۱۱ آذر ۱۳۹۲، ۱۹:۰۶
کد خبر: 80932912
T T
۰ نفر
كتاب دانشنامه امام حسين(ع) مورد نقد و بررسي قرار گرفت

تهران بزرگ- ايرنا - مراسم معرفي، نقد و بررسي كتاب دانشنامه امام حسين(ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ با حضور جمعي از پژوهشگران، محققين كتاب و كارشناسان مذهبي موسسه دارالحديث برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، در اين مراسم 'سيد حسن فاطمي' به عنوان منتقد، 'محمد اسفندياري' محقق و منتقد، 'سيد محمود طباطبايي نژاد' كارشناس كتاب و'سيد روح الله سيد طباايي' كارشناس كتاب به بررسي و نقد كتاب پرداختند.

'سيد حسن فاطمي' با بيان اين مطلب كه دانشنامه امام حسين(ع) چهار ويژگي تاريخي- نقدي، تاريخي تحليلي، جامعيت و اعتبارسنجي را باهم دارد، گفت: به اعتبار اين چهار ويژگي از ابتداي داستان كربلا تاكنون چنين كتابي به رشته تحرير در نيامده است.

وي گفت: كتاب دانشنامه امام حسين(ع) به گونه اي نيست كه هر حديثي در آن آمده باشد بلكه تمام آن از جامعيت برخوردار است و تحليل و نقد در آن تفكيك شده است.

فاطمي با بيان اين مطلب كه 40 نفر طي 10 سال در تدوين اين كتاب نقش داشته و علاوه بر آن 20 نفر ديگر هم دخيل بوده اند، افزود: اگر در آن ايرادي ديده شود، نشانگر كم اهميت بودن نيست و قابل اغماض است.

در ادامه' محمد اسفندياري' محقق منتقد نيز با بيان اين مطلب كه اينكه فكر كنيم مشورت تنها به امر تعلق مي گيرد، اشتباه است گفت: مشورت به انديشه هم تعلق مي گيرد و در حوزه انديشه هم بايد مشورت كرد.

وي بيان كرد: اساسا انديشه صحيح و درست حاصل تضارب انديشه ها است چرا كه گاهي مواقع تزها و آنتي تزها غلط از آب در مي آيد و سنتزاست كه صحيح مي باشد.

اسفندياري گفت: بايد ياد بگيريم كه به استقبال نقد برويم و انتقاد از خود داشته باشيم.

وي با اشاره به اين مطلب كه كتاب دانشنامه امام حسين(ع) در اصل 9 جلد به زبان عربي است، افزود: ترجمه فارسي آن چهارده جلد شده و 10 سال براي آن زحمت كشيده شده است.

اسفندياري گفت: اين كتاب كتابي توصيفي- تحليلي است كه به اعتبار تخصصي بودن آن براي همه قابل فهم است و مهمترين ويژگي آن صدر مطمئن است.

در ادامه 'سيد محمود طباطبايي نژاد' از كارشناسان دانشنامه امام حسين(ع) نيز اين كتاب را مهجور دانست و گفت: برگزاري چنين مراسم هايي هرچند فقط خاصيت معرفي را داشته باشد مي توان گفت تحولي در حوزه عاشورا پژوهي خواهد بود.

وي مهمترين ويژگي كتاب دانشنامه امام حسين (ع) را تكيه آن بر منابع معتبر دانست و افزود: اين كتاب گام مهمي در تحريف زدايي از واقعه عاشورا خواهد بود.

طباطبايي نژاد بيان كرد: اگر شاعران، مرثيه سرايان، اهل منبر و وعاظ در بيان واقعه عاشورا به دنبال منابع معتبر بروند كمتر شاهد تحريف در آن خواهيم بود.

وي گفت: كتاب دانشنامه امام حسين(ع) داراي بيش از 400 بيان كوتاه و بلند است و اعراب هم دارد و 5 نقشه ابتكاري نيز براي اولين بار در آن به كار رفته است.

در ادامه ' سيد روح الله طبايي' كه از مولفين كتاب است نيز گفت: در تدوين كتاب دانشنامه امام حسين (ع) سعي شده منابع شيعه و سني مورد استفاده قرار گيرد.

وي افزود: در چهارده جلد آن تحليل و بيان مورد استفاده قرار گرفته كه اين اثر را متمايز ساخته است و بزرگان حوزه و صاحبان صلاحيت آن را نقد كرده اند.

دانشنامه امام‌حسين(ع) در 14 جلد، 4191 نقل به دو زبان فارسي عربي را دربر دارد و 15 بخش اصلي دانشنامه امام‌ حسين (ع) به زندگي خانواده سيدالشهدا (ع)، فضيلت‌ها و ويژگي‌هاي امام‌ حسين (ع)، دلايل امامت امام‌ حسين و فرزندانش عليهم السلام، امام‌ حسين (ع) پس از پيامبر اكرم (ص) تا شهادت پدر، امام‌ حسين (ع) پس از شهادت پدر تا قيام عاشورا، خبر دادن پيشاپيش شهادت امام‌ حسين (ع)، خروج امام‌ حسين (ع) از مدينه تا رسيدن به كربلا، از رسيدن امام‌ حسين (ع) به كربلا تا شهادت ايشان، وقايع پس از شهادت امام‌ حسين (ع)، بازتاب شهادت امام‌ حسين (ع) و فرجام كساني كه در كشتن او و يارانش نقش داشتند، عزاداري و گريه براي امام‌ حسين (ع)، نمونه مرثيه‌هايي در سوگ امام‌ حسين (ع) و يارانشان، زيارت امام‌ حسين (ع)، مزار امام‌ حسين (ع) و حكمت‌هاي رسيده از امام‌ حسين (ع) اختصاص دارد.

اين كتاب به همت آيت‌الله محمدي ري ‏شهري و همكاري پژوهشكده علوم و معارف حديث، در سال 1388 به زيور طبع آراسته شد و جامع‌‏ترين كتابي است كه از آغاز تا انجام زندگي شخصي، اجتماعي و سياسي و ... سيد الشهدا عليه السلام را مورد توجه قرار داده و با ملاحظه دقيق آيات قرآني و هزاران گزارش روايي و تاريخي، و نقد، پالايش و تنظيم كارآمد آن‌ها توانسته است در معرّفي يكي از مهم‏ترين چهره‏‌هاي آسماني و تاريخ ‏ساز، گام بردارد.

تهرام/9977/ 699

سرخط اخبار فرهنگ