۱ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۴۴
کد خبر: 81889394
T T
۰ نفر
جلوگیری از خام فروشی معادن هدف فعالیت شركت ایمیدرو در كردستان است

سنندج-ایرنا- رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت كردستان هدف شركت ایمیدرو از فعالیت در كردستان را ایجاد واحدهای فرآوری و جلوگیری از خام فروشی معادن در استان دانست و گفت: این شركت تاكنون نیز اقدامات خوبی انجام داده است.

محمد دره وزمی شامگاه دوشنبه در جریان بازدید مدیرعامل شركت ملی فولاد ایران از كارخانه ذوب آهن قروه در گفت و گو با ایرنا افزود: با احداث واحدهای فرآوری معادن و سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی شركت ها، از خام فروشی مواد معدنی در كردستان جلوگیری می شود.
وی اظهار كرد: در سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان كردستان در سال گذشته، بحث سرمایه گذاری شركت های مادر تخصصی و شركت دولتی در زمینه معادن و صنایع به ویژه فرآوری گونه های مختلف معدنی در این استان پیشنهاد شد.
دره وزمی با بیان اینكه به پیشنهاد وزیر صنعت و معدن، شركت ایمیدرو وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت در استان كردستان ورود پیدا كرد افزود: تفاهم نامه ایی بین سازمان صنعت، معدن و تجارت با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع ایران به عنوان ایمیدرو منعقد شد.
وی به تشكیل شركت توسعه معادن و صنایع معدنی استان كردستان اشاره كرد و گفت: شركت ایمیدرو با بخش خصوصی در زمینه فرآوری مواد معدنی به ویژه سنگ آهن در استان كردستان سرمایه گذاری می كند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت كردستان اشاره ایی به سهام شركت توسعه معادن كردستان كرد و افزود: سهامداران این شركت شركت ایمیدرو با سهام حدود 40 درصد، شركت هلدینگ صنعتی- معدنی كمیته حضرت امام(ره) 30 درصد و هلدینگ معدنی تدبیر وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) 30 درصد است.
وی از تشكیل سومین نشست هیات مدیره در كردستان خبر داد و افزود: دو جلسه قبلی هیات مدیره در تهران برگزار شده است كه امیدواریم این شركت بنای كار بر تحقیق، مطالعه، اكتشاف، استخراج و فرآوری داشته باشد.
به گفته دره وزمی اكنون پروانه بهره برداری 360 معدن در استان كردستان صادر شده كه حدود 195 معدن غیر فعال است.
وی معادن غیر فعال را نیز اكثرا معادن سنگ لاشه، سنگ های تزیینی و مصالح ساختمانی ذكر كرد و گفت: مابقی معادن در استان فعال هستند كه بعضی از معادن به صورت 100 درصد و تعدادی به صورت نیمه فعال فعالیت می كنند.
وی تاكید كرد: عدم فعالیت معادن در استان كردستان فقط مختص استان نیست بلكه یك بحث ملی است كه در كل كشور همین وضعیت است كه با خروجی ركود از كشور معادن فعال خواهند شد.
دره وزمی با اشاره به صدور حدود 600 میلیون تن ذخیره قطعی معادن پروانه بهره برداری از گونه های مختلف معدنی از سنگ لاشه، تزیینی، شن، ماسه، طلا و سنگ آهن افزود: حدود یك میلیون و 800 هزار تن در سال پروانه بهره برداری مجوز استخراج به معادن در كردستان داده شده است.
او به اشتغال در معادن استان نیز اشاره كرد و افزود: اشتغال اسمی معدن در استان كردستان طبق پروانه بهره برداری چهار هزار و 500 نفر است اما اشتغال واقعی كمتر از این تعداد است.
به گفته وی با توجه به ركود در جامعه حدود سه هزار نفر اشتغال در بخش معدن وجود دارد كه امیدواریم در آینده با افق روشنی با خروج از ركود، معادن استان پویا و فعال بشوند و اشتغال بیشتری ایجاد كنند.
رئیس سازمان سازمان صنعت، معدن و تجارت كردستان افزود: با حمایت این سازمان و به همت مردم واحدهای تولید مصنوعات سنگی در قروه راه اندازی شده است.
وی با اشاره به جواز تاسیس كنستانتره و معادن سنگ آهن افزود: نخستین گام برای فرآوری مواد معدنی برداشته شده است.
دره وزمی از افتتاح معدن طلای قروه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در هفته آینده خبر داد و افزود: كار معدنی طلای سقز نیز تمام شده و درخواست جواز تاسیس كارخانه طلا داده شده كه دو سال آینده این كارخانه به بهره برداری می رسد.
به گفته وی معدن باریت در مریوان یكی از بزرگترین معادن باریت ایران با ذخیره 950 هزار تن است كه جواز فرآوری این معدن از دو هفته قبل صادر شده است تا با راه اندازی سرمایه گذاری بخش خصوصی از خام فروشی در این زمینه جلوگیری شود.
قروه در 90 كیلومتری شرق كردستان واقع شده است.
1904/7345