۷ دی ۱۳۹۴، ۱۴:۴۸
کد خبر: 81897910
T T
۰ نفر

حضرت محمد(ص)؛ تلالو رحمت و تجلی حقانیت

۷ دی ۱۳۹۴، ۱۴:۴۸
کد خبر: 81897910
حضرت محمد(ص)؛ تلالو رحمت و تجلی حقانیت

تهران- ایرنا- حضرت محمد(ص) آخرین فرستاده پروردگار با پیام رهایی بخش خویش؛ نور حقانیت و عدل را بر قلب های جهانیان تاباند و اسلام را به عنوان تنها راه نجات بخش بشر در طول تاریخ جاودان ساخت.

هفدهم ربیع الاول سال عام الفیل با میلاد پربركت حضرت محمد(ص) آسمان مكه نورباران شد. پدر ایشان عبدالله از بزرگان قریش و مادرشان، آمنه از بانوان پرهیزگار آن روزگار بود.
رسول اكرم(ص) به لقب هایی همچون امین، مصطفی، نبی الرحمه، رسول الله، خاتم النبیین، سید المرسلین، رسول اعظم، رسول اكرم، طه و یس مشهور بودند.
ویژگی های بی نظیر، صفات انسانی و اخلاق پسندیده پیامبر اسلام(ص)، سبب شد تا ایشان را «امین» لقب بدهند و به همین دلیل تمامی مردم، آن حضرت را «محمد امین» نامیدند.
پیامبر رحمت و مهربانی در 25 سالگی با حضرت خدیجه(س) از بانوان ثروتمند مكه ازدواج كردند، بانویی پرهیزگار كه اموال خویش را به تهی دستان و فقیران می بخشید و پس از آن كه حضرت محمد(ص) به عنوان آخرین رسول خدا برگزیده شد، تمام دارایی خود را برای رشد و پیشرفت دین اسلام هزینه كرد.
حضرت محمد(ص) لحظه ای از یاد خدا غافل نبودند و همواره بیشتر وقت خویش را در غار حرا كه در كوه های اطراف مكه قرار داشت، به راز و نیاز با پروردگار جهانیان می پرداختند تا آن كه سرانجام در 27 رجب، نور رسالت بر محمد امین(ص) تابید و جبرییل(ع) فرستاده حق با پیام «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِی خَلَقَ...» به معنای بخوان! به نام پروردگارت كه خلق كرد!، بر ایشان نازل شد و ایشان را به عنوان آخرین نبی برگزیدند تا با ابلاغ دین اسلام، بشر را از سردرگمی و جهالت برهانند و به سرمنزل مقصود و سعادت هدایت كنند.
رسول خدا(ص) زمانی رسالت پیامبری را عهده دار شدند كه در عربستان خرافه پرستی، جهالت، شرك و بت پرستی رواج داشت، پس حضرت محمد(ص) ابتدا به دعوت پنهانی اسلام روی آوردند. نخستین افرادی كه به دین اسلام ایمان آوردند، حضرت خدیجه(س) و حضرت علی(ع) بودند و تمام توان خویش را برای تعالی و گسترش آن به كار بستند. هنگامی كه زمینه برای اعلام عمومی رسالت برای آن حضرت فراهم شد، ایشان همگان را به اسلام فراخواندند، كه شمار بسیاری از مردم، این دین رهایی بخش را با اشتیاق فراوان پذیرفتند.
مشركان و منافقان كه با افزایش تعداد مسلمانان، منافع خویش را در خطر می دیدند، به مخالفت علنی با پیامبر اسلام برخاستند و تحریم اقتصادی، آزار و اذیت پیروانان حضرت محمد(ص) را در دستور كار خویش قرار دادند. در شرایطی كه دشمنی های مشركان به اوج خود رسید، پیامبر خاتم(ص) به فرمان خداوند از مكه هجرت كردند.
رسول اكرم(ص) در سال هایی كه در مدینه بودند، پایه های حكومت اسلام را تقویت كردند و با انسجام و قدرتی كه به خاطر همبستگی مسلمانان ایجاد شده بود در رمضان سال هشتم هجری قمری با یاران وفادارش بدون جنگ و خونریزی به مكه وارد شدند و آن شهر را فتح كردند.
سرانجام پیامبر گرامی اسلام (ص) در 63 سالگی و در 28 صفر 10 هجری قمری در مدینه منوره چشم از جهان فرو بستند و به دیار حق شتافتند.
سالروز میلاد حضرت محمد(ص) فرصتی مغتنم برای پرداختن به سیره و اخلاق آخرین فرستاده نور و حقیقت است؛ رسولی كه پیام آور صلح و دوستی لقب گرفتند. ایشان همواره پیروان خویش را به اتحاد و همبستگی دعوت می كردند تا تمام جهانیان در كنار یكدیگر برای رسیدن به رستگاری حقیقی بكوشند و از آموزه های این دین الهی برای یافتن مسیر سعادت استفاده كنند.
حجت الاسلام «مصطفی پرتوی» مدرس حوزه و دانشگاه تهران در گفت و گو با پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت زاد روز پر خیر و بركت پیام آور خوبی ها و زیبایی ها، كامل كننده نیكویی ها، حضرت محمد مصطفی(ص) به تمامی مسلمانان جهان، گفت: به درستی میلاد رسول اكرم(ص) به عنوان روز اخلاق و مهرورزی نام گذاری شده است. پیامبر بزرگواری كه دل های امت اسلامی به یاد و عشق ایشان طراوت پیدا می كند. قرآن، خاتم الانبیاء را با لقب هایی چون مومن، معلم، مبشر، ملایم، مهاجر، صابر، شاهد، حلیم و بردبار نام می برد. صفت هایی كه نشان دهنده یك انسان و الگوی كامل محسوب می شود. قرآن كریم در آیه 21 سوره احزاب، پیامبر را الگویی نیكو برای مسلمانان برمی شمارد و پیروی از ایشان را برهمگان لازم می داند.
این مدرس دانشگاه، ولادت حضرت محمد(ص) را طلیعه رحمت الهی برای بشر دانست و یادآور شد: همان طور كه در آیه 107 سوره انبیاء اشاره شده، پیامبر اكرم(ص) برای جهانیان یعنی كافر و مومن رحمت است. ایشان به دلیل نشر آیین و شریعت اسلام، موجب نجات همگان شده اند. اما از این سفره پربركت رحمت، شماری بهره لازم را می برند و تعدادی به خاطر هوای نفسانی از آن محروم می مانند. مرحوم طبرسی در تفسیر مجمع البیان از ابن عباس نقل می كند كه «حضرت محمد(ص)، پیامبر رحمت برای خوب و بد، مومن و كافر است.» ایشان برای مومن در دنیا و آخرت رحمت هستند و كافر را نیز در این دنیا از بلاها دور می سازند. خداوند متعال نیز در آیه 33 سوره انفال می فرماید: هیچ گاه مخالفان را عذاب نمی كند، تا زمانی كه پیامبر(ص) در میان آنها هستند. این آیه به حضور پربركت پیامبر می پردازد و نشان می دهد، وجود ایشان مانع از نازل شدن عذاب بر گناهكاران می شود.
این پژوهشگر مسائل دینی تربیت، تزكیه، تعلیم و هدایت انسان ها به راه مستقیم را نشانه رحمت رسول اكرم(ص) عنوان كرد و اظهار داشت: این رحمت تنها مختص مردمان آن دوره نیست و برای همه روزگاران است. در این ارتباط قرآن كریم در سوره جمعه آیه سوم، رسالت پیامبر اسلام(ص) را جهانی می داند كه شامل تمام مردم از هر نژاد و اقلیمی می شود. قرآن كریم در بیان ویژگی های خاتم الانبیاء، ایشان را بر هدایت مردم بسیار كوشا معرفی می كند و در آیه 128سوره توبه می فرماید: «پیامبری برای شما فرستادیم كه دشواری ها و سختی های شما بر او سخت است و بسیار اصرار دارد كه ایمان بیاورید و با مومنان بسیار رئوف و رحیم است.»
وی پیامبر(ص) را دارای اخلاق و منش حسنه دانست و افزود: میلاد حضرت محمد(ص) روز اخلاق و مهرورزی است و تمام مسلمانان جهان و امت اسلامی باید از این الگو پیروی كنند و با استوار ساختن اخلاق و كرامت انسانی در زندگی خود، به سعادت حقیقی دست یابند. آیه 164 سوره آل عمران، وجود چنین پیامبری را منت خدا بر مومنان ارزیابی می كند كه حتی پروردگار و فرشتگان نیز بر او صلوات و درود می فرستند. ویژگی های حضرت محمد(ص) به فرموده قرآن كریم نشان دهنده یك انسان كامل است. صفت هایی همچون رحمت، منزلت، سعه صدر، جهانی بودن رسالت و عصمت در وجود مبارك ایشان متبلور و متجلی شده است، پس می بایست، مسلمانان با تمام وجود از پیامبر(ص) اطاعت كنند.
مصطفی پرتوی، آیه هایی از قرآن و برخی روایت ها را بیانگر رسالت جهانی خاتم الانبیاء دانست و تصریح كرد: آیه 107 سوره انبیاء، پیامبر(ص) را رحمت برای تمام عالم می داند و این امر وظیفه ای سنگین بردوش حضرت محمد(ص) گذارده بود. همچنین در كتاب «كافی» جلد 2 صفحه 25 به نقل از امام صادق(ع) آمده است: «پروردگار عالم پیامبر را برای تمام و همگان فرستاد.» دلایل تاریخی دیگری نیز مبنی بر جهانی بودن رسالت ایشان وجود دارد، از جمله فرستادن نماینده و سفیرانی به كشورهای اطراف همچون ایران، اردن، رم، حبشه، مصر و بحرین كه برای ابلاغ پیام آزادی بخش اسلام به كشورهای مختلف جهان می رفتند.
این مدرس دانشگاه درباره چگونگی انجام این رسالت جهانی به وسیله رسول اكرم(ص)، بیان داشت: پیامبر اكرم(ص) با ایمان و اعتقاد به حقانیت رسالت خویش و با عبادت، توكل، تسبیح، نماز شب، طهارت، استقامت، پناه بردن به خدا، استغفار و دریافت وحی الهی موفق شدند تا به رسالت جهانی خویش جامه عمل بپوشانند. مقام معظم رهبری در پنجم بهمن 1384 خورشیدی درباره رسالت جهانی پیامبر(ص) فرمودند: «نبی مكرم اسلام انسان ها را ابتدا ساخت و پایه ها را تراشید و توانست این بنا را بر روی دوش آنها قرار دهد.» این انسان سازی دارای اهمیت است و حضرت محمد(ص) در طول سال های عمر پربركت خویش در تمامی وقت ها، مقوله انسان سازی را فراموش نمی كردند.
وی در ادامه با بیان این كه مسلمانان برای رسیدن به تمدن نوین و شریعت ناب اسلامی باید از اختلاف بپرهیزند، گفت: قرآن در آیه 46سوره انفال از امت اسلامی می خواهد: «... از خدا و رسولش اطاعت كنید و با هم نزاع نكنید كه سست شوید و هیبت شما از بین برود و صبر پیشه كنید كه پروردگار با صابران است.» پس امت اسلامی باید با حفظ وحدت، آستانه تحمل خود را بالا ببرند و صبر پیشه كنند و به هر بهانه ای اقدام به حركت غیرمنطقی و غیرعقلانی نكنند، دین اسلام دین عقلانیت به شمار می رود و در اسلام آمده كه یك ساعت تفكر از 70 سال عبادت بهتر است.
مصطفی پرتوی با اشاره به این كه در دین های دیگر نیز به وحدت و اتحاد میان مردم سفارش شده است، اظهار داشت: پروردگار در آیه 13 سوره شورا می فرماید: «آئیني را براي شما تشریع كرد كه به نوح توصیه كرده بود و آنچه را بر تو وحي فرستادیم و به ابراهیم و موسي و عیسي سفارش كردیم این بود كه دین را بر پا دارید و در آن تفرقه ایجاد نكنید. بر مشركان گران است آنچه شما آن را به سوی آنها دعوت مي كنید. خداوند هر فردی را بخواهد برمي گزیند و كسي را كه به سوي او باز گردد هدایت مي كند.» با توجه به این آیه، دین های دیگر هم بر پایه اتحاد بنا شده بودند.
این مدرس دانشگاه با بیان این كه داشتن وحدت، آثار بسیار خوبی بر امت اسلامی دارد، یادآور شد: قدرت، عزت، تعاون، الطاف و امدادهای الهی از نتیجه های اتحاد است، بنابر تعبیر قرآن، خداوند دوست دارد تا امت اسلامی همچون یك دیوار مستحكم، با هم متحد و همچون دیواری كه اجزای آن از سرب است، باشند. در این صورت می توان به هدف هایی كه پیامبر(ص) داشتند، دست یافت و به مدینه فاضله موجود در اخلاق، معنویت، عدالت و نورانیت رسید.
وی در ارتباط با ضرورت توجه ویژه به جریان سلفی گری و تكفیری كه با تشكل های متعدد و حركات های ضد انسانی به وجود آمده اند، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در چهارم آذر 1393 خورشیدی در كنگره جهانی جریان های افراطی و تكفیری از نگاه علمای جهان اسلام، ویژگی های جریان تكفیری را كافر شمردن مسلمانان به دلیل جهالت، نداشتن درك و فهم حقیقی از معارف اسلامی، نگاه متحجرانه و ارتجاعی و نبودن قدرت اجتهاد دانستند.
مصطفی پرتوی در پایان پشتیبانی سرویس های امنیتی و اطلاعاتی بیگانگان را از جریان های افراطی و تكفیری، موجب تقویت این اندیشه معرفی كرد و بیان داشت: برخی از افراد در این گروه ها كه به لحاظ تفكری و اندیشه ای سست هستند، با وعده های مادی و معنوی دروغین فریب می خورند، این افراد باید راهنمایی و ارشاد شوند. جریان های تكفیری احترام به آرامگاه بزرگان دینی را شرك می نامند، اما پیروی از بیگانگان و استكبار را كفر نمی پندارند. وظیفه تمام مسلمانان در جهان برای مبارزه و ریشه كن كردن این جریان، تشكیل یك نهضت علمی است تا امت اسلامی از این بلای خانمان سوز رهایی یابند و عظمت جهان اسلام حفظ شود.
*گروه اطلاع رسانی(مهسا شریفی)
پژوهشم**2059**2002**9131
۰ نفر