۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۴۶
کد خبر: 82549581
T T
۰ نفر
میز گردایرنا/ لزوم همگانی كردن امر به معروف و نهی از منكر

بیرجند - ایرنا- میزگرد تخصصی امر به معروف و نهی از منكر با حضور 2 عضو ستاد امر به معروف و نهی از منكر خراسان جنوبی، كارشناس امور دینی و نیز خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی در بیرجند برگزار شد، مهمانان در این نشست، همگانی كردن این 2 فریضه الهی را یكی از راهكارهای احیای آن عنوان كردند.

در این میزگرد شركت كنندگان به فراهم كردن شرایط تسهیل ازدواج جوانان به عنوان یكی از مصداق های امر به معروف و نهی از منكر ، كاهش جرایم با تذكر لسانی آمران به معروف، رفع كمبود بودجه در این ارتباط و اجرای این فریضه توسط همه دستگاه ها و ... تاكید كردند.
این میز گرد با هدف ترویج 2 فریضه الهی یاد شده همزمان با ماه مبارك رمضان و ارایه راهكارهای احیای آن با رویكرد گفتمان سازی در الگوهای رفتاری با حضور حجت الاسلام غلامحسین نوفرستی، نماینده ولی فقیه در سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبی و كارشناس مذهبی و سرهنگ علی قاسمی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منكر و فرمانده سپاه انصار الرضا(ع) و محمد رضا فخر معاون دولت به مردم ستاد امر به معروف و نهی از منكر استان برگزار شد.

** تشكیل نظام اسلامی بالاترین معروف هاست
نماینده ولی فقیه در سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبی در این میز گرد گفت: از دیدگاه اسلام و عالمان دین تشكیل نظام اسلامی جزو بالاترین معروف هاست زیرا در پناه این نظام دیگر معروف ها مورد توجه قرار می گیرند.
حجت الاسلام غلامحسین نوفرستی، افزود: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) برگرفته از تحقق تشكیل نظام اسلامی است و هركسی در این ارتباط به دنبال حفظ ارزش های نظام است مطمئنا بالاترین فریضه ها را انجام می دهد.
به گفته وی در مقابل حافظان نظام، كسانی كه در زمینه منكرها و منعیات الهی فعالیت می كنند و با ترویج آن قصد فروپاشی نظام اسلامی را دارند از دیدگاه اسلام بزرگترین منكر ها را انجام می دهند.
وی با اشاره به این سخن مقام معظم رهبری كه فرمودند« حد نصاب امر به معروف و نهی از منكر را به مسایل كوچك و فردی اختصاص ندهیم» افزود: دلسوزان نظام باید در نظر داشته باشند كه خود را آنقدر مشغول مسایل متفرقه نكنند كه از اصل بیفتند.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام نوفرستی ادامه داد: امروزه توجه به فرهنگ نماز در جامعه و فرهنگ سازی آن به عنوان نقطه وصل جامعه با خدا ضرورت دارد و در كنار آن با توجه به قرار گرفتن در ماه مبارك رمضان بازخوانی معروف ها می تواند نقش بسزایی در این زمینه داشته باشد.
این كارشناس مذهبی اظهار كرد: آنچه انسان را در راستای كمال به پیش می برد معروف است كه وظیفه همه است در امر به معروف كوشا باشند و آنچه كه خداوند بندگانش را از آن نهی كرده جزو منكر ها به حساب می آیند كه دلسوزان نظام اسلامی باید در نهی از منكر از هیچ تلاشی در جامعه چشم پوشی نكنند.

** امر به معروف و نهی از منكر یك تكلیف الهی است
حجت الاسلام نوفرستی، تصریح كرد: امر به معروف و نهی از منكر یك تكلیف الهی است كه متوجه افراد جامعه می شود و آحاد جامعه باید عالم به معروف و منكر باشند.
به گفته وی، هر كسی كه احساس می كند نسبت به مصادیق امر به معروف و نهی از منكر عالم است تكلیف دارد كه آمر و ناهی باشد تا جامعه رشد و تعالی پیدا كند و از آلودگی ها حفظ شود.
وی اظهار كرد: امر به معروف و نهی از منكر باید صادقانه باشد كه این صداقت خود باعث جذب افرادی می شود كه موجب منكر شده اند.
نماینده ولی فقیه در سپاه انصار الرضا (ع) خراسان جنوبی، با اشاره به اینكه در انجام این تكلیف الهی باید عالم باشیم، افزود: طبق گفته امام حسن عسكری (ع) نصیحت یا همان امر و نهی به معروف و منكر باید به گونه ای باشد كه آبروی افراد حفظ شود.
وی با بیان اینكه اگر راه های انجام صحیح امر به معروف و نهی از منكر را بیابیم آثار و بركت های آن روشن خواهد شد، عنوان كرد: بدون شك با انجام صحیح آن باعث پویایی نظام اسلامی خواهیم شد.

** امر به معروف و نهی از منكر نیازمند سازمان منسجم است
این كارشناس مذهبی با اشاره به اینكه امر به معروف و نهی از منكر نیاز به سازماندهی معین دارد، اظهار كرد: بدون شك این سازمان مدون همان نظام اسلامی است كه این 2 فریضه الهی باید در قالب این نظام پیاده سازی شود.
حجت الاسلام نوفرستی بیان كرد: در نظام اسلامی باید از میان امت حزب الله كسانی باشند كه مردم را به خیر دعوت و از بدی ها نهی كنند كه این دعوت به خیر مسلما موجب رستگاری مردم و جامعه خواهد شد.
به گفته وی طبق اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منكر وظیفه همگانی در جامعه است كه دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت وظایفی معین را باید دنبال كنند.

** تسهیل كردن ازدواج جوانان از مصادیق امر به معروف است
وی ادامه داد: پایه ریزی امر به معروف و نهی از منكر در جامعه بدون شك نقش مستقیمی در استحكام پایه های خانواده و به تبع آن جامعه خواهد گذاشت و از آنجا كه خانواده محل آرامش رحمت و عشق است تسهیل سازی ازدواج جوانان یكی از مهمترین مصادیق این فریضه الهی خواهد بود.
وی تاكید كرد: اگر در جامعه این فرهنگ زمینه سازی شود و ازدواج به عنوان یكی از بزرگترین معروف ها در جامعه جای بگیرد حتما مودت و آرامش در جامعه نقش نمایی خواهد كرد.
وی اظهار كرد: همه تكلیف داریم زمینه ازدواج جوانان را در جامعه فراهم كنیم، اگر آحاد جامعه در این زمینه تلاش كنند خداوند هم زندگی جوانان را بیمه می كند و این وعده الهی است.
به گفته وی در این ارتباط مرد و زن هم باید نسبت به هم دلسوز باشند و در راستای كمال یكدیگر حركت كنند تا بدی هایشان نسبت به یكدیگر پوشانده شود.
وی افزود: اگر آرامش و آسایشی در نظام اسلامی وجود دارد وامدار خون 230 هزار شهید جان بركف است كه با رشادت های خود درخت انقلاب را سیراب كردند.
حجت الاسلام نوفرستی تصریح كرد: امیدواریم با حفظ كرامت انسانی، پایبندی به نظام اسلامی و تلاش در هر چیزی كه منجر به كمال انسانی می شود بتوانیم جلوی آسیب های موجود در جامعه را بگیریم و در راستای حفظ نظام اسلامی با تقویت فرهنگ امر به معروف و نهی از منكر، گام برداریم.

** با افزایش تذكر لسانی امر به معروف جرایم كاهش می یابد
همچنین دبیر ستاد امر به معروف و نهی ازمنكر خراسان جنوبی گفت: در ماه رمضان و محرم حضور مردم در مساجد و تكایا بیشتر می شود و مردم بیشتر به سمت خوبی ها و ارزشهای اسلامی و دینی می روند و در نتیجه وقوع جرم و جنایت در جامعه كاهش می یابد پس باید از رمضان و محرم به عنوان بهار امر به معروف نهی از منكر نام برد.
سرهنگ علی قاسمی افزود: هر چه محیط سالم ، معنوی و فرهنگی باشد و در بحث امر به معروف نهی از منكر تذكر لسانی بیشتر شود جرایم نیز كاهش می یابد و هرچه محیط آلوده و به ارزشها بی توجهی شود، زمینه تخلف و جرم نیز در جامعه افزایش می یابد.
وی ادامه داد: در محیط هایی همانند مساجد به دلیل اینكه اركان مسجد از جمله روحانی، نماز و قرآن وجود دارد وقوع منكر در آن نیست یا به حداقل می رسد از این رو باید تلاش كنیم ارزش های اسلامی را از دوره پیش دبستانی ، دبستان و راهنمایی در جامعه پیاده كنیم تا جامعه ما از رفتن به سمت جرم و جنایت مصون بماند.
وی از موازی كاری در اجرای برنامه های فرهنگی انتقاد كرد و گفت: در عین حال اجرای این برنامه ها در جامعه تاثیر زیادی در پیشگیری از وقوع جرم دارد.

** ابزار فرهنگی در جامعه افزایش اما برنامه فرهنگی كاهش یافته است
فرمانده سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبی گفت: امروزه متاسفانه ساماندهی فرهنگی در جامعه با وجود افزایش ابزار فرهنگی كاهش یافته است و از طرفی موجب شده زمینه بی تفاوتی و ولنگاری را در جامعه شاهد باشیم.
وی یادآور شد: ماه محرم و رمضان از ماه هایی است كه انسان در این ماه بیشتر به سمت خدا می رود و همه مردم از جمله نویسندگان، مبلغان و دیگر افراد در حال تبلیغ و ترویج خوبی ها هستند از این رو فضای جامعه یك فضای معنوی و ارزشی می شود.
وی افزود: هرچه خودسازی در جامعه بیشتر شود زمینه وقوع جرم و تخلف در جامعه كاهش می یابد و هرچه اوقات فراغت در زمینه مسائل معنوی بیشتر صرف شود جرائم در جامعه كمتر خواهد شد، امروزه در این زمینه تلاش های زیادی صورت می گیرد اما هماهنگی لازم وجود ندارد.

** ستاد امر به معروف و نهی از منكر جایگاه قانونی و ردیف بودجه ای ندارد
وی با بیان اینكه یكی از مشكلات نبود فعالیت ها در جهت ارتقای معنویت است گفت: نهادهایی همچون دفتر امام جمعه و سازمان تبلیغات اسلامی، اعتبار و بودجه ای برای اجرای امر به معروف و نهی از منكر ندارد و فقط از قدرت و نفوذ خود در این امر استفاده می كنند.

** نبود فضای معنوی و فرهنگی در جامعه یكی از علل وقوع خلاف و بزهكاری است
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منكر استان ادامه داد: باید كاری كنیم كه محیط جامعه معنوی شود و برای آن برنامه داشته باشیم و از افرادی كه خود اهل عمل باشند در سوق دادن مردم به سمت معنویت استفاده كنیم.
وی سه ركن اصلی امر به معروف و نهی از منكر را ایمان، آموزش و عمل دانست و گفت: خانواده هایی كه این اركان را دارند،آنها بیمه شده هستند و همچنین مراكز آموزشی كه به این سه اصل عمل كردند موفق بوده اند.
وی افزود: در گذشته به دلیل اینكه ساختار و سازمانی وجود نداشت برای انسجام آن ستاد احیای امر به معروف در كشور تشكیل شد و در مجموعه بسیج و سپاه نیز معاونت امر به معروف و نهی از منكر راه اندازی شد كه وظیفه ستاد برنامه ریزی و پشتیبانی است كه در امر برنامه ریزی موفق بودند اما پشتیبانی لازم صورت نگرفته است.
وی اضافه كرد: در این ارتباط ساماندهی نیز انجام شده طوری كه در همه دستگاه ها، ادارهها، سازمان ها و مساجد، شورای امر به معروف و نهی از منكر تشكیل شده است و شورا نیز به اقتضای محله، گروه های طلایه دار امر به معروف و نهی از منكر را تشكیل داده ، پس به نتیجه می رسیم كه در این راستا برنامه ، ساختار و مجری وجود دارد اما حمایت لازم نیست.
این مسئول با اشاره به اینكه بعد از ابلاغ قانون حمایت از امران به معروف و ناهیان از منكر ، حمایت حقوقی و قضایی از افرادی كه در این زمینه آموزش دیده اند انجام می شود، گفت: به دلیل اینكه كار فرهنكی و اجتماعی هزینه بر است با دست خالی فقط می توان در بحث تذكر لسانی امر به معروف و نهی از منكر گام برداشت.
وی افزود: از آنجایی كه در برنامه سال 96 و برنامه پنج ساله ششم توسعه ، بودجه ای برای اجرای این قانون در نظر گرفته نشده است باید از طریق خیرین و سازمان های مردم نهاد(سمن ها) حمایت مالی صورت گیرد و یا از بودجه فرهنگی ادارات كه مبلغ اندكی است در این زمینه استفاده كرد.

** امر به معروف و نهی از منكر باید همگانی شود
سرهنگ قاسمی افزود: در حال حاضر عده ای معدودی كار امر به معروف و نهی از منكر را دنبال می كنند و اگر اجرای این فریضه، همگانی شود كه نظر رهبر معظم انقلاب و قانون نیز همین است، در این زمینه موفق خواهیم شد.
وی ادامه داد: باید به دنبال راهكارهای همگانی كردن امر به معروف و نهی از منكر باشیم كه این امر نیاز به فرهنگ سازی، آموزش و تغییر رویكرد دارد و از طرفی مراجع عظام هم در این زمینه باید به طور جدی ورود پیدا كنند.

** امر به معروف و نهی از منكر وظیفه همه دستگاه هاست
معاون دولت به مردم ستاد امر به معروف و نهی از منكر خراسان جنوبی هم در این میزگرد گفت: قانون برای اجرایی شدن مراتب امر به معروف و نهی از منكر تكلیفی برای همه سازمان ها مشخص كرده است.
محمدرضا فخر افزود: هر دستگاه اجرایی موظف است شورای امر به معروف و نهی از منكر سازمان خود را تشكیل دهد،بالاترین مقام اجرایی سازمان، مسئول این شوراست وهر سازمانی بر اساس نیروی تحت امر خود،می تواند یك یا چند گروه امر به معروف داشته باشد.
وی تاكید كرد: در گروه های دانشجویی گروه طلایه داران، كار امر به معروف ونهی از منكر در سازمان های مرتبط با دانشگاه را به عهده دارند و
همچنین در حوزه دانش آموزی گروه یادآوران، وظیفه اجرای امر به معروف را دارند،یاوران معروف، در دیگر دستگاه ها این مهم را انجام می دهند.
وی افزود: مجلس شورای اسلامی در سال 1394 قانون حمایت از آمران معرف و ناهیان از منكر را به تصویب رساند و شورای نگهبان هم آنرا تصویب كرد و آیین نامه اجرایی آن هم توسط ستاد امر به معروف ونهی از منكر كشور در آذر ماه 94 تصویب شد.
وی اظهار كرد: این قانون در سال 1395 به طور رسمی توسط ستاد امر به معروف و نهی از منكر به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد تا هر فعالیتی كه در راستای امر به معروف انجام ، توسط این قانون حمایت می شود.
وی اضافه كرد: طبق قانون امر به معروف و نهی از منكر ناظر به رفتاری است كه علنی بوده و بدون تجسس مشخص شود، هیچ آمری حق تجسس در این راستا را ندارد.

**مراتب زبانی و نوشتاری امر به معروف و نهی از منكر وظیفه مردم و دولت است
فخر گفت: مراتب امر به معروف و نهی از منكر طبق قانون قلبی، زبانی، نوشتاری و عملی است كه مراتب زبانی و نوشتاری آن وظیفه آحاد مردم و دولت است و مرتبه عملی آن را قانون مشخص كرده و وظیفه دولت است.
وی افزود: در اجرای امر به معروف و نهی از منكر طبق قانون نمی توان متعرض حیثیت، جان، مال، مسكن، شغل، حریم خصوصی و حقوق اشخاص شد مگر در مواردی كه قانون تجویز كند.
وی اظهار كرد: مكان هایی كه بدون تجسس در معرض دید عموم هستند مثل قسمت مشترك آپارتمان، هتل، بیمارستان و وسایل نقلیه شامل حریم خصوصی نیست.

** اجرای برنامه های ستاد امر به معروف مستلزم اختصاص بودجه است
وی با بیان اینكه برنامه های مربوط به ستاد امر به معروف و نهی از منكر مستلزم بودجه است كه طبق قانون به دولت اجازه داده شده از بودجه فرهنگی دستگاه های اجرایی به امر به معروف و نهی از منكر تخصیص یابد، ادامه داد: امر به معروف وظیفه همگانی است و هر دستگاهی باید در این حوزه به وظیفه اش عمل كند.

** رسانه ها، مظلومیت واژه امر به معروف و نهی از منكر را جدا كنند
وی تصریح كرد: رسانه ها باید مظلومیت را از واژه امر به معروف و نهی از منكر جدا كنند، امر به معروف و نهی از منكر یعنی گسترش خوبی و حذف بدی از جامعه است و مواردی كه بطور مشخص معروف است توسط رسانه برجسته شود و منكر شاخص را شناخته و برای رفع آن اقدام كنند.
فخر گفت: طبق اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، معاونت هایی برای ستاد امر به معروف و نهی از منكر در استان ها تعریف شد و تشكیل معاونت دولت به مردم ستاد امر به معروف و نهی از منكر به این اصل بر می گردد.
وی یادآور شد: این معاونت متولی بحث مربوط به امر به معروف و نهی از منكر در دستگاه های اجرایی،دانشگاه ها،مركز های آموزش عالی و آموزش و پرورش است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
كانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
خبرنگاران: محمد رسول ابراهیمی اسفدن - امیرشاهین نایبی فر* انتشاردهنده- مریم پنجابی