۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۶:۱۲
کد خبر: 82319718
T T
۰ نفر
اردبيل در سوگ حنجره ماندگار حسيني

اردبيل - ايرنا- اردبيل هنوز باور ندارد خاموشي صدا و سكون حنجره اي كه بيش از نيم قرن حسين (ع) ، عباس (ع) و زينب (س) را فرياد زده و بانگ حسينيت را در سرزمين شيعه جاودان كرد.

اردبيل هنوزدر بهت و حيرت است از كوچ سليمي كه تسليم مرگ شد، هنوز باور ندارد سكون نداي ملكوتي يا حسين او را ، هنوز رفتن نواي اذان موذن پير شهر را نمي پذيرد و امروز بيش از هر زمان ديگري سليم موذن زاده در شهرو ديار اردبيل حي و زنده است.
تصاوير بي شمار موذن زاده نه از سوي دولتي ها كه از سوي شهروندان در هر كوي و برزن آويخته شده و نداي 'زينب زينب' او اكنون از هر خانه و كاشانه اي بلند است.
فضاي مجازي را كه بنگري كانال ها و گروههاي اردبيلي ها رنگ سليم به خود گرفته و اكثر پروفايل ها به جاي تصاوير متفاوت، هم شكل و هم رنگ نقش موذن زاده به خود گرفته است.
براي روزهايي هم كه شده سليم مرد شماره يك ديار اردبيل است، اردبيلي ها كه باور ندارند صدا و نداي رسايشان رفته است، عصر امروز با شكوه تمام سليم را روانه منزل ابديت خواهند كرد.
گريه را اگر دلتنگ باشي اين روزها در اردبيل فراوان مي تواني بيابي كه حسينيان تا زمزمه سليم را مي شنوند اشك از گونه هايشان سرازير مي شود.
خبر؛ صبح سه شنبه اردبيلي ها را بسيار زود به غروب رساند، 'فخرالذاكرين سليم موذن زاده در سن هشتاد سالگي درگذشت ' خبري كه زود ملي و حتي بين المللي شد.
ايران كه نه، در جمهوري آذربايجان ، تركيه و بسياري از كشورهاي جهان عاشقان سالار شهيدان به ياد آوردند سليم موذن زاده را و نواي' اكبر باخ ' او را .
سليم در حالي رفت كه هنوز بسياري رفتن اورا باور ندارند و يا نمي خواهند باور كنند، همين چند روز پيش بود كه در سوگ 'رقيه' دردانه حسين (ع) نوحه سرايي كرد و گريست و همه را گرياند.
هنوز كسي باور نمي كند و نمي تواند باور كند خاموشي نواي 'زينب زينب ' و اين وصيت كه به هنگام ميهماني مزار مرا با نواي زينب زينب بدرقه كنيد.
سليم موذن زاده اردبيلي در سال 1315 خورشيدي در محله تازه شهر اردبيل چشم به جهان گشود. صداي خوب در خانواده او موروثي بود و او در عرصه اي پا گذاشت كه خاندانش رفته بودند. ˈشيخ فرج اردبيلیˈ پدر بزرگ ؛ ˈشيخ كريمˈ پدر و برادرانش شادروانان نعيم ؛ رحيم و داوود موذن زاده اردبيلي نيز صدايي ملكوتي داشتند اما سليم چيز ديگري بود و او بود كه نوايش از مرزهاي ايران فراتر رفته و جهاني شد.
استاد سليم موذن زاده اردبيلي بيش از 60 سال از عمر خويش را صرف اجراي برنامه هاي نوحه خواني و مداحي كرد. توانايي بي وصف در اجراي برنامه هاي گوناگون مداحي ، نوحه خواني ، مولود خواني ، اذان و قرائت قرآن مجيد از دوران نوجواني وي را در رديف يكي از مطرح ترين افراد در اين رشته ها قرار داده است.
او مي گفت كه بطور متوسط روزانه پنج ساعت از عمر خود را صرف مداحي و نوحه سرايي كرده است و تاكنون بيش از 2 هزار و 500 عنوان نوار كاست مربوط به برنامه هاي او از زمان پيدايش ضبط صوت تاكنون به زبان هاي عربي ، فارسي و آذري موجود است.
او استاد مسلم موسيقي بود و در نوحه سرايي و مداحي هايش رديف هاي موسيقيايي را استادانه بكار مي گرفت و نوايش ملكوتي مي شد و بي جهت نيست كه اساتيد بنام موسيقي آثار او را شاهكار مي نامند.
او از چند سال پيش به بيماري قلبي مبتلا و چند وقتي نيز در بيمارستان بستري شده بود و عاقبت در خانه پدري خويش در كمال ساده زيستي و در ماهي كه عزاي حسين بن علي (ع) به عزاي جد بزرگوارش پيوند خورده بود در سحرگاهان جان به جان تسليم كرد.
انتشار : سيفعلي موسي زاده
6016

سرخط اخبار استان‌ها