۱۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۴۵
کد خبر: 82451882
T T
۰ نفر
سند توسعه و ارتقاي مهارت در سيستان و بلوچستان تدوين و محقق شود

زاهدان - ايرنا - استاندار سيستان و بلوچستان گفت: سند توسعه و ارتقاي مهارت در استان با همكاري دانشگاهها، پارك علم و فن آوري و صنعت بايد تدوين شود.

به گزارش ايرنا علي اوسط هاشمي روز شنبه در نشست ستاد راهبري و مديريت اقتصاد مقاومتي سيستان و بلوچستان اظهار داشت: اين سند بايد بر اساس نياز سنجي و پژوهش كاربردي تهيه شود تا نقش آن در توسعه ملموس باشد.
وي با توجه به اهميت شركت هاي دانش بنيان گفت: پارك هاي علم و فن آوري يك مركز آزاد بر پايه فكر انسان است كه مي توانند نقش مهمي را در توسعه و ايجاد بازار كسب و كار فراهم كنند.
وي با توجه به اهميت نقش جوانان در اقتصاد گفت: اگر به اقتصاد بر پايه دانش بنيان مي انديشيم بايد به جوانان توجه كنيم تا از ظرفيت هاي اقتصادي منطقه مانند انرژي بادي و آفتابي، آبهاي آزاد، توليد گياهان دارويي و غيره بهترين بهره را ببريم.
استاندار سيستان و بلوچستان گفت: با توجه به اينكه مهمترين دغدغه كشور و استان بيكاري دانش آموختگان دانشگاههاست شركت هاي دانش بنيان با فراهم كردن زمينه براي شكوفايي استعدادها مي توانند در رفع اين مشكل بنحو شايسته اي كمك كنند.
وي گفت: عمليات ساخت نيروگاه 550 مگاواتي تا پايان هفته در مركز سيستان و بلوچستان آغاز مي شود كه مي تواند در آينده نزديك تامين كننده بخش قابل توجه اي از برق مورد نياز منطقه باشد.
وي ادامه داد: همچنين براي راه اندازي بزرگترين زون انرژي استان زمين در نظر گرفته شده است.
به گزارش ايرنا سيستان و بلوچستان با توجه به موقعيت ژئوپلتيك خاص خود در تمامي زمينه ها به ويژه انرژي هاي تجديد پذير توانمندي و ظرفيت هاي بسيار ايده آلي دارد كه قرار گرفتن در مسير بادهاي پر قدرت سيستان و انرژي تابشي خورشيد با بيش از 6 كيلووات ساعت بر مترمربع در روز، گوشه اي از سرازير شدن نعمات خدادادي بر اين سرزمين است كه با بهره گيري از آنها مي توان بهترين شرايط را در منطقه به وجود آورد.
علاوه بر اين، انرژي زمين گرمايي آتش فشان نيمه خاموش تفتان و بزمان، انرژي امواج اقيانوسي درياي بزرگ چابهار با ارتفاع بيش از 12 متر در فصل مونسون و انرژي بيومس منطقه كشاورزي و گاوداري هاي زابل، بمپور و باهوكلات ظرفيت و توانمندي بالا و قدرتمندي براي ايران اسلامي محسوب مي شود.
رئيس پارك علم و فناوري سيستان و بلوچستان نيز در اين نشست گفت: در يك سال اخير 71 شركت دانش بنيان و واحد فناور در پارك علم و فناوري سيستان و بلوچستان مستقر شده اند.
محمد نبي شهيكي تاش اظهار داشت: پارك علم و فناوري استان به منظور ترويج و ترغيب نوآوري، تشويق صنعتي سازي دستاوردهاي دانش بنيان و تضمين توسعه پايدار منطقه اي تلاش كرده با ايجاد بستر نهادي موثر، تعامل سازنده اي ميان دانشگاه، صنعت و بازار ايجاد كند.
وي افزود: پارك علم و فناوري به عنوان يك نهاد پشتيبان و مكمل دانشگاه شناخته شده كه هدف آن توسعه كسب و كارهاي دانش محور و ايجاد ثروت در جامعه است كه ازطريق شركت هاي دانش بنيان انجام مي شود.
7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهاني** انتشار دهنده: حيدر سراياني