۴ اسفند ۱۳۹۵، ۲۱:۱۵
کد خبر: 82441215
T T
۰ نفر
ارايه دفاتر كار به شتابدهنده هاي دانش بنيان از سوي معاونت علمي

تهران-ايرنا-معاون علمي و فناوري رياست جمهوري با اشاره به اين كه براي شتابدهنده هاي دانش بنيان تسهيلات بسياري درنظر گرفته شده است، گفت: ارايه دفاتر كار به شتابدهنده هاي دانش بنيان از برنامه هاي آينده اين معاونت است.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا، سورنا ستاري روز چهارشنبه در نشست هم انديشي با فعالان زيست بوم فناوري و نوآوري در محل معاونت افزود: به شتابدهنده هايي كه تاييديه دانش بنيان از سوي كارگروه ارزيابي شركت ها و موسسات دانش بنيان دريافت كنند، تسهيلات بسيار ارايه خواهد شد.
وي با بيان اين كه ارايه تسهيلات مالي بخشي از تسهيلات در نظر گرفته شده است، گفت: در نظر داريم كه با كمك صندوق نوآوري و شكوفايي به شتابدهنده ها دفاتر كار داده شود و تاحد امكان در كنار دانشگاه ها مستقر شوند.
وي در خصوص تمايل شتابدهنده ها به دانش بنيان شدن، ادامه داد: هيچ يك از كارهايي كه معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري انجام مي دهد، اجباري نيست؛ شتابدهنده ها و شركت ها در صورت تمايل به استفاده از حمايت هاي در نظر گرفته شده مي توانند نسبت به دريافت تاييديه دانش بنيان خود اقدام كنند.
وي افزود: در معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري دريافت هيچ مجوزي را اجبار نكرده ايم چرا كه اعتقاد داريم اين كار مخصوص اقتصاد نفتي است.
ستاري ادامه داد: هميشه اين فضا را نفي كرده ايم، ما در دولت اين توانمندي را نداريم كه اشتغال ايجاد كنيم، كسي كه پول مفت نفت را مي گيرد، ذات آن كارآفرين نيست و با اين اصول مخالفت مي كند و اجبار به دريافت مجوز مي كند.
وي گفت: در تجربه قبلي به اين نتيجه رسيديم كه با ايجاد فضاي دانش بنيان ،حدود 3 هزار شركت دانش بنيان ايجاد شده بدون اينكه اجباري در ميان باشد.
در اين نشست برخي از مديران شتابدهنده ها، رويدادهاي كارآفريني و سرمايه گذاران به بيان مشكلات خود پرداختند.
شتاب‌دهنده به مركزي اطلاق مي شود كه امكان رشد سريع و صحيح شركت هاي نوپاي زيرمجموعه خود را مهيا مي سازد.

**تشكيل كميته هاي سرمايه گذاري و ترويج براي حمايت از زيست بوم فناوري
رييس پارك علم و فناوري پرديس نيز در اين نشست گفت: دو كميته سرمايه گذاري و ترويج در جهت حمايت از رويدادهاي كارآفريني، شتابدهنده ها و صندوق هاي سرمايه گذاري خطرپذير در معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري تشكيل مي شود.
صفاري نيا افزود: كميته سرمايه گذاري حمايت هاي خود را در حوزه شتابدهنده ها، صندوق هاي سرمايه گذاري خطرپذير و سرمايه گذاري انجام داده و كميته ترويج، ترويج اين امور در جامعه را حمايت مي كند.
وي با اشاره به اين كه راه اندازي رويدادهاي كارآفريني و استارتاپ ها در كشور به كمك دولت يازدهم و معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري صورت گرفته است، ادامه داد: شكل گيري اولين شتابدهنده نيز از طريق معاونت علمي رياست جمهوري و با حمايت هاي اين نهاد انجام شد، حمايت هاي دولت بوده كه اين بخش در كشور شكل گرفته و اكنون جريان ساز شده است.
به گفته رئيس پارك علم و فناوري پرديس، جريان كارآفريني كه در كشور ايجاد شده فراتر از انتظار دولت بوده است، اگر حمايت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و دولت نبود اين جريان ايجاد نمي شد.
وي يادآور شد: معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري آماده ارايه خدمات به مجموعه ها در سه حوزه شتابدهنده ها، رويدادها و صندوق هاي سرمايه گذاري خطرپذير است، مجموعه اي نيز كه نياز به استفاده ازحمايت هاي معاونت ندارد، هيچ اجباري نيست.
صفاري نيا با اشاره به اينكه در يك دهه گذشته پارك هاي علم و فناوري را در توسعه علم و فناوري كشور داشته ايم افزود: اكنون 40 پارك علم و فناوري و 200 مركز رشد در كشور داريم، با اجراي قانون حمايت از شركت هاي دانش بنيان اين فضا پر رونق تر و فعال تر شد، اما از سال 93 به بعد فضاي كارآفريني و استارتاپي شكل گرفته است.
وي گفت :با شكل گيري اين فضا شاهد تغيير روحيه كارمندي در فارغ‌التحصيلان به كارآفريني هستيم ، دانشجويان آينده خود را در دستگاه هاي دولتي مي ديدند اما اينك خودشان مي توانند كارآفرين باشند.
وي ادامه داد: بعد از فعال شدن مراكز رشد، استارتاپ ها و رويدادهاي كارآفريني، مديريت بخش خصوصي در شركت هاي نوآور و تغيير فضاي دانشگاهي از پژوهش به نوآوري را داشته ايم.

**برگزاري بيش از 500 رويداد كارآفريني در كشور
صفاري نيا بيان كرد: در سال جاري بيش از 500 رويداد كارآفريني در ابعاد مختلف در كشور برگزار شده است، برگزاري رويداد به صورت يك حركت خودجوش مردمي شده است، ما نياز داريم كه به صورت ويژه سطح اين رويدادها در كشور بالا رود.
وي گفت: بيش از 40 مجموعه در حوزه شتابدهنده ها در كشور اعلام فعاليت كرده اند كه از اين تعداد 25 مجموعه فعال در حوزه فناوري اطلاعات It, رسانه هاي تصويري، زيست فناوري، هوا فضا و فعاليت هاي همگرا فعال هستند.
صفاري نيا يادآور شد: شتابدهنده هاي فعال كه به تاييد معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري برسند مي توانند دانش بنيان شده و از خدمات صندوق نوآوري و شكوفايي استفاده كنند.
علمي9340
خبرنگار اول :منير ابراهيمي زاده*انتشار: زهره محتشمي پور
۰ نفر