۲۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۴۱
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 85203463
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قرآن خطی دوره قاجار به موزه نگل سنندج اهدا شد

۲۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۴۱
کد خبر: 85203463
قرآن خطی دوره قاجار به موزه نگل سنندج اهدا شد

سنندج- ایرنا- مدیرکل‌ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: قرآن نفیس خطی متعلق به دوره قاجار توسط یک واقف دهگلانی به موزه نگل سنندج اهدا شد.

به‌گزارش ایرنا، منصور مهرزاد روز شنبه در این رابطه در گفت و گو با خبرنگاران استان در سنندج اظهار کرد: این قرآن از شاهکارهای هنری دوره قاجار و میراث‌خانوادگی مرحوم میرزا محمد حسین‌پناهی اهل روستای قروچای شهرستان دهگلان بوده که نزد فرزندش مرحوم حاج اسماعیل حسین‌پناهی نگهداری می شد و توسط فرزندش فرهاد حسین‌پناهی به موزه نگل اهدا شد.

وی ضمن تقدیر از اقدام خیرخواهانه این واقف دهگلانی افزود: این قرآن نفیس با خط نسخ ایرانی در قطع ۳۱ در۲۱ سانتیمتر با ترجمه فارسی شکسته نستعلیق به نگارش در آمده است.

مدیرکل‌ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان با بیان اینکه قرآن اهدا شده در سال‌های اخیر دچار آسیب‌ شده است و نیاز به مرمت دارد، بیان کرد: این قرآن به‌زودی توسط کارشناسان ترمیم اسناد و نسخ خطی احیا می‌شود تا آیندگان نیز از این گنجینه ارزشمند بهره‌مند شوند.

وی به تهیه و تدوین پرونده این اثر تاریخی و معنوی برای ثبت در فهرست آثار ملی اشاره و ابراز امیدواری کرد همواره بتوانیم در راستای حفظ و نگهداری اصولی از مواریث ارزشمند فرهنگی واسلامی، گام‌های محکمی برداریم.

قرآن نگل یکی از مهمترین جاذبه های دینی و فرهنگی و تاریخی استان کردستان است که نزد مردم منطقه علاوه بر ارزشمندی آن از منظر اعتقادات مذهبی و دینی، از نظر تاریخی نیز با ارزش است.

نگل از توابع بخش کلاترزان سنندج است که در ۶۵ کیلومتری غرب سنندج و درمسیر جاده سنندج - مریوان قرار دارد و روزانه میزبان صدها نفر از مشتاقان زیارت قرآن نگل است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha