۱۱ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۵۰
کد خبر: 81525625
T T
۰ نفر

حمل اجسام سنگين به ستون فقرات آسيب جدي وارد مي كند

۱۱ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۵۰
کد خبر: 81525625
حمل اجسام سنگين به ستون فقرات آسيب جدي وارد مي كند

زنجان - ايرنا - عضو شبكه ملي تحقيقات بيماريهاي استخواني و مفصلي كشور گفت: حمل غير اصولي اجسام سنگين به ستون فقرات به خصوص در ناحيه كمر آسيب جدي وارد مي كند.

دكتر عليرضا صادقي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا به خانه تكاني خانواده ها در هفته هاي منتهي به پايان سال اشاره كرد و افزود: يكي از مسايل حائز اهميت در هنگام خانه تكاني توجه به شيوه درست حمل اجسام سنگين توسط افراد است.

وي يادآوري كرد: بر اين اساس جابجايي و حمل اجسام سنگين به شكل غير صحيح فشار زيادي بر مهره ها وارد كرده و موجب ابتلا به ديسك كمر مي شود.

صادقي افزود: در مواقعي نيز عوارض ناشي از حمل اجسام سنگين منجر به انجام اعمال جراحي اورژانسي و استراحت مطلق در تعطيلات نوروزي براي فرد مبتلا شده است.

وي با تاكيد بر اينكه حمل اجسام سنگين به مفاصل بدن مانند دستها، شانه و گردن نيز فشار زيادي وارد مي كند اظهار كرد: اين وضعيت به تشديد درد در اين نواحي منتهي مي شود و فرد را وادار به دريافت خدمات پزشكي و مراجعه به مراكز بيمارستاني مي كند.

عضو انجمن روماتولوژي ايران ادامه داد: جابجايي اجسام سنگين به مفاصل زانو نيز آسيب جدي وارد مي كند كه در اين ميان زنان خانه دار و به ويژه افرادي كه مشكلات آتروز زانو دارند بيشتر گرفتار مي شوند.

وي اظهار كرد: بر اين اساس براي پيشگيري از ابتلا به بيماريهاي ديسك كمر و آرتروز توصيه مي شود حمل اجسام سنگين به صورت چند نفره و با شيوه هاي مناسب آن انجام شود.

صادقي افزود: حمل اجسام سنگين با همكاري چند نفر به ميزان زيادي از فشار وارده به ستون فقرات مي كاهد.

اين متخصص روماتولوژي بيمارستان ولي عصر(ع) استان خاطر نشان كرد: توصيه مي شود براي بلند كردن اجسام سنگين از زمين، افراد ابتدا به حالت نشسته قرار بگيرند و جسم سنگين را همزمان با بلند شدن از روي زمين بلند كنند و در واقع شبيه حركات وزنه برداران با كمر صاف نسبت به اين كار اقدام كنند تا آسيب هاي احتمالي نيز كاهش يابد.

وي خاطرنشان كرد: در هفته هاي پاياني سال شمار مراجعه كنندگان بامشكل دردهاي كمر و ديسك كمر به مراكز بيمارستاني بيش از گذشته افزايش مي يابد اين درحالي است كه فقط بكار گيري چند نكته پيشگيرانه از بروز اين مشكلات و ديگر مسايل ناشي از آن جلوگيري مي كند.

6085/7320

سرخط اخبار استان‌ها