۱۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳:۱۹
کد خبر: 82416726
T T
۰ نفر
كلينيك تخصصي ام اس زنجان 60 درصد پيشرفت فيزيكي دارد

زنجان - ايرنا - مديرعامل انجمن خيريه حمايت از بيماران ام اس استان زنجان گفت: هم اكنون كلينيك تخصصي ام اس اين استان 60 درصد پيشرفت فيزيكي دارد كه در صورت تامين اعتبارات لازم، پيش از موعد پيش بيني شده به بهره برداري مي رسد.

محمدرضا گنج خاني روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: كلينيك تخصصي ام اس زنجان در 4 طبقه و زميني به مساحت 5 هزار مترمربع با كاركردهاي جداگانه از جمله زيرزمين با كاربري فيزيوتراپي، آزمايشگاه، بستري بيماران در مرحله تشخيص و باليني و محل اقامت بيماران پيش بيني شده است.
وي يادآوري كرد: تاكنون روند احداث اين كلينيك با توجه به پيش بيني هاي انجام شده رضايت بخش بوده است و اميداوريم با تامين اعتبارات لازم در مدت كوتاهي به بهره برداري برسد.
گنج خاني افزود: احداث اين پروژه از 2 سال گذشته در استان آغاز و تاكنون 40 ميليارد ريال براي آن هزينه شده است و براي تكميل باقي مانده آن 50 ميليارد ريال مورد نياز است كه تمامي منابع مورد نياز نيز از محل كمك هاي مردمي بوده و يك ريالي از اعتبارات دولتي دريافت نشده است.
وي بيان كرد: در اين كلينيك درمانگاه هاي تخصصي بيماران ام اس نيز تعبيه شده است كه روند خدمات رساني به بيماران را بيش از گذشته تسهيل خواهد كرد.
مديرعامل انجمن خيريه حمايت از بيماران ام اس استان زنجان، با اشاره به برگزاري اولين جشن قلك شكان انجمن حمايت از اين بيماران ادامه داد: اين مراسم با حضور جمعي از خانواده هاي خير زنجاني و دانش آموزان برگزار شد.
وي خاطرنشان كرد: انجمن حمايت از بيماران مبتلا به ام اس تامين هزينه دارو و درمان و هزينه‌هاي جنبي را وظيفه خود مي داند و تا حد توان اين مهم را در برابر بيماران زير پوشش انجام مي‌دهد.
به گزارش ايرنا، تاكنون 1500 بيمار مبتلا به ام اس در استان شناسايي شده كه براي 800 بيمار پرونده تشكيل شده است.
ام اس (MS) يك بيماري خودايمني است كه در آن سيستم ايمني پاسخ غيرمتعارفي به سيستم عصبي مركزي شامل مغز، نخاع و اعصاب بينايي مي دهد.
سيستم ايمني بدن به طور معمول عوامل خارجي مانند باكتري ها و ويروس ها را مورد هدف قرار مي دهد، اما در بيماري هاي خودايمني، به اشتباه بافت هاي نرمال از بين مي روند. لوپوس و آرتريت روماتوئيد نيز جزء بيماري هاي خود ايمني محسوب مي شوند.
در بيماري ام اس، سيستم ايمني به ميلين حمله مي كند. ميلين به غلاف چربي اطراف سلول هاي عصبي گفته مي شود. ميلين آسيب ديده سبب به وجود آمدن تصلب بافت مي شود كه نام بيماري نيز از همين واژه گرفته شده است.
زماني كه پوشش ميلين يا بافت هاي عصبي آسيب مي بينند، ارسال پيام هاي عصبي مختل مي شود كه عوارض مختلفي دارد.
در حال حاضر بيش از 2.3 ميليون نفر در سراسر جهان به ام اس مبتلا هستند و ميزان آن در زنان تقريبا سه برابر مردان است.
6085/7320
خبرنگار: اعظم شامي *** انتشار دهنده: رويا رفيعي

سرخط اخبار استان‌ها