تعميد منداييان در اهواز در حاشيه رودخانه كارون اقدامات و همكاري لازم را انجام دهند چرا كه وضعيت فعلي و مكاني كه اكنون در حاشيه رودخانه درآن به انجام غسل و ساير مناسك مذهبي شان مي پردازند، برازنده نيست ، اين مكان بايد آبرومند و درخور شان پيروان اين ديانت باشد.
زارع با اشاره به تحصيل دانش آموزان مندايي در مدارس معمولي توضيح داد: مدارس استان نياز به برنامه ريزي در زمينه برخي مذاهب دارند، در مدارس مي توان با يك آموزش مختصر به معلمان و مسئولان مدرسه آگاهي آنان را نسبت به دين مندايي به عنوان يكي از اديان توحيدي افزايش داد تا دانش آموزان صابئين مندايي در مدارس به خاطر عدم آگاهي ديگران نسبت به اين ديانت توحيدي ، احساس شهروند درجه دوم نداشته باشند.
نماينده دستيار ويژه رييس جمهور ايران در امور اقوام و اقليت‌هاي ديني و مذهبي بيان كرد: ايرانيان صابئين مندايي از كم توقع ترين ايرانيان هستند.
در پايان پيام تبريك علي يونسي، دستيار ويژه رئيس جمهور ايران در امور اقوام و اقليت‌هاي ديني و مذهبي به صابئين مندايي به مناسبت آغاز سال نوي منداييان خوانده شد.

*** در برابر برادران مندايي مقصر هستيم
نماينده مردم اهواز، باوي، حميديه و كارون نيز اظهار كرد: تمام اديان در محور انسانيت و كرامت انساني مشترك هستند و اين نقطه تلاقي تمام اديان است.
علي ساري توضيح داد: نور ايمان تجلي پيدا نخواهد كرد و قرب الهي شكل نمي گيرد مگر اين كه تمام ارزش هاي انساني در محبت به ديگران و گذشت از خودخواهي محترم شمرده شود ‌و براي يكديگر فارغ از رنگ، نژاد و دين جانفشاني و ايثار كنيم و اين همان آرمان‌ها و ارزش هايي است كه تمام پيامبران و انبياء و كتب آسماني بر آن تاكيد دارند.
وي افزود: بسياري از جوامع بشري در تطبيق مفهوم حقيقي ايمان به صورت كامل ناكام مانده اند به همين دليل شاهد برخي رفتارهاي نژادپرستانه با برخي اقليت هاي مذهبي از سوي مدعيان روشنفكري در كشور بوده ايم و اين رويه تا پيش از پيروزي انقلاب اسلامي ادامه داشت.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: پس از پيروزي انقلاب اسلامي اقليت ها و اقوام از توجه ويژه اي برخوردار شدند و قانون اساسي احترام و جايگاه آنان را تضمين كرد‌ و در اولويت قرار داد.
وي گفت: طبق اصل 19،20 و 21 قانون اساسي تاكيد ويژه‌اي بر حق آزادي اديان در برگزاري مراسم و آيين هاي خاص پيرانشان دارد تا از اديان و آيين هاي آسماني در برابر افراد مريض النفس و سياست هاي تنگ نظرانه صيانت شود البته خود را در برابر برادران مندائي مقصر مي‌دانيم.
ساري گفت: اشتراكات بسياري همچون وحدانيت، انسانيت، وطن و فرهنگ با برادران مندائي داريم و اميدوارم همواره در شادي و غم در كنار يكديگر باشيم و با كمك هم براي عمران و آبادي كشور تلاش كنيم.
7164/6002
خبرنگار: عاطفه جوادي**انتشاردهنده : كبري آقازري