۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۳:۱۸
کد خبر: 82207021
T T
۰ نفر
نماینده قندهار: گفت وگوهای افغانستان و پاكستان برای بازگشایی مرز جنوبی دو كشور بی نتیجه ماند

كابل - ایرنا - نماینده مردم استان «قندهار»در مجلس افغانستان اعلام كرد كه گفت و گوهای آنها برای بازگشایی مرز «اسپین بولدك» قندهار با «چمن» پاكستان بی نتیجه بوده و مرز همچنان مسدود است.

«شكیبا هاشیمی» روز یكشنبه در گفت و گوی تلفنی از قندهار افغانستان با خبرنگار ایرنا افزود: هم اكنون صف طویل كامیون ها در دو طرف مرز تشكیل شده است و اجازه عبور از مرز به آنها داده نمی شود.
وی افزود: به دلیل اینكه بار اغلب كامیون ها، محصولات زراعی تازه از قبیل سبیزیجات و میوه است، مسدود ماندن این مرز خسارات مالی زیادی به بازرگانان دو طرف وارد كرده است.
نماینده مردم قندهار در مجلس افغانستان گفت: افرادی كه دارای روادید هستند به آنان اجازه تردد با پای پیاده داده می شود، اما تردد كامیون ها و خودروها بصورت مطلق مسدود است.
اسلام آباد، مرز اسپین بولدك افغانستان با چمن پاكستان را كه به نام «دروازه دوستی» شهرت یافته 12 روز قبل، پس از تظاهرات شماری از مردم در «اسپین بولدك» قندهار و به آتش كشیده شدن پرچم پاكستان، مسدود كرد.
تاكنون بین مقامات مرزی دو كشور چهار نشست برگزار شده است و به گفته مسئولان افغانستان، با وجود تعهد اسلام آباد برای بازگشایی مرز همچنان آن را مسدود نگه داشته و از روز چهارشنبه گذشته دیگر حاضر به گفت و گو با طرف افغان نیز نشده است.
رسانه های پاكستان اعلام كرده اند كه اسلام آباد خواستار عذرخواهی رسمی افغانستان به علت به آتش كشیدن پرچم پاكستان شده است.
«حضر عمر زاخیلوال» سفیر افغانستان در پاكستان گفته است كه اگر مقام های دولتی در آتش زدن پرچم پاكستان دست داشتند، درخواست عذرخواهی منطقی بود، اما هیچ مقام دولتی در این كار دست نداشته و به همین دلیل اسلام آباد درخواستی غیرمنطقی دارد.
شش ماه قبل نیروهای مرزی افغانستان و پاكستان در مرز «تورخم» در شرق افغانستان نیز به دلیل ساخت دروازه ای برای ایست و بازرسی، با هم درگیر شدند كه دست كم چهار مرزبان افغان و یك افسر پاكستان كشته و ده ها مجروح برجای گذاشت و پس از آن، اسلام آباد این گذرگاه مرزی را كه مهمترین گذرگاه میان دو كشور است، مسدود كرد.
پاكستان پس از بروز درگیری میان دو كشور، ساخت این دروازه را در مرز تورخم متوقف كرد، اما بعد از دو هفته منابع افغان گزارش دادند كه اسلام آباد تنها 100 متر از محل قبلی عقب نشینی كرده و كار ساخت این دروازه را از سر گرفته است.
افغانستان و پاكستان، علاوه بر اختلاف های مرزی دیرینه، بر سر آنچه كه كابل، حمایت اسلام آباد از گروه طالبان و پناه دادن به رهبران این گروه در خاك آن كشور می داند، با هم اختلاف دارند.
پاكستان هرگونه حمایت از طالبان را رد می كند، اما می گوید كه به دلیل حضور برخی از سران این گروه در خاك آن كشور، بر این گروه نفوذ دارد.
آساق*291*1610**1663