۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۳۷
کد خبر: 82093723
T T
۰ نفر

پایانه مرزی ماهیرود خراسان جنوبی افتتاح شد

۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۳۷
کد خبر: 82093723
پایانه مرزی ماهیرود خراسان جنوبی افتتاح شد

بیرجند- ایرنا- پایانه مرزی ماهیرود از توابع شهرستان سربیشه روز دوشنبه در مراسمی با حضور تعدادی از مسئولان كشوری، مقام های استان های خراسان جنوبی و فراه افغانستان به صورت رسمی افتتاح شد.

در این مراسم داود كشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای كشور به همراه تعدادی از مدیران دفاتر تخصصی این سازمان، وجه الله خدمتگزار استاندار خراسان جنوبی و « محمد آصف ننگ» والی فراه افغانستان و جمعی ازمسئولان این استان حضور داشتند.
پایانه ماهیرود در زمینی به مساحت 10هكتار احداث شده و دارای سالن های تجاری و مسافری، توفقگاه، ساختان گمرك و ایستگاه آتش نشانی است.
در طرح توسعه آن 10هكتار زمین دیگر برای احداث پارك لجستیك و تاسیسات خدماتی به امكانات فعلی پایانه اضافه خواهد شد.
مجموع اعتبار هزینه شده از محل منابع سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای احداث پایانه مرزی ماهیرود 219 میلیارد ریال است.
در محل پایانه اداره گذرنامه، قرنطینه های انسانی، دامی، نباتی، موسسه استاندارد، بانك و سازمان راهداری و حمل و نقل ، پست، مخابرات، نمازخانه و سالن انتظار برای مسافران پیش بینی شده است.
پایانه مرزی یاد شده در شهرستان سربیشه و در مرز مشترك دو كشور ایران و افغانستان قرار دارد.
این پایانه در فاصله 135كیلومتری شهر سربیشه، 200 كیلومتری بیرجند، 120كیلومتری شهر فراه افغانستان و هزار و 200 كیلومتری بندر چابهار در جنوب شرق ایران قرار دارد.
پایانه ماهیرود به عنوان مهم ترین ، ایمن ترین و اقتصادی ترین مسیر ترانزیتی محور شرق از آب های گرم خلیج فارس به استانهای فراه (غرب)، قندهار(جنوب) و كابل( شرق ) افغانستان است.
با توجه به موقعیت راهبردی خراسان جنوبی و قرار گرفتن استان در محور ترانزیت شرق(بندرچابهار، افغانستان و كشورهای آسیای میانه)، وجود منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و فرودگاه این شهر و از سوی دیگر دسترسی سریع به جنوب افغانستان و عزم مسئولان دو كشور برای توسعه روابط حمل و نقل جاده ای، ساخت پایانه در دستور كار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار گرفت.
با بهره برداری از پایانه مرزی ماهیرود طول مسیرحمل كالا از بنادر عباس و چابهار به استان های فراه، قندهار و كابل كاهش چشمگیری پیدا می كند و طول مسیر در خاك افغانستان نیز كاهش می یابد.
پایانه مرزی اعم زمینی، دریایی و هوایی بستر جابجایی كالا و مسافر میان كشورها محسوب می شود.
هرچند كاركرد اصلی پایانه های مرزی، تسهیل و تسریع در جابجایی كالا و رفت و آمد میان دو كشور است، این مراكز دروازه های ورود به كشور و نمادی از شرایط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن كشور است.
از جمله مزایای پایانه مرزی ماهیرود می توان به آثار اقتصادی ترانزیت كالا، افزایش درآمد ارزی و ریالی، افزایش اشتغال، افزایش صادرات كالا، توسعه صنعت گردشگری، ترویج فرهنگ گردشگری درمانی و توسعه روابط سیاسی اشاره كرد.
2047/ 6054

سرخط اخبار استان‌ها