۹ آبان ۱۴۰۲، ۷:۵۷
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85275846
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ام اس، ‌بیماریی‌ای که باید جدی گرفته شود

۹ آبان ۱۴۰۲، ۷:۵۷
کد خبر: 85275846
ام اس، ‌بیماریی‌ای که باید جدی گرفته شود

زنجان - ایرنا- بیماری ام اس متناسب با آمارهای کشوری در استان زنجان نیز روند افزایشی دارد که به گفته مسوولان و متولیان امر، این موضوع از شمار مراجعه کنندگان مشخص است و باید آن را جدی گرفت.

به گزارش ایرنا، "ام اس" یکی از بیماری‌های التهابی عصر کنونی بوده که گریبان اقشار مختلف به ویژه نسل جوان را گرفته است.

تنها راه نجات از این بیماری که سیستم ایمنی بدن را هدف قرار می‌دهد، دوری از استرس و هیجان‌های کاذب و افراطی است.

این بیماری التهابی که در آن سلول‌های عصبی در مغز و نخاع آسیب می‌بیند می‌تواند در توانایی بخش‌هایی از سیستم عصبی که مسوول ارتباط هستند اختلال ایجاد کند و باعث به وجود آمدن علائم و نشانه‌های زیاد جسمی شود.

هم اکنون حدود ۹۰ هزار بیمار مبتلا به ام اس در کشور وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود که این روند رو به افزایش باشد.

سالانه بین هفت تا ۱۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند و بر این اساس ایران یکی از مناطق با شیوع بالای این بیماری در دنیاست.

طبق اعلام متخصصان امر این بیماری همانند سایر بیماری های مختلف در حال افزایش است و دوری از استرس و پیروی از سبک زندگی مناسب می تواند از ابتلا به آن جلوگیری کند.

خبرنگار ایرنا زنجان برای بررسی بیشتر وضعیت این بیماری با کاظم صلاحی‌ مقدم مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران ام اس استان زنجان گفت و گو کرده است.

ام اس، ‌بیماریی‌ای که باید جدی گرفته شود

ایرنا: در زمان حاضر چه تعداد بیمار مبتلا به ام اس تحت پوشش انجمن است؟

هم اکنون حدود ۹۳۰ بیمار در سطح استان به غیر از شهرستان ابهر تحت پوشش این انجمن هستند.

علاوه بر آمار استانی در شهرستان ابهر نیز ۱۵۰ بیمار مبتلا به ام اس وجود دارد که خدماتی از قبیل کمک هزینه دارویی تا سقف ۱۰ میلیون ریال در ماه، خدمات آزمایشگاهی با تخفیف ۶۰ درصدی و هزینه ام آر آی تا سقف پنج میلیون ریال را دریافت می کنند.

همچنین علاوه بر دوره های آموزشی و ورزشی خدمات فیزیوتراپی انجمن نیز به بیماران تحت پوشش به صورت رایگان ارائه می شود از طرفی برای خانواده های دچار مشکل اقتصادی نیز مساعدت های مالی انجام می گیرد.

کلینیک و سوئیت‌های استراحت از جمله خدمات پیش‌بینی شده در ساختمان انجمن است که تکمیل آنها می تواند شرایط بهتری را برای خدمت رسانی به گروه‌های هدف فراهم کند.

طبق آمارهای جهانی زنان ۲ تا سه برابر بیشتر از مردان به بیماری ام اس دچار می شوند به عبارتی دیگر ۶۵ درصد مبتلایان به این بیماری را زنان و ۳۵ درصد را مردان تشکیل می دهند.

ایرنا: انجمن ام اس زنجان با چه مشکلاتی مواجه است؟

متاسفانه انجمن های خیریه بودجه دولتی ندارند و بیشتر منابع مورد نیاز از طریق خیرین و مشارکت های مردمی تامین می شود.

کلینیک تخصصی ام اس زنجان نیز در چهار طبقه و در زمینی به مساحت چهار هزار و ۹۱۷ متر مربع با امکاناتی از قبیل فیزیوتراپی، آزمایشگاه، بستری بیماران در مرحله تشخیص و بالینی و محل اقامت بیماران احداث شده است.

در حال حاضر سه طبقه این کلینک، آماده بهره برداری است و هم اکنون به دنبال خرید و تامین تجهیزات آن هستیم.

یکی از برنامه های انجمن اخذ مجوز درمانگاه عمومی است تا با ایجاد بخش های مختلف، خدمت رسانی به گروه های هدف مطلوبتر شود البته تحقق این مهم نیازمند تامین اعتبارات لازم با مشارکت خیران زنجانی است.

ام اس، ‌بیماریی‌ای که باید جدی گرفته شود

ایرنا: آیا این بیماری قابل کنترل و پیشگیری است؟

متاسفانه این بیماری درمان ندارد، اما بسیاری از متخصصان امر مبتلا نشدن به این بیماری را در گرو دوری از استرس و اضطراب می دانند، موضوعی که با گسترش شهرنشینی بیش از گذشته نمود دارد.

تشخیص به هنگام بیماری نیز به میزان زیادی از پیشرفت آن جلوگیری می کند که به این موضوع باید توجه جدی کرد.

دوری کودکان از فضای تنش و استرس هم امری مهم است چرا که در بزرگسالی مشکلات متعددی را برای آنها به وجود می آورد.

هدف شکل گیری انجمن، گرد هم آمدن بیماران ام اس برای رهایی از تنهایی و گوشه نشینی است تا بیش از گذشته در اجتماع باشند و از تنهایی و انزوا خارج شوند.

ایرنا: آیا این گروه از بیماران در زمینه دارو با مشکل جدی مواجه هستند؟

در زمان حاضر این بیماران مشکلی در تامین داروهای مورد نیاز ندارند، بخشی از کمک ها توسط دولت از طریق پوشش بیمه ای توسط سازمان های متولی امر و بخشی دیگر نیز توسط انجمن پرداخت می شود تا بیماران مشکلی در تامین دارو نداشته باشند.

مبتلایان به این نوع بیماری به لحاظ تامین داروهای مکمل مشکلاتی دارند و انجمن نمی تواند کمک و مساعت لازم را در این خصوص به آنها داشته باشد.

ام اس، ‌بیماریی‌ای که باید جدی گرفته شود

ایرنا: نقش خانواده ها در خصوص حمایت از بیماران ام اس چگونه است؟

حضور بیماران مبتلا به ام اس در جمع اطرافیان و خانواده به بهبود روحیات خلقی آنها کمک می کند اما زمانی که تنها هستند بیماری آنها تشدید می شود.

به گفته متخصصان، این بیماری به‌طور معمول در سن ۲۰ تا ۴۰ سالگی رخ می دهد و بیشتر جوانان را گرفتار می کند و متاسفانه ابتلا به این بیماری، مشکلاتی را در بعد زندگی فردی و اجتماعی آنها به وجود می آورد.

ابتلای زن یا مرد خانه به بیماری ام اس کل خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد و در این میان همدلی و هم افزایی دیگر اعضای خانواده به کنترل این بیماری کمک فراوانی می کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha