۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۳۹
کد خبر: 82116516
T T
۰ نفر

چهار طاقی شیروان توجه بیشتر مسئولان را می طلبد

۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۳۹
کد خبر: 82116516
چهار طاقی شیروان توجه بیشتر مسئولان را می طلبد

شیروان- ایرنا- بنای تاریخی و كهن چهارطاقی تیموری كه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است هم اكنون توجه بیشتر مسئولان برای بازسازی و مرمت این اثر مهم تاریخی در شهرستان شیروان را می طلبد.

به گزارش ایرنا، برخی مورخان بنای چهارطاقی یا مقبره تیموری شیروان را مربوط به اوایل دوره تیموریان می دانند كه در سنگ نوشته قبر داخل مقبره نیز تاریخ این اثر تاریخی 785 ه.ق عنوان شده است.
براساس نوشته های تاریخی، این مقبره متعلق به یكی از سرداران معروف تیمور گورگانی است كه از آن به نام عید خواجه یاد می شود.
بارزترین خصوصیت ویژگی این بنا استفاده از آجر(خشت) و تزیینات آن بوده و كتیبه هایی كه در قسمت فوقانی داخل بنا نقش شده از جمله دیگر ویژگی های این بنای مهم تاریخی است.
بنای چهار طاقی تیموری در بخش شمال شرقی مقبره امام زاده حمزه رضا(ع) واقع شده و به خاطر تعمیراتی كه در چند سال قبل صورت گرفته است بویژه از نظر استحكام بنا در آجر چینی(سفت كاری) اوضاع مساعدی دارد.
یك كارشناس ارشد رشته تاریخ در این زمینه گفت: بافت های تاریخی بخشی از هویت مردمان همان منطقه محسوب می شوند و به همین دلیل باید در حفظ و نگهداری آن كوشا بود.
مهناز مقدسی با بیان اینكه این اثر تاریخی در یكی از نقاط دیدنی شهرستان واقع شده است اظهار كرد این بنا به دلیل مجاورت با امام زاده حمزه رضا(ع) سالانه مورد توجه زائران و گردشگران بسیاری از نقاط مختلف است.
وی گفت: اگرچه نهادهای مربوطه در سال های قبل برای ترمیم این بنا كارهایی انجام داده اند اما به نظر می رسد این اقدامات اندك بوده است.
این كارشناس ارشد رشته تاریخ گفت: با توجه به موقعیت این بنا و قرار گرفتن آن در یك محل زیارتی، باید مرمت، حفظ و نگهداری آن در اولویت كاری دستگاه های اجرایی باشد.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شیروان گفت: در چند سال قبل بنا مورد تعمیر واقع شده و شرایط نسبتا مساعدی دارد فقط در بعضی جاها از سیمان سیاه استفاده شده كه بسیار محدود و كمتر در معرض دید است.
محمد سیاح روز شنبه در گفت و گو با ایرنا همچنین اظهار كرد: تعمیراتی به صورت نسبی بویژه در قسمت گنبد و فضاهای زیر آن در چند سال گذشته انجام و سال 86 نیز با آواربرداری اطراف گنبد و ساق گنبد، پوشش اصلی بنا آشكار شده است.
وی با بیان اینكه عملیات بند كشی با مصالح گچ و خاك در روی بنا صورت گرفته و آجرهای مناسب جایگزین آجرهای فرسوده شده است گفت: این بنای تاریخی مورد شناسایی میراث فرهنگی قرار گرفته اما نبود اعتبار در چند سال اخیر برای مرمت آن از مهم ترین مشكلات این بناهاست.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با توجه به موقعیت بنا و اهمیت آن افزود: انتظار می رود با توجه به تقسیم بندی شهر و قرار گرفتن این بنا در مكان زیارتی دستگاه ها و مردم مشاركت بیشتری در زمینه حفظ و نگهداری این بنا داشته باشند.
سیاح گفت: با توجه به اینكه این بنا جزو میراث های ماندگار شیروان است هر ساله باید مبلغی را برای مرمت آن تخصیص دهند.
فاصله بنای چهار طاقی تیموری یا بنای امام زاده حمزه رضا در حدود 50 متر بوده كه مقبره در جهت شمال شرقی آن واقع شده است.
این بنا با شماره 4808 در 19 بهمن ماه سال 80 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
شهرستان شیروان با 157 هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهر پرجمعیت خراسان شمالی در 60 كیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.
7186/ 6042
گزارش از فاطمه مقدسی باجگیران خبرنگار ایرنا در شیروان

سرخط اخبار استان‌ها