۶ دی ۱۳۹۴، ۱۴:۱۸
کد خبر: 81896353
T T
۰ نفر
12 دريانورد ايراني از خطر غرق شدن در آبهاي خليج فارس نجات يافتند

بندرعباس- ايرنا- معاون امور دريايي اداره كل بنادر و دريانوردي هرمزگان از نجات جان 12 نفر دريانورد سرنشين دو فروند لنج باري ايراني در آب هاي اين استان در دو عمليات جداگانه در 24 ساعت گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، مهدي نوفرستي روز يكشنبه با اعلام اين خبر اظهار داشت: يكي از اين لنج ها با بار خودرو از بندر شارجه به سمت بندرلنگه در حركت بود ، كه به علت مواجه شدن با شرايط نامساعد جوي، در فاصله 19 مايلي جنوب بندر لنگه دچار نقص فني و آبگرفتگي شد.
وي افزود: به محض دريافت پيام اضطرار اين شناور، شناور ناجي به موقعيت سانحه اعزام و با اقدام به موقع تيم جستجو و نجات و همكاري خوب همياران ناجي، هر شش نفر دريانورد سرنشين اين لنج در شرايط نامساعد جوي از خطر غرق شدن نجات يافتند و يدك كشي لنج مضطر نيز از طريق شناور هادي به انجام رسيد.
نوفرستي تصريح كرد: در حادثه اي ديگر نيز، يك لنج باري حامل مواد غذايي با شش نفر سرنشين در مسير دريانوردي خود از دبي به بندر دلوار در استان بوشهر، در آب هاي جنوب جزيره هندورابي به گل نشست.
وي اضافه كرد: بلافاصله پس از اطلاع يافتن مركز جستجو و نجات دريايي هرمزگان در پي اعلام اضطرار ناخداي لنج مذكور، شناور ناجي به موقعيت اعزام و هماهنگي لازم با شناورهاي عبوري و همچنين همياران ناجي در منطقه چيرويه بندر لنگه صورت گرفت و چهار نفر از سانحه ديدگان توسط قايق هاي محلي و دو سرنشين ديگر توسط لنج هاي عبوري از خطر غرق شدن نجات يافتند.
نوفرستي با اشاره به انتقال 12 نفر سرنشين اين دو لنج سانحه ديده به بندر لنگه و جزيره كيش ، گفت: وضعيت عمومي نجات يافتگان خوب است و تنها يك نفر از آنها به دليل شكستگي دست، تحت مداوا قرار دارد.
لازم به ذكر است، اداره كل هواشناسي هرمزگان در اخطاريه شماره 17 خود نسبت به طغيان رودخانه هاي فصلي به ويژه در مناطق غربي و شمالي استان و متلاطم بودن دريا هشدار داده بود.
اين اداره كل روز جمعه در اين اخطاريه اعلام كرده بود: پيرو اطلاعيه شماره 42 مورخه دوم ديماه ،بررسي نقشه هاي جديد هواشناسي تقويت سامانه ناپايدار را بر روي استان هرمزگان و جنوب كشور نشان مي دهد.
بر اين اساس بارندگي گاه به صورت رگباري همراه با رعد برق پيش بيني مي شود و آبگرفتگي معابر عمومي و طغيان رودخانه هاي فصلي بويژه در مناطق غربي وشمالي استان وجود دارد با توجه به اين شرايط توصيه مي شود از قرار گرفتن در حريم رودخانه ها خودداري شود.
طي اين مدت (سوم تا پنجم ديماه) آبهاي خليج فارس ، درياي عمان ، تنگه هرمز متلاطم خواهد شد كه توصيه مي شود تمهيدات لازم جهت تردد ايمن شناورها صورت گيرد.
شدت بارندگي در اين مدت در برخي از نقاط استان به حدي بوده كه موجب قعطي راه هاي ارتباطي روستاها با مراكز شهرستان ها به ويژه در مناطق غربي و شمالي شد.
بر اثر شدت بارندگي مدارس شيفت صبح و عصر بندرعباس مركز استان هرمزگان در روز شنبه تعطيل شد.
7198/ 6048