۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۵۷
کد خبر: 82090857
T T
۰ نفر
آيين نكوداشت پژوهشگر برجسته حوزه آبخوانداري كشور برگزار شد

شيراز- ايرنا- آييني با هدف نكوداشت 'سيد آهنگ كوثر' محقق و پژوهشگر برجسته حوزه آبخوانداري كشور برگزار شد و در آن از تلاش هاي 48 ساله وي در اين حوزه قدرداني شد.

به گزارش دريافتي ايرنا به نقل از نمابر روز شنبه روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي فارس، معاون وزير جهاد كشاورزي و رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي و منابع طبيعي ايران در پيامي به اين آيين از خدمات دكتر كوثر به كشور قدرداني كرد.
اسكندر زند در اين پيام كه در اين آيي قرائت شد، اظهار كرد: مسئوليت سنگين بخش كشاورزي بر عهده افراد فرهيخته اي همچون دكتر كوثر است و امروز به پاسداشت پنج دهه تلاش خالصانه وي در عرصه آبخوان داري و آبخيزداري كشور صميمانه از وي قدرداني مي كنيم.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان فارس نيز در اين آيين گفت: هميشه جوامع بشري مرهون كساني بوده اند كه با نگاهي متفاوت، خلاقانه و مبتكرانه به مسائل مي نگريستند و اين همان نقطه شكل گيري علم مي باشد و اين استاد فرهيخته و ساده زيست ضمن دارا بودن اين نگاه هوشمندانه با الهام از مشكلات ؛استمرار و صبر و استقامت توانست با كمترين امكانات و هزينه با طرحي نو بر نقمت سيلاب فائق آيد و آن را تبديل به نعمت آبخوان داري كند.
محمد مهدي قاسمي با اشاره به نامگذاري سال 95 به نام اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل افزود: طرح هاي ما بايد همچون روش دكتر كوثر متناسب با اين شعار باشد يعني در عين سادگي و كم هزينه بودن داراي فعاليتي درون زا و دانش بنيان باشد، كه در همين زمينه اقدامات دكتر كوثر نيز مصداق عيني و نمونه عملي طرح اقتصاد مقاومتي است و بايد از آن الگو گرفت.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي فارس پيشنهاد كرد كه هر سال همزمان با زادروز دكتر كوثر در آييني به بهترين طرح هاي ارائه شده در خصوص آبخوانداري و آبخيزداري كشور جايزه بزرگ كوثر اعطا شود.
بر اساس اين گزارش، دكتر حمزه ولوي مديركل حفاظت محيط زيست استان فارس نيز در اين آيين گفت: دكتر كوثر تمام شدني نيست، چون نگرشي را آغاز كرد كه اين نگرش هميشگي خواهد بود و همچون ساير دانشمندان مثل ابوعلي سينا، زكرياي رازي، ارسطو، ملاصدرا ماندگار است.
سيد آهنگ كوثر محقق و پژوهشگر برجسته حوزه آبخوانداري كشور نيز در اين آيين گفت: بهره‌وري بهينه از خاك و آب، ديدگاه اين خدمتگزار مي باشد كه از پاييز 1343، كه نخستين درس خاكشناسي را در دانشگاه ايالتي اورگنمي آموختم نظرم را جلب كرد.
وي افزود: آبياري سيلابي ديمزارهاي جونگان ممسني در سال هاي 58 تا 60 و بالا آمدن سفره‌ آزاد آب در آنجا و ديگر دشت هاي كم آب ايران مانند امامزاده جعفر در دوگنبدان، چنبرغربال و چناران درخراسان شمالي، بناب در زنجان، گويم در شيراز، بهروزآباد در داراب، تنگ حشي در سروستان، ماهان در كرمان، آب باريك در بم، بياضه در خور و بيابانك و فراشبند، موركي، علامرودشت، لامرد، درز و سايبان و گربايگان در فارس از دستاوردهاي ما است كه در قالب پايان‌نامه‌ها، مقاله‌ها، گزارشها، فيلمها و...، در دسترس هستند.
كوثر اظهار كرد: تلاش هاي همگي ما چندين جايزه‌ ملي و بين المللي به برنامه‌ آبخوانداري را به دنبال داشت و گواهي بر ارزش همكاري گروهي يكدل است.
اين پژوهشگر و محقق حوزه آبخوانداري كشور گفت: بزرگترين دستاورد ما پژوهشگران، گنجاندن واژه زيباي آبخوانداري در ابلاغ سياست‌هاي كلي محيط زيست است كه اين سياست ها به تازگي از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي، در اجراي بند يك اصل 110 قانون اساسي، در نامه‌اي به رؤساي قوا، سياست‌هاي كلي محيطزيست ابلاغ شده است.
وي اظهار كرد: اين مهم را حضرت آيت‌الله اكبر رفسنجاني نيز روز 13 ارديبهشت 1375 در گربايگان اعلام كردند اما سياستگزاران آب ايران آن را بيهوده پنداشتند؛ باشد اكنون، كه با بحران آب روبرو شده‌ايم، در اجراي اين فتوي بكوشيم.
بر اساس اين گزارش، كسب نشان درجه سه پژوهش دولت جمهوري اسلامي ايران، رتبه دوم تحقيقات كاربردي در دهمين جشنواره بين المللي خوارزمي، مدال طلا و جايزه نقدي سازمان جهاني مالكيت معنوي (Wipo) ، جايزه‌ ويژه‌ داوران محيط زيست ايران، طرح برتر سازگار با محيط زيست، جايزه بين‌المللي اسكان بشر سازمان ملل متحد و شهرداري دبي براي بهترين كار‌ها به منظور بهبود بخشيدن محيط زيست، جايزه بين المللي آب براي رودخانه‌هاي بزرگ ساخت دست بشر، نشان انجمن علمي خاك ايران از افتخارهاي كسب شده توسط اين محقق حوزه آبخوانداري است.
2027/ 5054

سرخط اخبار استان‌ها