۱۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۱۷
کد خبر: 81866871
T T
۰ نفر
امنيت در موتورهاي شبكه‏ اجتماعي، مقوله اي كه اهتمام جدي مي طلبد

تهران-ايرنا- براي ايجاد يك شبكه اجتماعي به تخصص هاي مختلفي نياز است؛ اما در اين زمينه مي‌توان از بسته ‌هاي نرم‌ افزاري آماده با عنوان 'موتورهاي شبكه اجتماعي' استفاده كرد، راهكاري كه لازم است امنيت در آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

به گزارش ايرنا از مركز ماهر، موتورهاي شبكه‌ اجتماعي بسته‌ هاي نرم‌افزاري هستند كه با هدف، ايجاد يك شبكه اجتماعي سفارشي‌ سازي ‌شده مورد استفاده قرار مي‌گيرند. معمولاً با استفاده از اين بسته ‌هاي نرم‌افزاري به سادگي مي‌توان به يك شبكه اجتماعي دست‌ يافت.
سازوكار نصب و راه‌اندازي اين موتورها مشابه سامانه‌ هاي مديريت محتوا مانند Joomla و WordPress است كه از مدت ها قبل در داخل كشور به صورت گسترده براي راه ‌اندازي درگاه ها و وب‌گاه‌ها توسط اقشار مختلف از جمله سازمان ‌ها مورد استفاده قرار مي گيرند.
انواع موتورهاي شبكه اجتماعي قابليت‌هاي گوناگوني را ارائه مي‌دهند؛ امكاناتي نظير عضويت كاربر، امكان برقراري ارتباط با اعضا، درج محتوا، درج نظر روي محتوا، به اشتراك‌ گذاري عكس، فيلم و غيره تنها بخشي از قابليت ‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي ايجاد شده توسط اين موتورها است.
همچنين امكان توسعه قابليت‌ هاي اين شبكه‌ها با استفاده از افزونه فراهم مي‌باشد. بنابراين سازندگان اين بسته ‌هاي نرم‌افزاري به ملاحظاتي كه از ديد يك توسعه ‌دهنده عادي پنهان مي‌ماند، توجه كرده‌اند.

** چالش هاي پيش رو براي استفاده از موتورهاي شبكه اجتماعي
استفاده از اين موتورهاي شبكه اجتماعي چالش ‌هايي را نيز به همراه دارد كه بايد با اتخاذ تدابير لازم، چالش هاي اين حوزه را به حداقل ممكن رساند تا كاربران بيشترين بهره را از اين فناوري ببرند.
در صورت استفاده از اين ‌گونه موتورها تمام مسئوليت‌هاي نصب، راه‌اندازي و نگهداري از شبكه اجتماعي بر عهده استفاده كننده اين موتورها است. اگرچه او در تمامي امور، اختيار شبكه اجتماعي خود را دارد و تمامي اطلاعات كاربران محفوظ خواهد ماند.
كاربران به علت نداشتن اطلاع كافي از بسترهاي سخت‌ افزاري مورد نياز براي اجراي مناسب شبكه اجتماعي، از بسترهاي ضعيف استفاده كرده و يا بيش از اندازه براي بستر سخت‌افزاري هزينه مي‏كنند.
اگرچه در طراحي و پياده ‌سازي موتورهاي شبكه اجتماعي معمولاً به امنيت توجه ويژه شده است اما در صورت استفاده از آنها فراهم ‌سازي امنيت از جهاتي دشوارتر نيز مي‌شود چرا كه اين موتورها در دسترس عموم قرار داشته و هكرها در سرتاسر دنيا تمامي زوايا و خفاياي كد آنها را با هدف يافتن يك آسيب ‌پذيري بررسي و تحليل مي‌كنند. به ‌عنوان مثال چندي پيش يكي از شبكه‌ هاي اجتماعي كه از موتورهاي شبكه اجتماعي بهره برده بود، هك شد و اطلاعات دو ميليون كاربر آن در اختيار هكرها قرار گرفت.
در نتيجه‌ كشف آسيب‌ پذيري‌ هاي موتورهاي شبكه اجتماعي، سازندگان اين موتورها به صورت پيوسته نسخه‌هاي جديدتري را كه آسيب ‌پذيري ‌هاي كشف شده در آنها رفع شده است، منتشر مي‌كنند.
بنابراين كاربران اين موتورها بايد پيوسته دغدغه به روزرساني موتور شبكه اجتماعي خود را داشته باشند كه در بسياري از موارد اين‌چنين نيست و در اين صورت دچار چالش‌هاي جدي امنيتي خواهند شد.
برخي از كاربران موتورهاي شبكه اجتماعي به علت كمبود اطلاعات فني ممكن است اين موتورها را به گونه ‌اي مناسب پيكربندي نكرده و در نتيجه در حين استفاده با مشكلات مختلفي از جمله كاهش سرعت پردازش، كاربرپسندي و از همه مهم‌تر كاهش امنيت وب‏گاه مواجه شوند.

** رشد شبكه هاي اجتماعي جديد با موضوعات خاص
امروزه شبكه‌ هاي اجتماعي به جزء‌ جدايي ‌ناپذير از زندگي بسياري از افراد بدل شده‌ اند. با وجود اين كه شبكه‌ هاي اجتماعي موجود قابليت‌هاي فراوان و كاربرپسندي ارائه كردند، علاقه به راه ‏اندازي شبكه‌ اجتماعي جديد با محوريت حوزه و يا موضوع خاص همواره در حال رشد است.
به عنوان مثال گروه ‏هاي مختلف اجتماعي، از اهالي روستا‏هاي فرزق و روچين گرفته تا دانشجويان و فارغ‌التحصيلان دانشگاه تهران، اقدام به ايجاد شبكه هاي اجتماعي براي خود كرده‌ اند.
همه شبكه‌ هاي اجتماعي، توسط افراد با‌تجربه و داراي مهارت كافي ايجاد نمي‌ شوند. در نتيجه، چنين شبكه‌ هايي دچار ضعف‌ هاي فراواني از طراحي و كمبود قابليت ‌ها گرفته تا وجود ضعف ‌هاي امنيتي هستند و در نتيجه كاربران اين سامانه‌ ها با خطرات و تهديدات متعدد روبرو مي باشند.
علمي (1) ** 1201 **2017
۰ نفر