۱۳ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۴۳
کد خبر: 81904513
T T
۰ نفر
30 درصد فعاليتهاي معدني كشور در استان كرمان است

كرمان - ايرنا - معاون امور معادن و صنايع معدني سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كرمان گفت: استان كرمان 30 درصد از فعاليت هاي معدني كشور را به خود اختصاص داده است و در اين زمينه رتبه اول را دارد.

به گزارش ايرنا مهدي حسيني نژاد روز يكشنبه در دومين بازديد استاندار كرمان از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در يك ماه گذشته افزود: 36 درصد از حقوق دولتي كشور در بخش معادن مربوط به اين استان است.
وي خاطرنشان كرد: استان كرمان با استخراج سالانه نزديك به 60 ميليون تن، 21 درصد از مجموع استخراج مواد معدني كشور را به خود اختصاص داده است.
وي گفت: در مجموع ذخاير كشف شده استان كرمان در دو سال گذشته 23 درصد رشد داشته كه بخش عمده آن مس است.
معاون امور معادن و صنايع معدني سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كرمان افزود: يك ميليارد و 441 ميليون تن ذخيره شناسايي شده در استان كرمان وجود دارد.
وي ذخاير قطعي استان كرمان را 4.7 ميليارد تن ذكر كرد و گفت: 99.6 درصد از ارزش مواد معدني استان كرمان مربوط به مس، آهن، كروميت و زغالسنگ است.
حسيني نژاد بيان كرد: در گذشته افرادي محدوده هايي را ثبت كرده بودند اما اكتشاف خوبي نداشتند و به نوعي استان را بلوكه كرده بودند كه براي رفع اين مشكل 23 پهنه اكتشافي در مناطق اميد بخش در شمال استان به مساحت 28 هزار كيلومتر مربع شناسايي و اين پهنه ها به شركت هاي داراي توان فني و مالي واگذار شده است.
وي افزود: هفت هزار ميليارد ريال سرمايه گذاري براي اكتشاف در استان كرمان انجام شده است.
وي گفت: تعيين تكليف 35 درصد از كل محدوده هاي ابطال شده معدني شمال استان كرمان معادل يكهزار و 50 محدوده از نيمه دوم سال گذشته انجام شده است.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كرمان بيان كرد: راه اندازي سامانه ثبت محدوده هاي معدني نيز به منظور تسريع و شفاف سازي فرايندهاي معدني انجام شده و اين سايت فعال است.
وي گفت: واگذاري و فعال سازي استخراج معدن زغالسنگ خمرود با 38 ميليون تن به ارزش تقريبي 42 هزار ميليارد ريال ماده معدني نيز در سال جاري انجام شده است.
وي افزود: واگذاري 350 كيلومتر مربع محدوده هاي راكد و ابطالي كروميت اسفندقه به بخش خصوصي داراي صلاحيت فني و مالي در قالب دو پهنه به مجموعه خاتم الانبياء انجام شده و عمليات اكتشاف آن در دست انجام است.
حسيني نژاد گفت: در مجموع 86.7 درصد از محدوده هاي بلاتكليف استان كرمان در دو سال اخير تعيين تكليف شده اند.
وي به انعقاد سه تفاهم نامه با محيط زيست، اداره كل منابع طبيعي و سازمان انرژي اتمي در راستاي آزاد سازي مناطق بلوكه شده اشاره كرد و گفت: بر اين اساس 40 درصد از مساحت استان براي كارهاي معدني آزاد سازي شد.
وي تصريح كرد: متاسفانه در قانون معادن، يگان حفاظت معدني تعيين نشده است و براي حل اين خلاء قانوني با همكاري نيروي انتظامي براي جلوگيري از برداشت غيرقانوني مواد معدني تفاهم نامه اي صورت گرفته و اقدامات انجام شده در قالب اين تفاهم نامه ثاثيرات بسيار خوبي در پي داشته است.
استاندار كرمان 29 آذرماه امسال نيز از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كرمان بازديد كرد كه به دليل گستردگي حوزه كاري اين سازمان برخي واحدها موفق به ارائه گزارش فعاليت هاي خود در راستاي توسعه استان و اقتصاد مقاومتي نشدند و مرحله دوم اين بازديد صبح امروز (يكشنبه) انجام شد.
جنوب استان كرمان با هفت شهرستان سازمان صنعت، معدن و تجارت مستقل دارد.
7440/3028

سرخط اخبار استان‌ها