۱۴ دی ۱۳۹۴، ۹:۵۶
کد خبر: 81906088
T T
۰ نفر
تظاهرات گسترده مردم عربستان در محكومیت اعدام شیخ النمر

تهران - ایرنا - تظاهرات گسترده ای شب گذشته از سوی ساكنان منطقه القطیف واقع در شرق عربستان در محكومیت اعدام شیخ نمر النمر برپا شد.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبكه تلویزیونی نبأ، شركت كنندگان در این تظاهرات پارچه نوشته هایی در محكومیت رژیم سعودی در دست داشتند.
تظاهركنندگان از چند شهرك به سمت خیابان الثوره واقع در مركز القطیف به راه افتادند و همزمان با آن شماری از تشكیلات جوانان فعال سیاسی هشدار دادند كه در برابر رژیم سعودی به مقاومت برخواهند خاست.
مردم با گردآمدن در میدان القلعه با سر دادن شعارهایی رژیم سعودی را یك رژیم 'اشغالگر' توصیف كردند و خواستار مقاومت گسترده بر علیه آن شدند.
خبرهای رسیده از داخل استان القطیف از آمادگی گسترده مردم برای برپایی اعتراضات گسترده در منطقه حكایت دارد. وضعیت موجود در این منطقه به شدت متشنج شده است و خشم عمومی سراسر ساكنان القطیف را فراگرفته است.
این در حالی است كه نیروهای امنیتی و نظامی رژیم سعودی به طور بی سابقه ای در شرق عربستان استقرار یافته و حالت آماده باش به خود گرفته اند.
وزارت كشور سعودی شنبه صبح از اعدام شیخ نمر باقر النمر روحانی برجسته عربستان به همراه 46 تن دیگر خبر داد و به دنبال آن موجی از خشم و نارضایتی سراسر منطقه و جهان را فراگرفت.
نمر باقر النمر در سال 1959 در شهر عوامیه استان قطیف عربستان چشم به جهان گشود؛ وی یك مجتهد شیعه تحصیل كرده در سوریه و حوزه علمیه قم و فعال حقوق بشر عربستانی بود كه در پی اعتراضات شیعیان این كشور در سال ۲۰۱۲ بازداشت شد و در روز چهارشنبه ۱۵ اكتبر ۲۰۱۴ دادگاه جنایی رژیم سعودی به دلیل واهی اقدام علیه امنیت ملی و محاربه به اعدام با شمشیر و به صلیب كشیده شدن در انظار عمومی محكوم و در ۲ ژانویه ۲۰۱۶ (شنبه) اعدام شد.
اعدام وی با موج گسترده ای از محكومیت و تنفر در سطح منطقه و سازمان های مستقل بین المللی همراه شده است.
روز شنبه ۲۵ اكتبر ۲۰۱۵ دادگاه عالی عربستان و محمد بن نایف ولیعهد سعودی حكم اعدام سریع و بدون هشدار قبلی شیخ نمر را صادر كردند.
خاورم ** 1487 **1566
۰ نفر