۲۸ دی ۱۳۹۳، ۲۰:۱۲
کد خبر: 81469703
T T
۰ نفر
رييس شوراي شهر انزلي: حيات تالاب به زندگي مردم گره خورده است

انزلي - ايرنا - رييس شوراي شهر انزلي در جلسه مشتركي با نمايندگان آژانس همكاري هاي بين المللي ژاپن (جايكا) گفت : حيات تالاب انزلي به زندگي مردم گره خورده و همه بايد براي نجات تالاب از چنگال آلودگي ها كمك كنيم .

به گزارش ايرنا، ' محمد رضا بديعي فر' عصر يكشنبه در اين جلسه اظهار كرد : تالاب انزلي با بيش از 15 هزار هكتار وسعت در معرض ورود پسماندها و پسابهاي خانگي و صنعتي شهرهاي رشت ، صومعه سرا و انزلي قرار دارد .

وي با اشاره به پيوستگي زندگي مردم انزلي به تالاب اظهار كرد : آلودگي تالاب موضوعي است كه ما را مورد تهديد قرار داده و از كارشناسان انتظار راهكارهاي عملي و سريع براي حل اين معضل داريم .

وي با اشاره به ورود آزولا به تالاب بعنوان يكي از تهديدات ديگر زيست محيطي تصريح كرد : كودهاي ازته و فسفر نيز از زمين هاي كشاورزي و با اب باران وارد تالاب شده و موجب رشد بي رويه آزولا مي شود.

بديعي فر، با بيان اين كه كاهش سريع عمق تالاب انزلي ما را مورد تهديد قرار مي دهد افزود: دو پيمانكار در حال لايروبي تالاب هستند اما احساس مي شود انقدر كه بايد اين كار با جديت صورت نمي گيرد.

وي تصريح كرد : بيش از 10 سال است كه بحث احياي تالاب مطرح و هر سال بودجه اي نيز برايش تصويب مي شود ولي تخصيص بودجه و اجراي طرح به درستي پيش نرفته است .

رييس شوراي شهر انزلي متذكر شد: ما از سازمان حفاظت محيط زيست و مسئولان براي نجات تالابي كه حياتش به زندگي مردم اين شهر گره خورده، كمك مي خواهيم .

وي اظهار كرد : يكي از موضوعاتي كه مي تواند به مديريت تالاب و بهبود شرايط آن كمك كند اموزش مردم ، سازمانهاي مردم نهاد و نهادهاي دولتي است .

وي تاكيد كرد : راهكارهاي مقابله با الودگي ، سالم سازي ، محيط زيست تالاب و اماده كردن فضاي سالم براي تكثير ماهيان و پرندگان از مواردي است كه بايد به درستي تبيين و اموزش داده شود.

*لزوم استفاده از فرصتها

رييس اداره حفاظت محيط زيست انزلي نيز با اشاره به مشهود بودن الودگي تالاب انزلي بحث اموزش را در مديريت اكولوژيك تالاب انزلي مهم خواند.

' اكبر ميغي ' با اشاره به تصميم جايكا براي ايجاد مركز بازديد مطابق با استانداردهاي بين المللي در تالاب انزلي خاطرنشان كرد بايد از فرصتهاي موجود كمال استفاده را براي بهبود وضع تالاب ببريم .

*شهرداري انزلي اماده همكاري با جايكا است

شهردار انزلي نيز با اشاره به موقعيت خاص شهر انزلي و واقع شدن ان در بين اكوسيستم تالاب و درياي خزر متذكر شد: مباحث محيط زيستي يكي از دغدغه هاي اصلي ما است.

' رضا پورشعبان ' با ابراز خشنودي از اين كه طرح مديريت اكولوژيك تالاب انزلي در حال وارد شدن به عرصه هاي عملياتي است نسبت به همكاري في مابين در زمينه مديريت پسماند و شيرابه زباله ها و پسابها و اكوتوريسم اعلام امادگي كرد.

وي با اشاره به ورود سالانه پنج ميليون گردشگر به بندرانزلي و همچنين اتصال تالاب به خزر متذكر شد: بحث تالاب انزلي يك مساله ملي است و بايد با دقت نظر مورد توجه قرار گيرد.

سعيد افتابي از ديگر اعضاي شوراي شهر انزلي نيز تاكيد كرد : تالاب زيباي انزلي از انواع آلودگي ها در رنج است و بايد تلاش كنيم دوباره سلامت خود را بازيافته و نفس بكشد.

وي با اشاره به اهميت تالاب تاكيد كرد : تالاب انزلي يك ميراث ملي است كه بايد ان را براي نسلهاي بعد نيز حفظ كرد.

مسوول تيم آژانس بين المللي همكاري هاي ژاپن (جايكا) در پروژه اكولوژيك تالاب انزلي و كارشناس مشاور بحث اكوتوريسم پروژه اكولوژيك تالاب انزلي در اين ديدار خواستار همكاري شوراي شهر و شهرداري براي ايجاد مراكز بازديد در تالاب انزلي به منظور كمك به اكوتوريسم و آموزشهاي زيست محيطي شدند.

تالاب انزلي از زيستگاه هاي مهم پرندگان و از محل هاي مهم تكثير آبزيان خزر بشمار مي رود .

ورود انواع پسابها، پسماند و حجم بالاي رسوبات حيات اين تالاب زيبا را در معرض خطر قرار داده است.ك/2

620 / 695