۱۸ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳:۰۶
کد خبر: 82418197
T T
۰ نفر
اختلاف محبوبیت دو حزب دولت ائتلافی آلمان به كمترین حد در سالهای اخیر رسید

برلین - ایرنا - برتری حزب محافظه كار 'اتحاد دموكرات مسیحی' آنگلا مركل صدر اعظم آلمان در برابر حزب چپ میانه سوسیال دموكرات به چهار درصد رسید، كه كمترین میزان اختلاف جایگاه مردمی بین این دو حزب در سالهای اخیر است.

به گزارش رویترز، بر اساس نظرسنجی موسسه 'امنید' (Emnid) كه نتیجه آن روز یكشنبه در روزنامه 'بیلد ام سونتاگ' منتشر شد، حزب سوسیال دموكرات كه هفته گذشته مارتین شولتس رئیس سابق پارلمان اروپا را به عنوان رهبر جدید خود انتخاب كرد، 29 درصد رای مردم را به دست آورده است.
به نوشته روزنامه بیلد، این رقم نشان دهنده رشد شش درصدی حمایت مردمی از حزب سوسیال دموكرات (SPD) و بالاترین میزان حمایتی است كه تا كنون در نظرسنجی های این موسسه برای حزب سوسیال دموكرات ثبت شده است.
بنا بر این نظرسنجی، حمایت از حزب دموكرات مسیحی مركل (CDU) و حزب خواهرخوانده آن در ایالت بایرن یعنی حزب سیوسیال مسیحی (CSU) نیز با چهار درصد كاهش به 33 درصد رسیده است و بدین ترتیب اختلاف این دو حزب به چهار درصد تنزل یافت كه كمترین اختلاف در نظرسنجی ها از سپتامبر 2013 تا كنون است.
'تورستن اشنایدر هاسه' از مسئولان موسسه امنید به روزنامه بیلد گفت: مارتین شولتس بیش از هر چیز درصدد جلب نظر مساعد حامیان سابق حزب سوسیال دموكرات و ایجاد ارتباط احساسی با آنان است.
وی افزود: چنین تغییر محسوسی در میزان محبوبیت احزاب در مدت یك هفته واقعا استثنایی است.
حزب سوسیال دموكرات یكشنبه گذشته شولتس رئیس سابق پارلمان اروپا را به عنوان رئیس این حزب جانشین زیگمار گابریل كرد. گابریل معاون مركل و وزیر امور خارجه كنونی آلمان همچنین اعلام كرد كه برای افزایش بخت پیروزی این حزب برای از رقابت صدر اعظمی كنار می رود تا شولتس به عنوان نامزد این حزب برای كسب مقام صدر اعظمی آلمان با مركل رقابت كند.
حزب سوسیال دموكرات هم اكنون در دولت ائتلاف مركل حضور دارد و این اقدام موجب ایجاد انرژی تازه ای در این حزب چند ماه پیش از انتخابات عمومی ماه سپتامبر (اوایل مهر ماه) آلمان شده است.
شولتس وعده داده است كه با كارزار انتخاباتی با هدف غلبه بر 'شكاف های عمیق' كه به گفته او موجب تقویت پوپولیسم در آلمان در سالهای اخیر شده است ، مركل را از مقام صدارت عظمی كنار بزند و جانشین او شود.
بنا بر نظرسنجی موسسه امنید هم اكنون بطور فرضی اگر قرار باشد صدر اعظم با رای مستقیم مردم انتخاب شود، مركل 41 درصد و شولتس 38 درصد رای دارد.
حزب سوسیال دموكرات مذاكراتی را با حزب 'سبز' طرفدار محیط زیست و همچنین حزب چپ افراطی 'لینكه' (چپ) به منظور ایجاد یك دولت ائتلافی چپگرا پس از انتخابات پارلمانی مهر ماه آغاز كرده است.
بر اساس نظرسنجی موسسه امنید كه روزهای 26 ژانویه تا دوم فوریه ( هفتم تا 14 بهمن) بین دوهزار و 233 نفر انجام شده است، حزب سبز و حزب چپ آلمان هشت درصد است كه دو درصد كاهش نشان می دهد. میزان حمایت از حزب راست افراطی و مخالف پناهجویان 'جایگزین برای آلمان' نیز تغییری نكرده و در حد11 درصد ثابت مانده است.
به گزارش ایرنا، مركل صدر اعظم آلمان گفت كه امنیت موضوع اصلی در انتخابات فدرال 24 سپتامبر (دوم مهر) این كشور خواهد بود. با ورود بیش از یك میلیون پناهجو به آلمان در دو سال گذشته، كه اكثر آنان از خاورمیانه و آفریقا بوده اند، نگرانی ها درباره امنیت در آلمان افزایش یافته است.
آلمان در سال 2016 هفت حمله تروریستی را شاهد بود كه در آنها 22 نفر كشته و حدود 112 تن مجروح شدند. گروه تروریستی داعش مسئولیت چند مورد از این حملات را بر عهده گرفته است.
چنین نگرانی هایی در كنار نارضایتی از احزاب سنتی در كشورهای اروپایی، موجب افزایش اقبال مردمی به حزب های دست راستی مانند حزب جایگزین برای آلمان (AfD) شده است.
در دو سال گذشته با ورود موج پناهجویان به آلمان و مشكلات ناشی از آن مساله پناهجویان به یكی از مسائل مورد توجه افكار عمومی و مورد استفاده احزاب راست افراطی برای جلب مخاطب تبدیل شده بطوری كه امنیت و مشكلات ناشی از حضور صدها هزار پناهجو در این كشور از جمله مباحث مهمی است كه می تواند بر نتیجه انتخابات تاثیرگذار باشد.
در همین حال وزیر كشور آلمان هفته گذشته اعلام كرد، پارسال 280 هزار پناهجو وارد این كشور شد كه نسبت به سال پیش از آن بیش از 600 هزار نفر كاهش یافته است.
مركل بارها از سیاست خود در پذیرش پناهجویان دفاع كرده و گفته كه برنامه او در قبال پناهجویان برای مبارزه با قاچاقچیان انسان ضروری بوده، هر چند تاكید كرده از اخراج پناهجویانی كه درخواستشان رد شده است، حمایت می كند. مركل اعلام كرده است كه در انتخابات پارلمانی امسال (2017) برای چهارمین بار نامزد تصدی مقام صدر اعظمی آلمان خواهد شد.
اروپام**1078** 1479
مترجم: بابك جعفری **انتشاردهنده:حسن سالك رضائی

سرخط اخبار جهان