۱ آذر ۱۳۹۵، ۷:۱۴
کد خبر: 82315843
T T
۰ نفر
زنگ خطر كاهش سن ابتلا به بيماري مرموز / حركت خزنده «ام اس»

بجنورد- خراسان شمالي - اين بيماري مرموز، يك اختلال خود ايمن، يك بيماري خزنده و پيش رونده، ناتوان كننده و تخريب كننده ميلين در سيستم عصبي مركزي است.

علوي- «ام اس» همان بيماري است كه تا چندي پيش شنيدن نامش لرزه بر اندام افراد مي انداخت. بيماري كه با پيشرفت خود فرد را به تدريج ناتوان و رنجور مي كند و در زنان شايع تر از مردان است. بسياري از محققان و پزشكان يكي از مهم ترين علت هاي آن را استرس و اضطراب عنوان كرده‌اند اما هنوز علت دقيق آن مشخص نشده است. كاهش و ضعف حافظه، ناتواني در تمركز، صحبت كردن و مشكلات زباني از اختلالات رايج در نتيجه پيشرفت ام اس است كه البته خيلي وقت ها مي تواند از علايم شروع اين بيماري باشد.
تشخيص ديرهنگام
«شادي» يكي از دختران جواني است كه چند صباحي است به اين درد مبتلا شده است، او درباره علايم بيماري خود مي گويد: مدتي دچار دو بيني و سرگيجه شده بودم و به تصور اين كه شايد چشمانم ضعيف شده باشد به چشم پزشك مراجعه كردم اما موردي يافت نشد پس از آن كه اين علايم را ناديده گرفتم، متوجه شدم در راه رفتن نيز تعادل لازم را ندارم و نمي توانم مانند گذشته راه بروم. در نخستين مراجعه به پزشك، ام آر آي گرفته و تشخيص داده شد كه به ام اس مبتلا شده ام. وي كه اكنون حدود 3 سال است كه با اين مشكل دست و پنجه نرم مي كند، درد تهيه هزينه هاي بالاي دارو و درمان را بيش از درد جسماني اش عنوان مي كند و مي افزايد: هر ماه كه مي بينم خانواده ام براي تهيه داروهايم چقدر به زحمت مي افتند، احساس ناتواني ام بيش از پيش مرا اذيت مي كند. بيمار ديگري هم كه دير متوجه بيماري اش شده است، اظهارمي دارد: قبل از تشخيص بيماري ام، مدام انگشتان دست و پاهايم بي حس و مور مور مي شد اما اهميتي به آن نمي دادم، پس از آن سرگيجه ها، دوبيني و به هم خوردن تعادلم از در راه رفتن نمود پيدا كرد. وي كه تمايلي به ذكر نامش ندارد، ادامه مي دهد: لحظه اي كه پزشك با دريافت علايم باليني و تست هاي تشخيصي عنوان كرد كه به بيماري ام اس مبتلا شده ام، دنيا روي سرم خراب شد.
مورمورشدن
البته يك پزشك متخصص مغز و اعصاب درباره نشانه هاي اين بيماري به علايمي مانند دوبيني، به هم خوردن تعادل در راه رفتن، مورمور شدن انگشتان، بي حسي، ضعف و گرفتگي عضلات، بي حالي و افسردگي اشاره مي كند و مي گويد: بي حسي و مور مور شدن كه بيشتر صورت، دست و پاها را درگير مي كند، به علت آسيب و تخريب سلول ها عصبي در مغز و نخاع است. وي كه تمايلي به ذكر نامش ندارد، ادامه مي دهد: اسپاسم ها و گرفتگي هاي عضلاني حمله اي يكي از علايم آزاردهنده ام اس است. اين اسپاسم ها به طور معمول دردناك است.البته وي عقيده دارد كه رفتارهاي اشتباه برخي از افراد مي تواند آن ها را در معرض ابتلا به بيماري ام اس قرار دهد، به عنوان مثال افراد حساس و زودرنج كه خيلي زود عصباني مي شوند و كنترل خود را از دست مي دهند، مي توانند در معرض ابتلا به اين بيماري باشند. وي درباره علت اصلي ابتلا به اين بيماري نظر قطعي نمي دهد و مي گويد: علت بروز بيماري ام‌ اس هنوز هم ناشناخته است و به يك علامت سوال بزرگ تبديل شده است.
افزايش 20 درصدي بيماران
كارشناس بيماري هاي خاص دانشگاه علوم پزشكي خراسان شمالي از افزايش تعداد بيماران ام اس در استان خبر مي دهد و مي گويد: تعداد بيماران از سال گذشته تا كنون 20 درصد افزايش يافته به طوري كه سال گذشته 270 بيمار در استان داشتيم كه اين تعداد در سال جاري به 320 نفر افزايش يافته است. «مهري فرشاد» بيان مي كند: شايد اين افزايش بيشتر به دليل اين است كه راه هاي شناخت بيماري سريع تر شده و زودتر تشخيص داده مي شود. وي ادامه مي دهد: از آن جايي كه حس دوبيني و خستگي يكي از نخستين نشانه هاي بيماري ام اس است افراد با مشاهده اين علايم سريع به پزشك مراجعه مي كنند زيرا بيماري در مراحل اوليه تشخيص داده مي شود. وي وجود يك علت كلينيكال و يك علامت باليني را براي بروز بيماري كافي مي داند و مي گويد: اگر يكي از نشانه ها بروزيابد و در ام آرآي نيز مشخص شود كه پلاك در مغز يا نخاع ايجاد شده است، مي توان عنوان كرد كه فرد به بيماري مبتلا شده است. وي خاطرنشان مي كند: در گذشته عنوان مي شد كه بيمار نبايد درمان دارويي را تا زمان بيشتر نشدن علامت باليني آغاز كند اما در سال هاي اخير عنوان مي شد كه به محض تشخيص بايد درمان به منظور پيشگيري از عوارض آغاز شود. به گفته وي بي حسي اندام ها و دو بيني در بيماران بيشتر است و بسته به اين كه كدام بخش مغز درگير باشد نشانه هاي جسمي آن متفاوت خواهد بود. وي از شيوع اين بيماري بين افراد تحصيلكرده خبر مي دهد و اظهارمي دارد: اين بيماري قشر جوان وتحصيلكرده را بيشتر درگير كرده همچنين شيوع آن در بين خانم ها 4 برابر مردان شده است. «فرشاد» از ام اس به عنوان بيماري خودايمن ياد مي كند و مي افزايد: در اين بيماري سيستم ايمني عليه خود مبارزه مي كند كه علت آن ناشناخته است و ممكن است، ژنتيك، عوامل محيطي مانند استرس، درون گرايي، كمبود ويتامين D در بروز بيماري دخيل باشد. وي سن بروز بيماري را بين 30 تا 45 سال عنوان و البته خاطرنشان مي كند: متاسفانه در حال حاضر سن ابتلا به كمتر از 30 سال كاهش يافته است. وي درمان اين بيماري را درمان نگه دارنده مي داند و مي گويد: ام اس 4 نوع دارد كه پيش آگاهي هاي خوبي براي تشخيص دارد و اگر درمان آن زود آغاز شود از پيشرفت آن جلوگيري مي شود اما تاخير در تشخيص بيماري باعث ناتواني مي شود. وي هزينه داروهاي ايراني را براي همه بيماران رايگان اعلام مي كند و مي افزايد: در صورتي كه پزشك تشخيص دهد كه بايد داروي خارجي استفاده شود 10 درصد هزينه بايد توسط بيمار پرداخت شود اما از آن جايي كه بسياري از داروهاي خارجي مشابه ايراني دارد در تعهد بيمه نيست كه دانشگاه علوم پزشكي 40 تا 50 درصد و درصدي از آن را نيز انجمن بيماران ام اس تخفيف مي دهد.
زنگ خطر
رئيس انجمن بيماران ام اس استان هم به زنگ خطر كاهش سن ابتلا به ام اس در استان خبر مي دهد و مي گويد: در حال حاضر سن ابتلا به ام اس به 11 تا 12 سال كاهش يافته و در بين خانم ها 4 برابر مردان است. «سهيلا پيدا» ادامه مي دهد: هزينه داروهاي ايراني را خوشبختانه در استان توانسته ايم رايگان كنيم ولي براي داروهاي خارجي بايد 10 درصد آن توسط بيمار پرداخت شود كه هزينه همان 10 درصد حدود 750 هزار تا يك ميليون تومان است. وي آزمايش هاي اين بيماران را هزينه بر مي داند و مي افزايد: اين بيماران هزينه هاي جانبي زيادي دارند كه اگر كلينيك بيماران خاص افتتاح شود بسياري از اين مشكلات برطرف خواهد شد. به گفته وي مساحت اين كلينيك 4 هزار و 200 مترمربع زمين و داراي بخش هاي مختلف است كه بايد تا اسفند 96 به بهره برداري برسد. البته وي ادامه ساخت اين كلينيك را نيازمند ياري خيران مي داند. وي بيان مي كند: بيماراني كه تشخيص ام اس براي آن ها داده مي شود به انجمن معرفي و سپس به بيمه معرفي مي شوند تا تحت پوشش بيمه بيماران خاص درآيند.وي مي افزايد: افراد مي توانند با آزمايش ساده اي سطح ويتامين B3 خود را ارزيابي كنند زيرا استرس و كمبود ويتامين B3 مي تواند در ابتلا به ام اس نقش داشته باشد.
منبع : روزنامه خراسان شمالي
1744 ** انتشاردهنده: علي اصغرافتاده
روزنامه ها و هفته هاي خراسان شمالي مي توانند مطالب خود را براي انتشار در ستون ديگر رسانه ها به https://telegram.me/irnaboj تلگرام كنند.