۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۸:۱۸
کد خبر: 81590601
T T
۰ نفر
سرما به چهار هزار هكتار از باغات گردوی تویسركان آسیب زد

تویسركان- ایرنا- فرماندار تویسركان گفت: حدود چهار هزار هكتار از مجموع پنج هزار و 300 هكتار باغات گردوی شهرستان تویسركان دچار سرما زدگی شده اند.

مهرداد موسوی عصر چهارشنبه در بازدید از باغات آسیب دیده گردوی تویسركان افزود: بر اساس برآوردهای صورت گرفته نزدیك به 80 درصد باغات گردوی شهرستان در مناطق مختلف شهری و روستایی دچار سرما زدگی شدید شده اند.

وی اذعان كرد: این در حالی است كه بخش عمده باغات گردوی خسارت دیده از سرما، متعلق به اقشار محروم جامعه است كه گردو منبع اصلی تامین معاش سالیانه برای آنها به حساب می آید.

موسوی اضافه كرد: همچنین دیگر گونه های درختی مانند باغات سیب، انگور، آلو و زرد آلوی شهرستان تویسركان نیز با درصد بالایی از سرما زدگی مواجه شده اند.

فرماندار تویسركان تصریح كرد: از مجموع باغات گردوی شهرستان تنها در حدود 15 تا 20 درصد بیمه شده اند در حالی كه با شرایط محدودیت مالی دولت، جبران همه خسارات وارد شده به باغات گردو امكان پذیر نیست.

وی توضیح داد: خسارت وارد شده به درختان گردوی تویسركان رقمی افزون بریك هزار میلیارد ریال است كه در شرایط نه چندان مساعد مالی در كشور، جبران این خسارت به صورت پرداخت نقدی مستقیم ممكن نیست.

موسوی تاكید كرد: باغداران و كشاورزان شهرستان باید در سال های آتی به سمت بیمه باغات خود حركت كنند تا در صورت بروز این گونه اتفاقات غیر مترقبه حداقل درصد قابل توجهی از خسارت را جبران كنند.

وی همچنین از مكاتبه فرمانداری تویسركان با استاندار همدان، وزیر كشور و وزیر جهاد كشاورزی در خصوص خسارات وارد شده بر باغات تویسركان بر اثر سرما زدگی خبر داد.

مدیر اداره جهاد كشاورزی تویسركان نیز گفت: سرمای شدید اوایل اردیبهشت ماه سال جاری نه تنها شكوفه های درختان گردو را با خسارات گسترده مواجه كرده بلكه امكان آسیب دیدگی سرشاخه های درختان و اثر گذاری بر محصول دهی آنها در چندین سال آینده نیز وجود دارد.

مسعود اكبری متذكر شد: تا 20 روز آینده به طور روشن معلوم می شود كه آیا علاوه بر شكوفه های گردو، سرشاخه های درختان دچار آسیب شده اند یا خیر.

وی خاطر نشان كرد: این گونه حوادث خسارت بار و آسیب رسان با توجه به تك محصولی بودن تقریبی شهرهایی مانند تویسركان، زمینه را برای گستردگی خسارت فراهم می كند.

پنجم اردیبهشت ماه سال جاری در پی سرد شدن ناگهانی هوا در نیمه شب و رسیدن میزان دما به چند درجه زیر صفر، 80 درصد از باغات گردوی تویسركان در طول چند دقیقه دچار سرما زدگی گسترده شدید شدند.

تویسركان یكی از شهرستان های استان همدان در 90 كیلومتری شهر همدان است كه از مجموع 17 هزار و 800 هكتار باغات گردوی استان همدان، پنج هزار و 300 هكتار را به خود اختصاص داده و از نظر مرغوبیت و میزان تولید رتبه اول استان را دارا است.

گردوی تویسركان به لحاظ مرغوبیت از شهرتی جهانی برخوردار است.

7524/1181