۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۵۴
کد خبر: 82050073
T T
۰ نفر
ايرج راد: شهرداري تهران مي تواند شرايط لازم را براي فعاليت هنرمندان جوان تئاتر فراهم كند

تهران-ايرنا- مديرعامل خانه تئاتر با اشاره به نقش سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در معرفي و توسعه هنر تئاتر به شهروندان گفت: اين سازمان با ايجاد امكانات مي تواند شرايط لازم را براي فعاليت هنرمندان جوان تئاتر فراهم كند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، ايرج راد شامگاه دوشنبه در آيين بزرگداشت خود در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) افزود: جوانان علاقه مند بسياري كه توانايي ها و استعدادهاي فراواني در عرصه بازيگري دارند و نيازمند فضاهايي هستند كه بتوانند كارشان را ارايه دهند.
وي گفت: سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران علاوه بر تجهيز سالن ها مي تواند امكانات لازم را براي جوانان علاقه مند به تئاتر فراهم كند.
راد با اشاره به نبود تبليغات براي تئاتر و نمايش هاي روي صحنه در سطح شهر تهران افزود: شهرداري تهران با استفاده از بيلبوردها در سطح شهر مي تواند نقش مهمي در معرفي و اطلاع رساني نمايش ها حال اجرا در مراكز فرهنگي شهر تهران ايفا كند.
*قدرداني از تاسيس خانه تئاتر
شهرام كرامي مدير هنرهاي نمايشي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در اين آيين گفت: ويژه برنامه تولد ماه و بزرگداشت ايرج راد فرصت و بهانه اي شد تا از وي قدرداني كنيم.
وي با اشاره به اجراي نمايش «بازار عاشقان» به كارگرداني هادي مرزبان و بازي ايرج راد گفت: ايرج راد با يك نقش كوتاه بهترين بازي را ارائه دادند و از حضور موثر و ارزنده ايشان در اين نمايش تشكر مي كنم كه راد همچنان مي تواند حضور گرمي در صحنه تئاتر داشته باشد.
كرمي همچنين با قدرداني از فعاليت هاي ايرج راد براي تاسيس خانه تئاتر افزود: راد در اوج شهرت، زمان و وقت خود را صرف تشكيل صنف و بهبود وضعيت و شرايط اهالي تئاتر كرد، 20 سال پيش كسي فكر نمي كرد كه يك صنفي براي تئاتر شكل بگيرد.
وي ضمن قدرداني از فعاليت هاي ايرج راد براي ارتقا و اعتلاي تئاتر گفت: راد با آثار خود براي هميشه در ذهن همه ما خواهد ماند و اميدوارم ساليان سال شاهد حضور ايشان در خانه تئاتر و در فضاي بازيگري باشيم.
اصغر همت بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون نيز در اين آيين با اشاره به ايجاد خانه تئاتر توسط ايرج راد افزود: در جامعه اي كه به صنف اهميت داده نمي شود و مشكلات بسياري براي ايجاد آن وجود دارد، ايرج راد توانست با زحمات بسياري خانه تئاتر را ايجاد كند و اميدواريم با همكاري شهرداري تهران اقداماتي براي توسعه فعاليت هاي اين خانه انجام شود.
اسماعيل خلج بازيگر، كارگردان و نمايشنامه نويس نيز در اين آيين گفت: ايرج راد عاشق تئاتر است و اگر انسان عاشق نباشد نمي تواند 70 سال در حوزه تئاتر فعاليت كند.
خلج افزود: راد همان طور كه هنر استادي در بازيگري دارد، هنر مديريت خانه بزرگ تئاتر را دارد كه اكثر بازيگران تئانر عضو اين خانه هستند.
هادي مرزبان نويسنده و كارگردان تئاتر نيز با بيان خاطراتي از ايرج راد گفت: من و ايرج با هم خاطرات مشترك فراواني داريم از استادهايمان، از تقلب‌ها، تمرين‌ها، بي‌پولي‌ها و دغدغه‌هاي ريزودرشت روزگار جواني و خوشحالم كه ايرج در همه كارهايم حضور داشته است.
مرزبان افزود: من نمايشي را بدون حضور ايرج به صحنه نبرده‌ام و هميشه هر نمايشنامه‌اي را كه بنا بوده روي صحنه ببريم اولين نكته برايم اين بوده كه ايرج كدام نقش را مي‌تواند بازي كند.
وي گفت: ايرج راد همواره در نقش هاي خود هر چند كوتاه درخشيد و ثابت كرد كه نقش كوچك وجود ندارد.

*اعلام آمادگي براي همكاري با خانه تئاتر
محمود صلاحي رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران نيز در اين آيين با بيان اهميت و توجه به هنر تئاتر در اين سازمان گفت: سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران آمادگي همكاري با خانه تئاتر دارد و از حضور هنرمندان به ويژه هنرمندان عرصه نمايش در مراكز فرهنگي هنري استقبال مي‌كند.
وي با بيان اينكه تئاتر مادر هنرهاست، افزود: تئاتر هويت ما را مي سازد و به تقويت و توسعه فرهنگ ما كمك مي كند و در تلاشيم با ايجاد شرايط و امكاناتي اين هنر در جامعه بيشتر شناخته شود.
صلاحي با تاكيد بر آشنايي شهروندان و به خصوص نسل جوان با هنر تئاتر گفت: ديدن نمايش تئاتر و رفتن به سينما مي تواند بسياري از استرس هاي زندگي ماشيني را كاهش بدهد و حتي جملات ادبي و هنري كه در تئاتر رد و بدل مي شود مدتها روح و دل را نوازش مي دهد.
رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با بيان اينكه در شهر تهران با جمعيت 9 ميليون نفري بايد هر شب يكصد اجراي تئاتر داشته باشيم، افزود: در شهرهاي فرهنگي و شناخته شده مثل مسكو و پاريس شبي 80 تا 100 تئاتر روي صحنه مي رود و ما نيز در شهر تهران بايد سالن هاي زيادي را براي نمايش و تئاتر تجهيز كنيم.
صلاحي با اشاره به ايجاد فروشگاه دائمي باغ كتاب تهران در اراضي عباس آباد افزود: توجه به مقوله تئاتر حتي در باغ كتاب تهران هم خود را نشان داده كه بر اين اساس دو سالن تئاتر براي اجراي نمايش هايي با موضوع كتاب و كتابخواني براي حرفه اي ها و ديگري براي دانش آموزان در نظر گرفته شده است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به شخصيت فرهنگي و هنري ايرج راد گفت: همگان ايرج راد را مي شناسند و ما بايد سعي كنيم ويژگي هاي ناآشنا از شخصيت ايشان را به مردم معرفي كنيم و جواناني كه علاقه مند بازيگري هستند بايد با آثار و فعاليت هاي ايرج راد آشنا شوند.
صلاحي همچنين از مسئوليت شهرام كرمي بر مديريت مجموعه تئاتر صبا و پرديس خاوران خبر داد و ابراز اميدواري كرد: اين نهادها با همكاري خانه تئاتر فعاليت هاي خود را در حوزه هنرهاي نمايشي و تئاتر توسعه دهند.
آيين بزرگداشت و جشن تولد 71 سالگي ايرج راد با حضور جمعي از هنرمندان و پيشكسوتان سينما، تناتر و تلويزيون همچون اسماعيل خلج، هادي مرزبان، اصغر همت، مريم معترف، فرزانه كابلي و لوريس چكناواريان در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) برگزار شد.
ايرج راد بازيگر پيشكسوت سينما، تئاتر و تلويزيون هفتم ارديبهشت 1324 در تهران متولد شد.
وي داراي مدرك كارشناسي نمايش از دانشكده هنرهاي زيبا، دانشگاه تهران، كارشناسي ارشد كارگرداني تئاتر از دانشگاه كارديف ولز و عنوان درجه يك هنري از شوراي ارزشيابي هنرمندان كشور است.
آغاز فعاليت ايرج راد از سال‌هاي اول دبيرستان با اجراهايي براي كودكان در سال 1337 و گذراندن يك دوره فن بيان و تئاتر در كلاس مهين ديهيم در سال 1338 بوده است.
اولين اجراي نيمه حرفه‌اي راد سال 1342 به نام «قرعه براي مرگ» اثر واهه كاچا در تالار فرهنگ به كارگرداني كمال الدين شفيعي بود.
ايرج راد فروردين 1387 به عنوان مديرعامل خانه تئاتر انتخاب شد.
وي علاوه بر بازيگري، نويسندگي و اجراي چندين برنامه راديويي و تلويزيوني را بر عهده داشته است و در دانشكده هنرهاي زيبا دانشگاه تهران و دانشكده سينما تئاتر به تدريس بازيگري پرداخته است.
ايفاي نقش در مجموعه‌هاي تلويزيوني همچون «سنگ و شيشه»، «در پناه تو» و «مدار صفر درجه» و فيلم هاي سينمايي «اجاره‌نشين‌ها» و «شمعي در باد» و بازي در نمايش هايي همچون «بازرس» (عزت‌الله انتظامي)، «افول» (علي نصيريان)، «لبخند با شكوه آقاي گيل» (ركن‌الدين خسروي) و «مرده‌هاي بي‌كفن و دفن» (حميد سمندريان) از جمله فعاليت هاي ايرج راد در عرصه بازيگري است.
تهرام/7245//1348
۰ نفر