۲ تیر ۱۳۹۵، ۹:۴۷
کد خبر: 82121930
T T
۰ نفر

فرش دستباف چهارمحال و بختياري ثبت جهاني شد

۲ تیر ۱۳۹۵، ۹:۴۷
کد خبر: 82121930
فرش دستباف چهارمحال و بختياري ثبت جهاني شد

شهركرد- ايرنا- رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختياري گفت: با پيگيري هاي اين سازمان، فرش دستباف استان در فهرست سازمان جهاني مالكيت فكري وايپو (WIPO) ثبت شد.

سيد نعيم امامي روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اواخر خردادماه فرش دستباف 14 منطقه در كشور از جمله چهارمحال و بختياري، در اين سازمان ثبت شد.
به گفته وي، با ثبت جهاني نشان جغرافيايي فرش دستباف مناطق ايلام، سنقر و كليايي كرمانشاه، كردي خراسان شمالي، لرستان، تابلوفرش سردرود، تركمن جرگلان و بجنورد، سيستان و بلوچستان، ورامين، چهارمحال و بختياري، قشقايي فارس، گبه فارس و اردكان، قهستان و مود بيرجند در سازمان جهاني مالكيت فكري (WIPO)، اين كالاي هنري در كشورهاي عضو معاهده ليسبون براي ثبت و حمايت معرفي شد.
امامي تصريح كرد: از اين پس فرش چهارمحال و بختياري در جهان شناسنامه دار شده است و از خطر هاي احتمالي كپي برداري به نام ديگر مناطق محفوظ مانده و پنجره بزرگي براي رونق توليد و صادرات اين صنعت در استان گشوده شد.
رئيس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختياري نيز گفت: ثبت جهاني فرش چهارمحال و بختياري پس از ثبت ملي ، انجام شده و از اين پس فرش چهارمحال و بختياري از نظر استحكام و شيوه بافت، رنگ ثابت گياهي مورد استفاده در تهيه فرش، استفاده از رنگ تند و گرم، نقشه هاي اصيل و قيمت مناسب در جهان مختص همين منطقه شناخته مي شود.
عليرضا جيلان افزود:ثبت جهاني فرش چهارمحال و بختياري فرصت مناسبي براي بازاريابي و تبليغات و پيدا كردن بازارهاي صادراتي جديد اين محصول است.
به گفته وي، به ثبت رسيدن فرش استان در سطح بين الملل با همكاري سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، تشكل هاي قالي بافي و مرهون تلاش فرش بافان استان است.
جيلان ادامه داد: مسئولان و متوليان فرش در استان پيگير ثبت ملي نقشه هاي خاص قالي مناطقي از جمله شهركرد، فرش يلمه بروجن، فرخشهر، سامان، شلمزار و گبه اردل و ثبت آواها و داستان هاي مخصوص فرش بافي استان هستند.
به گزارش ايرنا، به بطور ميانگين سالانه 80 هزار مترمربع فرش توسط بافندگان استان توليد مي شود.
كاربرد رنگهاي زيبا با استفاده از عصاره گلها و گياهان و مواد اوليه طبيعي، شادابي و زنده بودن طرحها و نقش هاي متنوع از عوامل تقاضاي بالا براي خريد فرش چهارمحال و بختياري است.
بيشتر فرش هاي چهارمحال و بختياري را 'يلمه' بروجن، 'گبه ريزباف' اردل، فرش 'بختياري' مناطق عشايري و مناطق بختياري نشين و فرش چالشتري شهركرد تشكيل مي دهد.
براساس نظر برخي از محققان، طرح فرش 'سرو و كاج' چهارمحال و بختياري بعنوان اصيل ترين طرح آريايي مطرح است.
فرش نقش چالشتري چهارمحال و بختياري در استانهاي مختلف كشور و كشورهاي حوزه خليج فارس، اروپا، آمريكا و كانادا طرفداران فراوان دارد.
فرش چهارمحال و بختياري مطابق با معاهده بين المللي ليسبون كه جمهوري اسلامي ايران با تصويب مجلس شوراي اسلامي در سال 1380 به آن ملحق شد، به ثبت جهاني نشان جغرافيايي رسيده است.
سازمان جهاني مالكيت فكري (وايپو) يكي از 16 آژانس تخصصي سازمان ملل متحد است. وايپو در پي امضاي توافقنامه‌اي در استكهلم در سال 1967 «براي تشويق آثار خلاقانه در راستاي حمايت از مالكيت معنوي در جهان» تأسيس شد و مقر آن در ژنو سوئيس قرار دارد.
هم‌اكنون 184 كشور عضو وايپو هستند و اين سازمان 24 معاهده بين‌المللي را مديريت مي‌كند كه يكي از آنها موافقتنامه ليسبون (ويژه حمايت از اسامي مبدأ و ثبت بين‌المللي آن‌ها) است.
7361/2097

سرخط اخبار استان‌ها