۲۷ دی ۱۳۹۵، ۱۹:۵۴
کد خبر: 82389706
T T
۰ نفر
مدیرعامل آب منطقه ای خراسان جنوبی خواهان صرفه جویی در مصرف آب شد

بیرجند - ایرنا - مدیرعامل شركت آب منطقه ای خراسان جنوبی با اشاره به ادامه 18سال خشكسالی در استان تاكید كرد: منابع آبی شرق كشور با محدودیت هایی رو به روست، لذا مصرف درست آب در بخش كشاورزی، صنعت ، بهداشت و شرب به عنوان یك كالای ارزشمند اقتصادی بسیار با اهمیت ضروری است

حسین امامی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا حجم در تراز عادی هفت سد مخزنی استان را 57 میلیون و 970هزار مترمكعب ذكر كرد كه به گفته وی حجم فعلی این تعداد سازه آبی هفت میلیون و 586 هزار مترمكعب است.
وی اضافه كرد هرچند این عدد نسبت به حجم تراز در مدت مشابه سال 94، 178میلیون مترمكعب افزایش دارد، صرفه جویی در مصرف آب ضروری است، تمام سازمانها، نهادها، شخصیت های مرجع، مردم و رسانه های برای صرفه جویی در مصرف این ماده حیاتی تلاش كنند.
وی هفت سد مخزنی استان را اسدیه(رزه)، حاجی آباد، شهید پارسا، فرخی قاین، دره بید، كریت و نهرین ذكر كرد.
امامی یادآور شد: از 40 محدوده مطالعاتی استان 21 محدوده ممنوعه و ممنوعه بحرانی و بقیه محدوده آزاد و بدون تخصیص كشاورزی است.
وی ادامه داد: همچنین از 11 هزار و 740 منابع آبی استان، 266میلیون مترمكعب آب از 6 هزار و 252 رشته برداشت می شود.
به گزارش ایرنا، امامی اظهار كرد: در حال حاضر 95 درصد نیاز آبی بخش كشاورزی، صنعت، شرب و خدمات استان در 40 محدوده مطالعاتی از 6 هزار و 252 رشته قنات، سه هزار و 299 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و 2 هزار و 189 دهنه چشمه یك میلیارد و 153 میلیون مترمكعب آب برداشت می شود.

** كسری 165میلیون مترمكعب مخزن محدوده های مطالعاتی استان
این مسئول تاكید كرد: با توجه به 18سال خشكسالی، كاهش بارندگی حجم برداشت از منابع آب های زیرزمینی بیشتر از آب تجدید شونده منابع آب است طوری كه محدوده های مطالعاتی با 165.5 میلیون مترمكعب كسری مخزن روبه روست.
مدیرعامل شركت آب منطقه ای استان یادآور شد: با توجه به بحران در منابع آب های زیرزمینی و برای جبران بخشی از كسری حجم سفره های آب زیرزمینی طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در سال 1393 به تصویب شورای عالی آب رسید و از ابتدای سال 1394 این طرح عملیاتی شد.

** طرح احیا و تعادل بخشی و احیای منابع آب های زیرزمینی
به گفته امامی جبران كسری مخزن و جلوگیری از افت بیشتر سطح آب در دشت های مواجه با بیلان منفی، آزاد سازی ظرفیت آبی برای تامین آب مورد نیاز شرب، فضای سبز، خدمات ،حفظ و احیای منابع آب های زیرزمینی به لحاظ كمی و كیفی از اهداف مهم این طرح است.
وی، طرح یاد شده را شامل 15پروژه عنوان كرد و یادآور شد: توسعه و پیاده سازی مدیریت مشاركتی منابع آب زیرزمینی، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی آیین نامه مصرف بهینه آب و تعیین تكلیف چاه های آب بدون پروانه از جمله این پروژه هاست.
وی ادامه داد: تقویت گروه های گشت و بازرسی، انسداد چاه های غیر مجاز و جلو گیری از اضافه برداشت چاه های دارای پروانه مجاز، نصب كنتور هوشمند آب و برق، خرید و انسداد چاه های كم بازده و جایگزینی پساب با چاه های كشاورزی از دیگر پروژه های طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی است.

**8.3 میلی متر بارندگی سال زراعی جاری در بیرجند
پرتال اداره كل هواشناسی خراسان جنوبی میزان بارندگی از ابتدای سال زراعی 96-95در بیرجند را 8.3 میلیمتر ذكر كرد كه این عدد در مدت مشابه سال قبل 44.7 میلیمتر و در بلندت مدت 44.5 میلیمتر بود.
همچنین بیشترین میزان بارندگی در سال زراعی جاری با 29.2میلمتر مربوط به فتح آباد فردوس، و كمترین آن سه دهم میلیمتر از آن « خور» بیرجند گزارش شده است .
میزان بارندگی در خور نسبت به دوره آماری 98.4میلمتر كاهش دارد .
در پرتال این اداره كل میزان بارندگی در 20 ایستگاه هواشناسی استان نسبت به سال قبل كاهش دارد كه بیشترین میزان كاهش با 54.6 میلیمتر مربوط به قاین است.
همچنین رئیس سازمان هواشناسی گفته است كه میانگین بارندگی در كشور در سال زراعی جاری نسبت به دوره آماری بلندمدت 40 درصد كاهش دارد.
به گفته داوود پرهیزگار در سال زراعی جاری شاهد كم بارشی در بیشتر استانهای كشور نسبت به مدت مشابه پارسال و دوره بلندمدت آماری هستیم .
وی ادامه داد: امسال وضعیت بارشها نامناسب تر بود و عمده كم بارشی در جنوب، جنوب شرقی و شرق ایران رخ داده است.
رئیس سازمان هواشناسی اضافه كرد: در این مدت شش استان شامل مركزی، اردبیل، گیلان، قم، آذربایجان شرقی و لرستان در حد عادی و بالاتر از عادی بارش داشته اند و در سایر استانها بارش در حد زیر نرمال بوده است.
وی كم بارش ترین استان را در سال زراعی جاری هرمزگان با كاهش 89 درصد ذكر كرد و گفت: بیشترین میزان بارش در این مدت مربوط به استان مركزی با 19 درصد بیشتر از حد نرمال گزارش شده است.
پرهیزگار افزود: خراسان رضوی هشتمین استان پس از هرمزگان، یزد، كرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، بوشهر و فارس است.
وی گفت: در سال زراعی جاری خشكسالی متوسط برای كشور پیش بینی شده و با توجه به بارشهای كم از هماكنون باید به فكر مدیریت مصرف آب در تابستان سال آتی باشیم.
*7557* 2047 *خبرنگار* رقیه محمدی - انتشار دهنده - عباسقلی اشكورجیری