۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۹:۳۹
کد خبر: 82046980
T T
۰ نفر

راديو رسانه‌اي مانا

۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۹:۳۹
کد خبر: 82046980
راديو رسانه‌اي مانا

تهران- ايرنا- روزنامه جام جم در شماره يكشنبه پنجم ارديبهشت در يادداشتي به قلم حسن خجسته معاون سابق راديو و استاد دانشگاه، آورد: برخي معتقدند راديو به آخرخط رسيده و مقالاتي با عنوان مرگ راديو مي‌نويسند. من اين ديدگاه را مردود مي‌دانم.

در اين يادداشت مي خوانيم: راديو از يك ظرفيت استثنايي برخوردار است و آن ظرفيت، فقط شنيدن است. ممكن است راديو درگذر زمان دچار فراز و فرودي شود اما قدرت سازگاري آن با محيط و سپهر رسانه بسيار بالاست. لذا راديو رسانه مانايي است.
دهه 50 شاهد حضور پرقدرت تلويزيون بوديم، همان زمان بسياري فكركردند كار راديو تمام شد، اما ديديم اين قدرت سازگاري راديو با عوض كردن جدول پخش، استفاده مناسب از موسيقي، ارائه بهتر اخبار و افزايش برنامه‌هاي مخاطب محور، حضور تازه‌اي پيدا كرد.
با ظهور رسانه هاي جديد اعم از تلويزيون‌هاي ديجيتالي، شبكه‌هاي اينترنتي و ماهواره‌اي، مخاطبان راديو كم نشده‌اند بلكه نحوه شنيدن راديو متفاوت شده است. قدرت سازگاري راديو باعث شده كه اين رسانه حضور خود را در پِلَت‌فُرم‌هاي موبايل، سايت‌هاي اينترنتي و ماهواره‌اي نشان دهد. راديو هيچ‌گاه تسليم محيط نمي‌شود بلكه شرايط محيط و نياز مخاطب را رصد و مطالعه مي‌كند و براساس نياز روز توليد محتوا مي‌كند.
مخاطب امروز، مخاطبي بسيار درگير در محيط اجتماعي است، محيطي بسيار پرآشوب و استرس، كه نوعي هراس را در زندگي مردم تمام دنيا حاكم كرده است. راديو در اين محيط پرآشوب، دو كاركرد اطلاع‌رساني و آرامش‌بخشي دارد. موسيقي مناسب در راديو از ابزارهاي آرامش‌بخش انسان محاصره شده دراين محيط شلوغ است. راديو آوا با در نظر گرفتن اين كاركرد، شنوندگان بسياري را توانسته است به خود جلب كند.
راديو يك رسانه گرم است، به اين معني كه قدرت تخيل‌سازي مخاطب را فعال مي‌كند. مخاطب، محتواي راديو را مي‌شنود و در ذهن خود تصويرسازي مي‌كند. مخاطب راديو برخلاف مخاطب تلويزيون، فعال است نه منفعل. اين يك تفاوت بنيادي ميان مخاطبان راديو و تلويزيون است كه قدرت خيال افراد را تقويت مي‌كند.
مخاطب راديو به مرور زمان با تعداد معدودي از كانال‌هاي راديويي ارتباط حسي برقرار مي‌كند و اُنس مي‌گيرد، اما بيننده شبكه‌هاي تلويزيوني بيشتر دنبال برنامه است، يعني اين‌قدر شبكه‌ها را مي‌گردد تا يك برنامه‌اي پيدا كند.
امروزه راديو سعي بسيار دارد تا خود را به روز نگه‌دارد و به محيط خود مسلط شود. امروزه شاهد حضور جمعي هنرمند حرفه‌اي در راديو هستيم. توليدات با پشتوانه تحقيق و مطالعه نياز مخاطب انجام مي‌شود و از موسيقي مناسب و محتواي مطلوب برخوردار شده است. در راديو نويسندگي يا گويندگي و مشاغل ديگر به گونه‌اي است كه به فرد حيثيت شغلي و حرفه‌اي مي‌بخشد لذا هنرمندان راديو بسيارتلاش دارند با به‌روز نگه‌داشتن معلومات و دانش خود، از حيثيت حرفه‌اي خود دفاع كنند. اين يك صفت بسيار خوب در ميان هنرمندان است چراكه رعايت اخلاق حرفه‌اي در راديو يك اصل است.
*منبع: روزنامه جام جم، پنجم ارديبهشت 1395
**گروه اطلاع رساني**9165**9131
۰ نفر