۱۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۲۶
کد خبر: 82457010
T T
۰ نفر

اعتبار مرمت اضطراري گنبد چهار سوق ساوه تخصيص شد

۱۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۲۶
کد خبر: 82457010
اعتبار مرمت اضطراري گنبد چهار سوق ساوه تخصيص شد

ساوه - ايرنا - مدير ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ساوه گفت: اعتبار اوليه براي مرمت اضطراري گنبد تاريخي چهار سوق در اين شهرسان تخصيص شد.

رضا اياز روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: اين گنبد تاريخي پيش از اين به عنوان موزه مورد استفاده قرار مي گرفت كه به دليل تاخير در تخصيص اعتبار مرمتي و مشكلات استحكام سازه، تعطيل شد.
وي اظهار كرد: عمليات مرمت اضطراري طرح تا پيش از پايان سال جاري با اعتبار 200 ميليون ريال آغاز و پس از آن اين محل به عنوان نگارخانه در اختيار هنرمندان قرار مي گيرد.
اياز با بيان اينكه در مرحله نخست مرمت، كار رفع نم و رطوبت و ظاهرسازي انجام مي شود، گفت: در مجموع يك ميليارد ريال براي مرمت گنبد چهارسوق در راستاي مرمت سقف و بدنه كلي اين مكان نياز است.
به گفته وي آب انبار واقع شده در جوار اين مكان تاريخي نيز با مشاركت شهرداري و بخش خصوصي مرمت مي شود و به كتابخانه تبديل خواهد شد.
اياز بيان كرد: بناي چهار سوق در سال 56 به شماره 1382 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده و در سال 86 به مناسبت روز جهاني صنايع دستي به عنوان موزه مردم شناسي بهره برداري شد.
بناي تاريخي گنبد چهارسوق با پيشينه اي قريب به پنج قرن در محدوده بافت كهن و قديمي شهر ساوه قرار گرفته كه در برخي از متون تاريخي با عنوان تكيه چهار سوق نيز معرفي شده است.
چهارسوق يك بناي گنبد دار است كه از زاويه بيروني داراي دوازده ضلع و از سمت داخل داراي پلان مدور است كه در چهار ضلع آن دالان هاي مجزا وجود دارد.
اين گنبد در گذشته دور، به چهار طرف بازار ساوه راه مي يافته و در ضلع شمال آن نيز اينك، بازار بزرگ ساوه و در ضلع غرب آن يك راسته بازار كوچك با چندين حجره باقي مانده است.
دليل اطلاق واژه تكيه بر بناي چهار سوق، ويژگي منحصر به فرد فيزيكي هشت ضلعي اين بناست كه در ايام سوگواري امام حسين (ع) به صورت حجره هايي براي حضور عزاداران بوده است.
بر روي سقف هر يك از هشت حجره، هشت هورانه ( نورگير ) و در قسمت بالاي گنبد نيز پنج پنجره نورگير وجود داشته است.
گنبد اين بنا به واسطه حجم بالا كه قاعده آن به قطر 11.14 متر و ارتفاع آن 14 متر تا كف است به يك ميزان بالا نرفته بلكه با يك دور آرام در وسط تشكيل شده و دوباره به طرف بالا ادامه دارد و شكل شلجمي( نوعي كروي ) پيدا كرده است.
اين گنبد از سمت داخل داراي نقوش هندسي و كتيبه هاي چشم نواز و تزئيني است و از جمله تزئينات موجود در پا كار گنبد اسماء الله، محمد(ص) و علي (ع) است كه به خط كوفي توام با كاشيكاري است.
هم اينك 110 اثر ثبتي و 312 اثر غيرثبتي تحت حفاظت در ساوه وجود دارد.
شهرستان پنج هزار ساله ساوه از جمله شهرهاي پر آوازه و كهن ايران زمين است كه همواره پذيراي بسياري از گردشگران داخلي و خارجي است.
7269/6013/خبرنگار:الهام بابايي***انتشاردهنده:مژگان حيدري

سرخط اخبار استان‌ها