۱۶ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۳۳
کد خبر: 82177078
T T
۰ نفر
نبود انجمن يا صنف تخصصي از جمله دغدغه هاي خبرنگاران اردكان است

يزد - ايرنا - رئيس اداره فرهنگ وارشاد اسلامي اردكان گفت: از جمله دغدغه هاي خبرنگاران اين شهرستان نبود انجمن يا صنفي تخصصي و مشكلات مالي است.

علي زمانيان روز شنبه در آستانه روز خبرنگار در گفتگو با ايرنا افزود: براي هر شغل و حرفه اي منشور و تعريفي وجود دارد تا درچارچوب آن حيطه قدم بردارند، خبرنگاري يكي از حرفه هاي سخت و تاثيرگذار است كه ضرورت وجود فعاليت آن بر كسي پوشيده نيست.
وي اظهار داشت: خبرنگار مي كوشد تا با آگاه سازي جامعه با شفافيت صداقت عدم وابستگي و قصد و غرض به روشنگري جامعه كمك كند .
وي اضافه كرد: انتقاد كردن هم يكي از وظايف خبرنگار و اصحاب رسانه است اما بايد انصاف را در نظر بگيرد و بدون قصد وغرض دست به قلم برد، اهداف شخصي و جناحي و سليقه اي در كارنباشد، از صحت ، سقم خبر و منبع خبر اطمينان كامل داشته باشد و حتي دركنار انتقاد پيشنهاد سازنده هم ارايه گردد.
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اردكان با بيان اينكه يك خبرنگار خوب بايد دلسوز جامعه و مردم باشد و قلم و تربيون خود را به هر قيمتي نفروشد تصريح كرد: خبرنگاران چشم بيناي جامعه هستند و فعاليت ها ، عملكرد ها، كاستي ها و كوتاهي هاي موجود و همچنين مشكلات و معضلات جامعه و مردم را مي بيند و با قلم توانا و شيواي خود به انتقال آن مي پردازد.
زمانيان اظهار كرد: خبرنگاران اردكاني هم مثل همه خبرنگاران رسالتي و وظيفه اي بر دوش دارند كه اگر با شناخت كامل از وظايف و اهداف و علم خبرنگاري آشنا باشند و دلسوزي هم چاشني آن بكنند ديگر نيازي نيست نسخه جديدي براي آنها پيچيد .
وي عنوان كرد: به نظر من محدوديتي براي خبرنگاران اردكان نيست منتهي به علت وجود شبكه هاي اجتماعي و اينترنت و تغيير فضاي رسانه اي از رسانه هاي مكتوب به رسانه هاي ديجيتال بايد سرعت عمل و دقت بيشتري به خرج بدهند .
اين مسئول گفت: در حوزه رسانه هاي مكتوب مشكلاتي هست و علت اصلي آن هم ، وجود سايت ها و شبكه هاي مجازي است كه خبرها رابه صورت آنلاين پوشش مي دهند و متاسفانه خبرهاي نشريات يا تكراري هستند يا از منبعي ديگر برداشته شده است، به نظرم اصحاب رسانه مكتوب ما كه خوشبختانه اردكان بيشترين آمار مجوز نشريات را در استان به خود اختصاص داده است بايد به سمت خبرهاي توليدي پژوهشي و... بروند تا مخاطبان خود را به دست بياورند.
زمانيان از جمله محدوديت هاي خبرنگاران را نبود انجمن و يا صنفي تخصصي در اين زمينه دانست و افزود: نداشتن مكان مناسب ، نبود تعامل و همكاري و انسجام هم گاهي اوقات فضاي رسانه اي شهرستان را خدشه دار مي كند.
وي ادامه داد: در گذشته تعداد معدودي خبرنگار در اردكان وجود داشت وتا نام خبرنگار به زبان مي آمد چهره مهربان و خندان سيد علي اكبر كلاهدوزان خبرنگار پيشكسوت اردكاني در ذهن ما ظاهر مي شد .
اين مسئول با بيان اينكه قبلا روزنامه ها و نشريات مخصوصا روزنامه هاي كثيرالانتشار و كشوري مخاطبان زيادي داشت و به نظر من در اردكان علاقه مند به روزنامه و روزنامه خواني زياد بود افزود: اما الان به ظاهر درست است كه ريزش شديد مشتركين در اردكان مشهود است ولي اهم تيتر اصلي خبرهاي روزنامه ها را مي توان ثانيه به ثانيه در سايت ها ، كانال ها، گروه هاي مجازي رصد كرد و مطلع شد پس اهميت خبر و اطلاع رساني نه تنها كاسته نشده بلكه بيشتر و منسجم تر و بااهميت تر هم شده است .
وي عنوان كرد: صدور تعداد 8 نشريه و فعاليت چندين سايت خبري فعال و بروز و درخواست هاي متعدد براي راه اندازي نشريات جديد در اردكان نشان دهنده علاقه مردم به مباحث خبر و اطلاع رساني است ، خوشبختانه در سال هاي اخير با ورود تعداد زيادي جوانان و علاقه مندان به صورت خودجوش به عنوان فعال رسانه اي در سايت ها و شبكه هاي مجازي به اطلاع رساني مي پردازند و دقت و سرعت عمل آنها ستودني است.
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اردكان ادامه داد: اما گاهي اوقات بحث جناح و سياسي بازي و سليقه شخصي و عدم اطلاع ار صحت خبرباعث مشكلاتي در شهرستان مي گردد و گاهي اوقات باعث مي شود كه ضمن اينكه آبروي يك فرد مومن مسلمان و همشهري به عنوان مسئول چه غير مسئول برود باعث مي گردد جامعه دچار تشويش دلسردي بي اعتمادي و... شود.
زمانيان تصريح كرد: يك خبر كوتاه كذب مي تواند زحمات چندين وچندساله يك مسئول توانمند ، دلسوز ، مومن و متعهد را زيرسوال ببرد و ياس، نااميدي و دلسردي را به او بدهيم ،خوشبختانه مسئولان اردكان به نقد اعتقاد دارند اما نقدي منصفانه دلسوزانه و بدون تخريب و قصد وغرض.
وي اظهار كرد: اميد آنكه همه اصحاب رسانه بيشتر از سابق به فعاليت بپردازند و موفق و سربلند باشند و با همدلي تعهد و تعامل قدم در جهت رشد و اعتلاي جامعه بردارند ، سياهي ها و كاستي ها را بايد گفت ولي زمان و نحو بيانش هم مهم است ما نبايد با تشويش اذهان مردم خوب و دوست داشتني وفادار به جامعه و حكومت اسلامي را دچار ياس و سردرگمي و گمراهي كنيم ، بياييم در كنار هم باشيم باهم بايستيم و هدفمان مشترك باشد .
زمانيان با بيان اينكه خبرنگاري يك شغلي است كه با عشق همراه است وخوشبختانه يا متاسفانه شاغلين اين حرفه يا اصلا از لحاظ مالي چيزي نصيبشان نمي شود يا خيلي اندك است گفت: خيلي از نشريات و سايت هاي خبري واقعا از جيب خودشان خرج مي كنند و ما شرمنده همه آنها هستيم .
وي گفت: روابط عمومي ها و اصحاب رسانه اگر تعامل داشته باشند اخبار شفاف تر وصحيح تر در جامعه انتقال مي يابد و به نظر من هر دو روابط عمومي و اصحاب رسانه بايد حد و مرز وظايف خود را بدانند و باارتباط تنگاتنگ و دوستانه به نشر اخبار بپردازند.
اين مدير افزود: اين روزها شهرستان اردكان از اصحاب رسانه و مسئولان روابط عمومي اداراتي كه از افرادي، باسواد ،جوان ، پويا ، باتجربه و خوش فكري برخوردار است و اين آينده خوبي را براي اردكان رقم خواهد زد.
زمانيان گفت: برخود لازم مي دانم از زحمات يكساله اصحاب رسانه كه باجان و دل براي اطلاع رساني وآگاه سازي جامعه تلاش نموده اند تقدير و تشكر كنم و روز خبرنگار را به اين عزيزان تبريك بگويم.
اردكان با 85 هزار نفر جمعيت در 60كيلومتري شمال شهر يزد واقع شده است.
7544/ 6197