۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۴:۰۵
کد خبر: 82503175
T T
۰ نفر

توسعه مزارع پرورش ماهي در همدان 46 درصد رشد داشته است

۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۴:۰۵
کد خبر: 82503175
توسعه مزارع پرورش ماهي در همدان 46 درصد رشد داشته است

همدان - ايرنا - مدير شيلات و امور آبزيان سازمان جهاد كشاورزي استان همدان گفت: توسعه مزارع پرورش ماهي و شيلات در دولت تدبير و اميد در همدان 46 درصد رشد داشته است.

علي دولو روز يكشنبه در جمع خبرنگاران افزود: سال 92 تعداد 521 واحد آبزي پروري در استان همدان وجود داشته كه اين رقم در سال 95 به 762 واحد رسيده است.
وي ادامه داد: سياست هاي شيلات بر 2 محور توسعه و توليد آبزي پروري و افزايش سران ماهي و قرار گرفتن ماهي در سبد غذايي خانوار است.
وي با بيان اينكه در توسعه و توليد آبزي پروري بحث شناسايي منابع آبي و توليد و ايجاد و مزارع جديد در اولويت است افزود: در حال حاضر در آبزي پروري و شيلات در استان در 2 بخش ماهي كپور گرم آبي و ماهي قزل آلا سردآبي فعاليت مي شود.
وي تصريح كرد: در 762 واحد آبزي پروري استان همدان پنج هزار و 388 تن ماهي در سال 95 توليد شده كه نسبت به برنامه 2 درصد بيشتر است.
وي با بيان اينكه استان همدان يكي از مهمترين مراكز توليد و تكثير تخم چشم زده در كشور است افزود: 35 درصد تخم چشم زده كشور در همدان توليد مي شود كه فقط ظرفيت يكي از واحدهاي توليدي استان سالانه 200 ميليون تخم چشم زده است.
مدير شيلات و امور آبزيان سازمان جهاد كشاورزي استان همدان گفت: همچنين هفت واحد حد واسط يا توليد بچه ماهي نيز در استان وجود دارد كه واسط بين مراكز تكثير و پرورش هستند و سال گذشته 20 ميليون 400 هزار قطعه بچه ماهي قزل آلا توليد شد.
وي با بيان اينكه ماهي به عنوان غذاي سلامتي بايد در سبد غذايي خانوار قرار گيرد افزود: با توجه به افزايش جمعيت و كاهش منابع توليد و خواص ماهي نياز است ماهي به عنوان پروتئين مكمل در سبد غذايي خانواده ها باشد.
دولو با بيان اينكه سرانه مصرف ماهي در سال 1370 در استان همدان نيم كيلوگرم بوده است افزود: سرانه مصرف در سال 92 حدود 6 كيلوگرم بوده و در سال 95 به 7.2 كيلوگرم رسيده است.
وي تصريح كرد: متوسط سرانه كشور 10.6 كيلوگرم است و متوسط جهاني سرانه مصرف 20 كيلوگرم است.
وي ادامه داد: به منظور افزايش سرانه مصرف دوره آموزشي پخت شيلات براي بانوان در 70 دوره آموزشي براي يك هزار و 750 نفر برگزار شده است.
7523/6993
خبرنگار:مرضيه بختياري**انتشار: اكبر بهاروند

سرخط اخبار استان‌ها