۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۶:۴۶
کد خبر: 82052259
T T
۰ نفر
رویترز: نیمی از آمریكایی ها نظام گزینش نامزدهای انتخابات را متقلبانه می دانند

تهران - ایرنا - خبرگزاری رویترز اعلام كرد: بر اساس نظرسنجی جدید انجام شده، بیش از نیمی از رای دهندگان آمریكایی براین باورند كه نظام گزینش نامزد نهایی دوحزب جمهوریخواه و دمكرات برای ریاست جمهوری آمریكا 'متقلبانه' است.

این خبرگزاری انگلیسی امروز (چهارشنبه) از مبدا واشنگتن گزارش داد:در نظرسنجی مشترك انجام شده این خبرگزاری و موسسه 'آیپسوس' (Ipsos)، همچنین دو سوم رای دهندگان آمریكایی خواهان تغییر در روند گزینش این انتخابات هستند.
به گزارش ایرنا، رویترز افزود: در انتخاب نامزد نهایی از هر دو حزب جمهوریخواه و دمكرات برای رقابت نهایی ریاست جمهوری آمریكا، نظام انتخابات درون حزبی، انجمن های حزبی (caucuses)، آرا نمایندگان (Delegates) و سرانجام 'كنوانسیون' نقش دارد كه روندی پیچیده را در بر می گیرد.
بر اساس نتایج این نظرسنجی كه بین 21تا 26 آوریل (دوم تا هفتم اردیبهشت ماه) انجام شد، 51 درصد از رای دهندگان احتمالی آمریكا براین باورند كه این سیستم گزینش نامزدها برعلیه دیگر نامزدها بوده و 'متقلبانه' است.
همچنین 71 درصد رای دهندگان در این نظرسنجی ترجیح می دهند نامزد حزب را با رای مستقیم و بدون استفاده از 'آرا نمایندگان' (Delegates) و دیگر آرا واسطه ای، برگزینند.
رویترز افزود نتایج این نظرسنجی نشان می دهد 27 درصد رای دهندگان احتمالی آمریكا متوجه كاركرد روند انتخابات مقدماتی نمی شوند و 44 درصد نیز این پرسش را دارند كه چرا آرا نمایندگان (Delegates) در گزینش نامزدهای احزاب برای انتخاب نهایی، دخالت دارد.
خبرگزاری رویترز تصریح كرد: در مجموع، بیش از نیمی از رای دهندگان آمریكایی ترجیح می دهند در یك روز و همزمان در تمام ایالت ها به نمایندگان دو حزب دمكرات و جمهوریخواه رای بدهند تا اینكه این روند برای ماه ها در ایالت های آمریكا به درازا كشد.
بر اساس این گزارش، در این نظرسنجی هزار و 582 آمریكایی شركت داشتند كه با خطای 2.9 (دو نه دهم ) درصد صورت گرفت.
رویترز در گزارش خود به انتقاد دونالد ترامپ به نحوه سیستم انتخابات درون حزبی ریاست جمهوری 2016 آمریكا اشاره كرد كه آن را متقلبانه خوانده بود.
ترامپ در انتخابات چهارمین سه شنبه بزرگ درمورخ هفتم اردیبهشت ماه توانست در پنج ایالت 'كنتیكت'، 'دلاویر'، 'مریلند'، 'پنسیلوانیا' و 'رود آیلند' پیروز شود. او توانست با پیروزی دراین پنج ایالت، آرای نمایندگان خود را به 951 برساند و پس از وی 'تد كروز' سناتور ایالت تگزاس با 564 و 'جان كیسیك' فرماندار ایالت اوهایو با 152 آرا نمایندگان در رتبه های بعدی قرار دارند.
ترامپ برای احراز نامزدی نهایی از حزب جمهوریخواه به هزار و 237 آرا نمایندگان نیاز دارد.
از حزب دمكرات نیز، هیلاری كلینتون كه توانست از پنج ایالت یاد شده در چهار ایالت به پیروزی دست یابد و از دو هزار و 383 رای نمایندگان دو هزار و 156 رای كسب كند.
اروپام **1302**1572