۲۴ دی ۱۳۹۴، ۱۹:۰۶
کد خبر: 81920813
T T
۰ نفر
حل مشكل بيمه قالي بافان و فعالان صنعت فرش آذربايجان غربي

روزنامه آراز آذربايجان در شماره روز پنجشنبه خود به موضوع حل مشكل بيمه قالي بافان و فعالان صنعت فرش آذربايجان غربي پرداخته است.

در اين گزارش مي خوانيم: در حال حاضر 19 هزار و 500 نفر قاليباف در استان بيمه هستند و مهرماه سال 93 از سوي سازمان تامين اجتماعي كشور ابلاغ شد كه فرآيند پذيرش بيمه قاليبافي جديد متوقف و حتي 40 درصد بيمه شدگان فعلي بايد حذف شوند.
در ارتباط با بيمه قالي بافان وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي به صورت مكتوب به رئيس سازمان تامين اجتماعي دستور داده است تا در اسرع وقت مشكل بيمه قاليبافان حل شود.
روز گذشته جلسه مشتركي با حضور وزير معاونان و روساي سازمان‌هاي تابعه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي برگزار شده و مشكلات متعددي از جمله بيمه كارگران قاليباف، تاكسيرانان و بيمه‌هاي مربوط به تابلو فرش و كارگران ساختماني مطرح شده است.
وضعيت بيمه قاليبافان و نارضايتي‌هاي بوجود آمده به دليل قطعي بيمه اقشار مذكور موجب اتفاقات ناخوشايندي در بين فعالان اين صنعت در سراسر كشور و از جمله استان آذربايجان غربي گرديده است و بايد مسائل همه اين اقشار هم به شكل مكتوب و هم به طور شفاهي تذكر داده و مجدانه پيگيري شود.
در ارتباط با بيمه قالي بافان هم وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي به صورت مكتوب به رئيس سازمان تامين اجتماعي دستور دادند تا در اسرع وقت جلسه‌اي با حضور خود وزير، رئيس سازمان تامين اجتماعي تشكيل شود تا با بررسي حضوري اين مشكل تصميمات لازم اتخاذ شود.
از نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي انتظار مي رود پيگير تشكيل هر چه سريع‌ تر اين جلسه ظرف حداكثر يك هفته تا 10 روز آينده باشند تا مشكل قالي بافان استان آذربايجان غربي نيز به زودي مرتفع شود.
اين در حالي است كه آوازه فرش دستباف خطه آذربايجان غربي به علت جايگاه ويژه و نقش مهمي كه براي تحقق استقلال ارزي و توسعه صادرات دارد زبان زد خاص و عام است اما بروز مشكلات عديده اي كه قالي بافان، اين فعالان عرصه فرش با آنها دست و پنجه نرم مي كنند باعث شده تا اين صنعت گرانبها به انزوا كشيده شود.
صنعت فرش در كشورمان به عنوان يكي از صنايع شاخص به شمار مي رود و آذربايجان غربي يكي از مراكز مهم توليد فرش دستباف در كشور است.
در استان آذربايجان غربي بيشترين تراكم بافندگي در شهرستان هاي اروميه، خوي، تكاب، بوكان و مهاباد است و طرح هاي ريز ماهي خوي و افشار تكاب شهرت جهاني دارند اما پايين بودن توان مالي براي تامين مواد اوليه و حمايت نكردن از فرشبافان و هزاران هزار مشكل ريز و درشت حل نشده اي كه قاليبافان دارند در دراز مدت آسيب هاي جدي متوجه صنعت فرش آذربايجان غربي كرده است.
بروز مشكلات زياد در صنعت فرش و گاها عدم توجه مسئولين ذيربط جهت حل و رفع مشكلات قشر زحمت كش قاليبافان باعث شده تا قاليبافان فعاليت در اين حوزه را كنار گذاشته و عدم برخورداري از بيمه قالي‌بافي براي همه فرش‌بافان واقعي، عدم تسهيلات بانكي و عدم هم‌گرايي در ميان فرش‌بافان از مشكلاتي است كه مانعي براي ارتقاي صنعت فرش دستباف شده است.
هم اكنون در سطح استان آذربايجان غربي حدود 72 هزار نفر قاليباف به صورت فعال در اين حوزه فعاليت مي كنند كه تا اوايل سال 93 از اين تعداد 25 هزار نفر تحت پوشش بيمه قالي بافي بودند.
در سالهاي گذشته دولت بابت بيمه قاليبافي يارانه پرداخت و به حساب سازمان تأمين اجتماعي واريز مي كرد ولي از سال 93 اين رقم اختصاص داده شده به بيمه قاليبافي كفاف تمام قاليبافان را نكرد و اضافه اعتبار درخواستي جهت بيمه قاليبافان از سوي سازمان تأمين اجتماعي از سوي دولت تأمين نشد و اين باعث شد تا فرآيند پذيرش بيمه قاليبافان جديد متوقف شود.
اين در شرايطي است كه بودجه اختصاص داده شده به سازمان تأمين اجتماعي كشور و استان حتي كفاف بيمه شدگان فعلي را هم نمي كند و بايد از قاليبافان فعلي آنهايي هم كه غيرفعال هستند حذف شوند تا خدمات به نفرات باقي مانده فعال ارائه شود.
توليد سالانه فرش در آذربايجان غربي 280 هزار متر است و برآورد ارزش اين مقدار توليد براي استان در سال 93حدود 20 ميليون دلار بوده است.
هم اكنون صادرات فرشهاي توليد شده از طريق صادركنندگان استاني انجام نمي شود و صادرات فرش از طريق گمركات ساير استانها انجام مي شود.
طبق قانون بيمه قالي بافان، فعالان پاره ‌وقت صنعت فرش و قالي هم مي‌توانند از تسهيلات بانكي ويژه قاليبافان استفاده كنند و با توجه به محدوديت منابع و تسهيلات، اولويت با كساني است كه كار اصلي آنها قاليبافي است و تعيين مصاديق اين موضوع نيازمند همفكري و همگرايي نهادهاي مسئول است.
بايد با سوءاستفاده‌ كنندگان اين قانون تسهيلات صنعت قالي بافي برخورد جدي صورت گيرد و به هيچ عنوان قابل قبول نيست كه كسي در صنعت فرش و قالي نباشد و از تسهيلات بيمه آن استفاده كند.
اين در حالي است كه بايد همكاري اداره ‌كل تامين اجتماعي و اتحاديه قالي بافان براي بازبيني مجدد موارد اختلافي و پالايش واحدهاي توليد فرش و قالي صورت گيرد تا حق هيچ كس ضايع نشود.
بيمه قاليبافي حق قاليبافان واقعي است و متاسفانه برخي افراد در اين زمينه سوءاستفاده كرده‌اند كه براي دفاع از صنف قاليباف و حفظ حيثيت اين صنف بايد با آنها برخورد شود.
يكي از مهم ترين ظرفيت هاي اقتصادي آذربايجان غربي صنعت فرش است و به همين دليل وجود بازار فروش در كشورهاي ديگر، در راستاي صادرات آن اقدام مي شود بر اين اساس با هدف توسعه بازار عرضه و افزايش متقاضي اين فرش ها نظارت كامل در فرآيند بافت بايد اعمال شود.
اتحاديه فرش دستباف روستايي آذربايجان غربي نيز با ارائه آموزش هاي لازم براي قاليبافان استان به دنبال ارتقاي سطح اين قشر زحمتكش جامعه است.
اين اتحاديه در راستاي ارائه آموزش هاي بهبافي و ارتقاي توانمندي هاي قاليبافان برنامه ريزي مي كند. از سوي ديگر افزايش پوشش بيمه ‌اي قالي بافان در مناطق مختلف استان نيز مي تواند در اين ميان به رونق صنعت فرش استان كمك شاياني بكند.
البته دريافت گواهي مهارت پس از شركت در آزمون‌هاي سازمان فني و حرفه‌اي از پيش شرط هاي پوشش بيمه اي قاليبافان است.
**رسانه
7126/2093