۱۸ خرداد ۱۳۹۵، ۸:۵۳
کد خبر: 82103420
T T
۰ نفر

10جلد قرآن نفیس خطی در روستاهای كردستان وجود دارد

۱۸ خرداد ۱۳۹۵، ۸:۵۳
کد خبر: 82103420
10جلد قرآن نفیس خطی در روستاهای كردستان وجود دارد

سنندج- ایرنا- مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كردستان از مرمت دو جلد قرآن تاریخی توسط این اداره كل خبر داد و گفت: 10جلد قرآن خطی و نفیس در 10 روستای استان وجود دارد.

سیدمحسن علوی شامگاه دوشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان كردستان در سنندج حفظ، مرمت و نگهداری نسخ خطی را از وظایف میراث فرهنگی دانست و افزود: ارزشمندترین و نفیس ترین نسخ خطی قرآن های خطی است كه از دوران های مختلف تاریخی به یادگار به جای مانده است.
او تاریخی ترین و نفیس ترین قرآن موجود در استان كردستان را مربوط به قرآن تاریخی نگل دانست و گفت: این قرآن مربوط اوایل قرن پنجم است.
او به مرمت دو قرآن تاریخی استان كردستان نیز اشاره كرد و گفت: این دو قرآن در روستاهای سلین و كاشتر بودند كه توسط كارشناسان میراث فرهنگی مرمت شده است.
او یكی از این قرآن ها را مربوط به روستای سلین دانست و گفت: این قرآن مربوط به دوران ایلخانی است. سلین در 70كیلومتری شهر سروآباد و در منطقه اورامان واقع شده است و در حوزه شهرستان سرواباد است.
او قرآن روستای كاشتر را نیز مربوط به اواخر دوران صفویه دانست و گفت: كاشتر از توابع شهرستان كامیاران در 45كیلومتری شهر كامیاران واقع شده است.
او به ایجاد محفظه شیشه ای برای قرآن تاریخی سه روستای بانه نیز اشاره كرد و گفت: میراث فرهنگی در راستای حفظ و نگهداری نسخ خطی به خصوص قرآن های نفیس و تاریخی آنها را در داخل محفظه های شیشه ای نگهداری می كند.
به گفته او قرآن تاریخی روستای سلین بعد از قرآن نگل دومین قرآن تاریخی استان كردستان دانست.
این دو قرآن با حضور آیت الله سیدمحمد حسینی شاهرودی نماینده ولی فقیه در استان كردستان رونمایی شد.
3033/1904