۸ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۰۱
کد خبر: 82285369
T T
۰ نفر
نخستين دسته از پليكان هاي سفيد مهاجر در تالاب سولدوز نقده

مهاباد- ايرنا- رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان نقده از ورود نخستين دسته از پليكان هاي سفيد به تالاب سولدوز اين شهرستان خبر داد.

فرامرز سفري روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين پرندگان كه تعدادشان به 282 قطعه مي رسد در ادامه مسير كوچ خود از شمال به جنوب براي استراحت و تغذيه وارد اين تالاب شده اند.
وي اضافه كرد: وضع مناسب زيستگاهي و تغذيه اي و امنيت حاكم بر تالاب هاي اين شهرستان سبب جلب هزاران قطعه از انواع اين پرندگان به شهرستان نقده در روزهاي اخير شده است.
سفري با بيان اينكه در روزهاي آينده با توجه به وضع مطلوب اين تالاب شاهد حضور هرچه بيشتر اين گونه در تالاب هاي شهرستان خواهيم بود، اظهار كرد: اين پرندگان مهاجر در ادامه مسير كوچ خود از شمال به جنوب مدتي را در اين تالاب به استراحت و تغذيه پرداخته و با كاهش دما در اين منطقه، كوچ خود را به مناطق گرمتر ادامه مي دهند.
وي افزود: تالاب سلدوز نقده به علت وضع و امنيت مناسب، به يكي از استراحتگاه ها و زيستگاه هاي مهم پرندگان در شمال غرب كشور تبديل شده كه همه ساله پذيراي شمار زيادي از انواع پرندگان مهاجري است كه در مسير پرواز خود وارد اين تالاب مي شوند.
رئيس اداره حفاظت محيط زيست نقده گفت: اين شهرستان با داشتن تالاب هاي فصلي و دائمي از جمله تالاب هاي سلدوز، حسنلو، درگه سنگي همه ساله در فصول بهار و پائيز پذيراي شمار زيادي از پرندگان مهاجر از جمله غاز خاكستري، انواع مرغابي و اردك از جمله اردك سر سفيد، اردك سرسبز، اردك مرمري، سرحنايي و بلوطي، خروس كولي، حواصيل، تنجه، فلامينگو و پليكان است.
به گزارش ايرنا، پليكان سفيد، پرنده اي بزرگ و سفيدرنگ با شاهپرهاي سياه رنگ است كه كيسه گلويش آويخته بوده و پاهاي گوشتي به رنگ قرمز و نارنجي دارد.
ماده اين گونه در فصل زاد و ولد كاكل كوتاه مجعدي در پشت سر و پر و بال سفيد مايل به صورتي دارد و از فاصله نزديك پرهاي زرد قاعده گردن و چشم هاي قرمزش بخوبي ديده مي شود.
پليكان ها داراي منقاري بزرگ هستند كه مي توانند براي انباشتن طعمه آن را متورم كنند.
اين پرنده در تمام نقاط جهان به جز قطب جنوب ساكن بوده و از تاسماني تا سواحل غرب كانادا ديده مي شوند.
تالاب سولدوز در نقده يك منطقه حفاظت شده است و هر گونه فعاليت صيادي و شكار پرندگان و ديگر وحوش در آن ممنوع بوده و با متخلفان برابر مقررات برخورد قانوني صورت مي گيرد.
اين تالاب واقع در 25 كيلومتري شهرستان نقده، در سال 1380 احيا شد و وضع خوب زيستگاهي اين تالاب سبب مهاجرت و حضور بسياري از پرندگان آبزي و كنار آبزي و همچنين آبزيان و جانوران ديگر به اين منطقه شده است.
در شهرستان نقده هفت تالاب فصلي و دائمي وجود دارد كه سالانه بيش از 10 هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومي در آن زندگي مي كنند كه از اين تعداد، تالاب هاي درگه سنگي، حسنلو و يادگارلو جزو تالاب هاي بين المللي هستند.
شهرستان نقده با 121 هزار نفر جمعيت در جنوب آذربايجان غربي واقع شده است.
3093**خبرنگار و انتشار دهنده: پيمان پاكزاد

سرخط اخبار استان‌ها