۱۲ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۵۲
کد خبر: 81632041
T T
۰ نفر
دیده بان حقوق بشر: عربستان بیشترین موارد اعدام را در جهان دارد

تهران - ایرنا - سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام كرد كه عربستان در میان كشورهای جهان، بیشترین موارد اعدام را دارد.

شبكه خبری عراقی نهرین نت روز سه شنبه گزارش داد: این سازمان با اشاره به افزایش اجرای حكم اعدام در عربستان كه تنها در پنج ماه گذشته به 90 مورد رسیده، از مقامات این كشور انتقاد كرد.

برپایه این گزارش، این در حالی است كه موارد اجرای حكم اعدام در عربستان در مدت مشابه سال گذشته 88 مورد گزارش شده است .

سازمان دیده بان حقوق بشر در بیانیه ای اعلام كرد: 41 مورد از 90 مورد حكم اعدام در عربستان مربوط به قاچاقچیان مواد مخدر اعلام شده است.

ساره لیا ویتسون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای این سازمان ، مجازات اعدام در عربستان را اقدامی وحشتناك خواند.

ویتسون گفت كه افزایش موارد اعدام در عربستان، لكه ننگ جدیدی در موارد نقض حقوق بشر در این كشور است.

وی خواستار توقف این گونه مجازات ها در عربستان شد.

در بیانیه سازمان دیده بان حقوق بشر اشاره شده كه 51 نفر از كسانی كه در سال جاری در عربستان اعدام شده اند، از شهروندان سعودی و 39 نفر دیگر خارجی بوده اند كه 13 نفر از آنان تبعه پاكستان بوده و متهم به قاچاق هروئین شده اند .

این بیانیه تاكید كرد كه بر اساس آمار موجود در باره مجازات اعدام در جهان، عربستان بیشترین نرخ را دارد.

در این بیانیه آمده است كه متاسفانه رییس كمیته حقوق بشر عربستان از مجازات های اعدام دفاع كرده و به آن افتخار نموده است.

سازمان عفو بین الملل نیز در گزارشی كه در 26 ماه مارس (6 فروردین) گذشته منتشر كرد، پس از اعدام سه نفر در یك روز (25 مارس) در عربستان نسبت به افزایش تعداد اجرای حكم اعدام در این كشور هشدار داد و اشاره كرد كه از آغاز سال 2015 میلادی تا مارس گذشته 44 نفر در عربستان اعدام شده اند.

این سازمان اعلام كرد كه عربستان در بین كشورهای جهان بیشترین حكم اعدام را دارد به طوری كه در سال گذشته بسیاری از محكومان با گردن زدن در ملاء عام كشته شده اند و تعداد اعدام شدگان در سال جاری به این روش چهار برابر افرادی است كه در همین دوره در سال گذشته محكوم به اعدام شده اند.

از جمله موارد نقض حقوق بشری كه در عربستان در گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر آمده است، حملات سركوبگرانه علیه فعالان سیاسی و اجتماعی، مخالفت با افكار مخالفان، اجازه ندادن به بیان افكار، شكنجه ها در زندان ها، دستگیری و بازداشت های خودسرانه، نژادپرستی های دینی و طرد گروهی كارگران خارجی از جمله این موارد بوده است.

سازمان دیده بان حقوق بشر به این نكته اشاره كرد كه مقامات عربستان همچنان به سازمان های حقوق بشری مانند عفو بین الملل اجازه ورود به این كشور را به منظور تحقیق در باره موارد نقض حقوق بشر نمی دهند.

خاورم**1408**1651