نگرانی آمریکایی‌ها نسبت به خشونت و ارعاب در زمان انتخابات میان دوره‌ای کنگره

تهران - ایرنا - نتیجه نظرسنجی تازه رویترز -ایپسوس نشان می دهد که از هر پنج رای دهنده آمریکایی، ۲ تن نگران تهدیدهای خشونت بار یا ارعاب رای دهندگان در حوزه ها و جایگاه های رای گیری در هنگام برگزاری انتخابات میان دوره ای کنگره این کشور هستند.

به گزارش روزچهاشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ نتایج این نظرسنجی بیانگر نظر برخی از ناظران در باره شواهد و مدارک فزاینده در باره نبود اعتماد به نهادهای دمکراتیک این کشور در پی ده ها سال تعمیق نظام ۲ حزبی در این کشور است. بی اعتمادی میان ۲ اردوگاه سیاسی آمریکا در ۵۰ سال اخیر با کاهش بیشتر قانونگذاری های ۲ حزبی و افزایش شمار والدینی که از ازدواج فرزندانشان با فردی از حزب سیاسی مقابل، ابراز ناخرسندی می کنند، افزایش یافته است.

این نظرسنجی دریافت که دو سوم رای دهندگان ثبت نام شده، نگران اقدامات خشونت بار تندروان و افراطیون پس از پایان انتخابات در صورت نارضایتی آنان از نتیجه رای گیری هستند. ۴۳ درصد از رای دهندگان ثبت نام شده به نظرسنجی رویترز ایپسوس گفته اند که نگران تهدیدهای خشن یا ارعاب رای دهندگان در هنگام رای دادن حضوری هستند. رای هندگان دمکرات با ۵۱ درصد، این نگرانی را بیشتر ابراز کرده اند، هر چند که این نسبت در میان جمهوری خواهان نیز چشمگیر و ۳۸ درصد بوده است.   

همچنین نزدیک به یک پنجم رای دهندگان شامل یک از هر ۱۰ رای دهنده دمکرات و یک از هر ۴ رای دهنده جمهوری خواه، گفته اند که نسبت به شمارش دقیق و درست آرایشان، اعتماد ندارند و دو سوم یا ۶۷ درصد از رای دهندگان ثبت نام شده گفته اند که نگران اقدامات خشونت بار احتمالی تندروان و افراطگرایان پس از انتخابات هستند که شامل سه تن از هر چهار رای دهنده دمکرات و سه تن از هر پنج رای دهنده جمهوری خواه است.

تاکنون بیش از ۱۰ میلیون شهروند آمریکا واجد شرایط رای دادن، آرای خود در این رقابت را به صندوق ها انداخته اند که صحنه سیاسی این کشور را در باقیمانده دوره جو بایدن رئیس جمهوری دمکرات شکل خواهد داد و دستیابی جمهوری خواهان به ریاست هر یک از دو بخش کنگره، تاثیر قابل ملاحظه ای بر برنامه دولت او خواهد داشت.  

تاکنون خشونتی در مراکز رای گیری زودهنگام یا جایگاه های رای دهی پیشاپیش انتخابات هشتم نوامبر مشاهده نشده که گمان می رود در نتیجه آن جمهوری خواهان بر مجلس نمایندگان و یا حتی سنا تسلط یابند.

مقام های آریزونا از ایالت های اصلی کارزار ۲ حزب اصلی آمریکا، پس از فیلم برداری سوء ظن برانگیز از رای هندگان و تعقیب آنان، از دولت فدرال خواستار تحقیق در باره یک پرونده ارعاب احتمالی رای دهندگان شده اند.

در دادخواستی رسمی آمده است که ناظران خودخوانده، رای دهندگان را قاطر نامیده اند که اشاره ای به تئوری توطئه انتشار یافته توسط حامیان ادعای نادرست دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا در این باره است که شکست او در انتخابان ریاست جمهوری ۲۰۲۰ نتیجه تقلب گسترده بوده است.

در این نظرسنجی، نزدیک به دوسوم جمهوری خواهان و یک سوم دمکرات ها، تقلب را در این انتخابات گسترده می دانند و دوسوم جمهوری خواهان تصور می کننند که انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ از ترامپ دزدیده شده است.

با وجود رد ادعاهای تقلب ترامپ در ده ها دادگاه آمریکا، بررسی های ایالتی و حتی توسط چند عضو دولت خود او، اما پذیرش گسترده ای یافته و صنعت ابزار و تجهیزات نظارت بر رای گیری را رونق داده است.  

این نظرسنجی تلفنی میان چهار هزار و ۴۱۳ شهروند بزرگسال ایالات متحده در سراسر این کشور با دقت ۲ تا پنج درصد برگزار شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha