۲۴ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۴۶
کد خبر: 82229495
T T
۰ نفر
اينترنت پرسرعت «گوگل» از عمق اقيانوس به آسيا مي‌ رسد

تهران- ايرنا- «ژوئن امسال(تيرماه) يعني حدود سه ماه قبل بود كه گوگل از طرحي به نام FASTER رونمايي كرد و بر اساس آن، سريع ‌ترين كابل نوري زيردريايي جهان بين دو كشور امريكا و ژاپن راه‌اندازي شد تا يكي از بزرگترين تحولات در اين زمينه صورت گيرد.» اين مطلب سرآغاز گزارشي در روزنامه ايران است.

در ادامه اين گزارش كه در شماره چهارشنبه 24 شهريور 1395 خورشيدي به قلم ميثم لطفي انتشار يافت، مي خوانيم: اين روزها به نظر مي ‌رسد برنامه‌ هاي گوگل براي ارتقاي سرعت اينترنت، به كشور ژاپن ختم نمي ‌شود و اين غول اينترنتي جهان تصميم دارد از اعماق اقيانوس مديريت اينترنت آسيا را در دست بگيرد و سريع‌ترين خدمات اينترنتي جهان را براي كل كشورهاي آسيايي ارائه دهد.
** آسيا قطب اينترنت دنيا
در دومين گام جدي گوگل براي افزايش ميانگين سرعت اينترنت آسيا، اين شركت كابل زيردريايي نوري جديد خود را براي تايوان راه ‌اندازي كرد و «يان تانگ» مدير توسعه منابع شبكه‌اي گوگل در منطقه آسيا پسيفيك توضيح داد سرمايه‌گذاري‌هاي صورت گرفته در اين زمينه كه هم‌اكنون كشور تايوان را هم به طرح FASTER متصل كرده است، باز هم ادامه مي‌يابد تا درنهايت همه كشورهاي آسيايي بتوانند سريع‌ترين خدمات اينترنتي جهان را در اختيار بگيرند. هم‌اكنون ساكنان دو كشور تايوان و ژاپن از مزاياي اين طرح بهره‌مند شده‌اند و پيش‌بيني مي‌شود در آينده نزديك، كاربران قاره كهن بتوانند اينترنت فوق پرسرعت گوگل را مورد استفاده قرار دهند.
گوگل از كابل FASTER به‌عنوان «سريع‌ترين فيبرنوري زيردريايي جهان» ياد مي‌كند و فناوري مربوطه به گونه‌اي طراحي شده است كه داده‌ها را مبتني بر پرتوهاي نوري با سرعت بيش از 60 ترابايت در ثانيه انتقال مي‌دهد. گوگل يكي از شش عضو كنسرسيوم FASTER براي توسعه سرعت اينترنت جهان محسوب مي‌شود كه براي بسياري از كشورها دسترسي به اينترنت با حداقل سرعت 10ترابايت را فراهم كرده است. ديگر اعضاي اين كنسرسيوم نيز با نام چاينا موبايل، چاينا تلكام، گلوبال ترانزيت، سينگ‌تِل و KDDI فعاليت مي‌كنند.
سريع‌ترين كابل نوري زيردريايي جهان كه هم‌اكنون به ژاپن و تايوان رسيده است، ديگر كشورهاي آسيايي را هم هدف اصلي خود مي‌داند كه البته اين اتفاق، نيازمند همكاري‌هاي مشترك با كنسرسيوم مذكور است.
گوگل براي آنكه در گام اخير خود اينترنت پرسرعت زيردريايي را به تايوان برساند، سرورهاي بزرگ خود را در اين جزيره راه‌اندازي كرده و اين اتفاق باعث شده است شهر چانگهوا در تايوان به بزرگترين مركز داده گوگل در قاره آسيا تبديل شود. با اين اتفاق تايواني‌ها هم‌اكنون مي‌توانند براي بهره‌مندي از ابزارها و خدمات گوگل از جمله يوتيوب يا جيميل با سرعت 26 ترابيت در ثانيه به اينترنت متصل شوند.
** سريع‌ترين كابل زيردريايي
مدير توسعه منابع شبكه‌اي گوگل در آسيا پسيفيك در اين خصوص گفت: «ممكن است اين مسأله در حالت تئوري چندان مهم به نظر نرسد. ولي گوگل تصميم دارد در آسيا بزرگترين تحول اينترنتي را رقم بزند و اين امكان را فراهم كند تا در آينده نه چندان دور همه مردم قاره كهن بتوانند با سرعت بسيار زياد وارد فضاي مجازي شوند و بخصوص در جريان استفاده از سرويس‌هاي گوگل، تفاوت سرعت اينترنت را احساس كنند. كابل زيردريايي جديد ثبات و اطمينان را در منطقه ارتقا مي‌دهد و تجربه جديد از حضور كاربران در دنياي مجازي را فراهم مي‌كند. اين كابل هم‌اكنون به منطقه‌اي رسيده است كه چند سال قبل سونامي آن را نابود كرده بود. ولي نكته مهم اينجاست كه سونامي مجدد با توان بيشتر هم نمي‌تواند هيچ گونه آسيبي به كابل زيردريايي FASTER بزند.»
هدف اصلي گوگل براي گسترش سرمايه‌گذاري‌ها، افزايش سرعت اينترنت جهاني است و دليل انتخاب آسيا در نخستين گام اين بوده است كه مردم اين منطقه بيش از ديگر نقاط جهان تمايل به مصرف داده دارند و زيرساخت‌هاي اينترنتي منطقه تا چند سال آينده پاسخگوي نيازهاي روزافزون كاربران نخواهد بود.
گوگل تاكنون يك ميليارد دلار در اين زمينه سرمايه‌گذاري كرده است و اين فرآيند همچنان ادامه دارد.
به هر حال، گوگل هم‌اكنون به ساكنان كشور تايوان قول اتصال به اينترنت با سرعت 26 ترابيت در ثانيه را داده است. در اين كشور 23.5ميليون نفر زندگي مي‌كنند كه با سرعت مذكور هر يك از اين افراد مي‌توانند هر 15 ثانيه يكبار يك عكس سلفي به ژاپن بفرستند. بر اين اساس مي‌توان گفت مردم تايوان با اين سرعت اينترنت مي‌توانند روزي 138 ميليارد عكس سلفي را به كاربران ژاپني بفرستند.
كابل FASTER كه شش جفت فيبر نوري باكيفيت را شامل مي‌شود 9هزار كيلومتر طول دارد و براي ساخت آن بيش از 300 ميليون دلار هزينه شده و گوگل در حالت آزمايشگاهي ثابت كرده است كه اين كابل مي‌تواند اطلاعات را با سرعت 60 ترابايت در ثانيه انتقال دهد.
** توسعه كابل‌هاي زيردريايي
طرح افزايش سرعت اينترنت از اعماق اقيانوس‌ها فقط محدود به گوگل نمي‌شود و دو شركت مايكروسافت و فيسبوك هم در اين زمينه اقداماتي را انجام داده‌اند و طي ماه‌هاي اخير با كابل‌هاي زيردريايي امريكا را به مرزهاي جنوبي اروپا متصل كرده‌اند. طرح مايكروسافت و فيسبوك براي افزايش سرعت اينترنت اروپا MAREA نام دارد كه در آن، كابل زيردريايي به طول 6600 كيلومتر از اعماق اقيانوس اطلس عبور كرده و در حالت آزمايشگاهي ثابت شده است كه اين كابل مي‌تواند داده‌ها را با سرعت 160 ترابايت در ثانيه منتقل كند. قرار است اين شبكه كابلي زيردريايي پس از اروپا وارد خاورميانه و آسيا شود كه البته اجراي اين طرح حدود يك دهه به طول مي‌انجامد.
كارشناسان مي‌گويند كابل FASTER گوگل، پيشرفته‌تر و كامل‌تر است. شش جفت فيبر نوري كه در اين كابل به كار گرفته شده‌اند از تمامي پهناي باند خود براي انتقال داده استفاده مي‌كنند و براي اين كار بيش از 100 طول موج مختلف نوري را تحت پوشش قرار مي‌دهند. «اورس هولز» مدير مركز زيرساخت‌هاي تكنيكي گوگل توضيح داد به‌ازاي هر 60 كيلومتر در اين كابل يك سيستم تكراركننده طول موج داده نصب شده است تا اين اطمينان حاصل شود كه از سرعت انتقال اطلاعات در آن كاسته نشده است.
به هر حال FASTER قاره آسيا را مورد هدف قرار داده است و حدود نيمي از 3.2 ميليارد كاربر اينترنتي جهان در اين منطقه سكونت دارند. چين با 710 ميليون كاربر اينترنتي، آنلاين‌ترين كشور جهان محسوب مي‌شود و بر اين اساس مي‌توان گفت 51.7 درصد از ساكنان آن به اينترنت دسترسي دارند. در نيمه نخست سال 2016 ميلادي بيش از 22 ميليون كاربر آنلاين به مجموع چيني‌هاي اينترنتي اضافه شدند و نكته جالب اينجاست كه 191 ميليون نفر از كاربران مذكور كه معادل 27 درصد از كل كاربران اينترنتي چين را تشكيل مي‌دهند، در مناطق روستايي اين كشور سكونت دارند.
با طرح‌هايي كه گوگل، فيسبوك، مايكروسافت و ديگر شركت‌هاي بزرگ فناوري به اجرا گذاشته‌اند پيش‌بيني مي‌شود سال 2020 ميلادي همه مردم جهان در اينترنت حضور داشته باشند.
سازمان جهاني مخابرات (ITU) اعلام كرد پايان دهه جاري تعداد كاربران اينترنتي جهان از مرز 7.6 ميليارد نفر هم فراتر مي‌رود و اينترنت موبايلي به محبوب‌ترين ابزار براي مردم جهان تبديل مي‌شود. هم‌اكنون 45.1 درصد از كل ساكنان دنياي مجازي در قاره آسيا حضور دارند و 20.2 درصد از آنها را هم اروپايي‌ها تشكيل مي‌دهند. همچنين 10.7 درصد اين افراد از امريكاي شمالي به اينترنت متصل مي‌شوند، 10.8 درصد از منطقه امريكاي لاتين، 8.6 درصد از آفريقا، 3.7 درصد از خاورميانه و 0.9 درصد هم از استراليا به اينترنت متصل مي‌شوند.
*منبع: روزنامه ايران
**گروه اطلاع رساني**9117**9131