۹ مهر ۱۳۹۲، ۲۰:۳۷
کد خبر: 80841257
T T
۰ نفر

نگذاريم سالمندي به زمان تنهايي تبديل شود

۹ مهر ۱۳۹۲، ۲۰:۳۷
کد خبر: 80841257
نگذاريم سالمندي به زمان تنهايي تبديل شود

بوشهر- سالمندي هم مانند كودكي، نوجواني، جواني و ميان سالي بخشي از عمر و زندگي انسان است كه بايد با گرم نگهداشتن كانون خانواده ها و محور قرار دادن پدران و مادران نگذاريم به زمان تنهايي آنها تبديل شود.

به گزارش ايرنا، گاهي اوقات نوشتن زجر آورتر از ديدن است زيرا يك بار مي بيني ولي براي نوشتن چندين بار حادثه در ذهنت تداعي و تكرار مي شود.

از طرف ديگر ترسيم عواطف و حالات دروني انسان بر صفحات كاغذ جدا از نوع و چگونگي آن، كاري سخت است.

امروز وقتي مي خواستم به مناسبت روز سالمند آنچه در بازديد از مركز نگهداري سالمندان محمديه بوشهر ديده بودم را بنگارم از آن زمان هاي زجر آور و لحظه هاي سخت به سراغم آمد.

وقتي وارد مركز شديم احساس نكرديم كه غريبه اند گويي با هر كدام از آنها آشنايي ديرينه اي داشتيم، نگاه معصومانه و منتظر آنها ما را فرا مي خواند.

در اين مركز سايه تنهايي و انزوا بر سر پدران و مادراني كه روزگاري زندگي و كانون خانوادگي گرمي داشته اند، سنگيني مي كند.

برخي از آنها از ديده ها پنهان مي شدند يا خود را به خواب مي زدند به گونه اي كه اجازه يك نگاه شفاف را نمي دادند، شايد انتظار ديدن فرزندان و بستاگان خود را داشتند اما وقتي ما را مي ديدند، سعي مي كردند كه ديده نشوند.

برخي نيز سخنانشان سرشار از مهر و عاطفه و چاشني گلايه از فرزنداني بود كه با وجود اين كه سال ها زحمتشان را كشيده اند ولي به جرم پيري و كهن سالي آنها را از كانون گرم خانواده در گوشه اي از خانه سالمندان تبعيد كرده اند.

شايد ما فرزندان و پدردان و مادران امروز و پدر بزرگان و مادر بزرگان فردا اين جمله كه 'از هر دست كه دادي از همان دست مي گيري' را فراموش كرده باشيم.

اينجا مادران و پدراني زندگي مي‌كنند كه بي هيچ توقعي منتظر حضور گرم فرزنداني هستند كه يادشان رفته محبت تشديد دارد.

در اين سراي سالمندان نگاه مهربانه پدران و مادراني احساس مي شود كه تسبيح به دست در حال گفتن ذكر و صلوات هستند و زماني كه از او مي‌پرسيم چه آرزويي داريد مي‌گويد: سلامتي فرزندانم هر چند كه از نگهداري من خسته شده‌اند.

معاون توانبخشي بهزيستي استان بوشهر گفت: هم اكنون دو مركز نگهداري از سالمندان در شهرستان هاي بوشهر و دشتستان مسووليت نگهداري 111سالمند را به صورت شبانه روزي برعهده دارند.

مسعود ابراهيمي بدون اشاره به آمار افراد در ليست انتظار افزود: آمار زيادي از سالمندان درخواست استفاده از اين مراكز را دارند ولي با توجه به اين كه نگهداري از سالمند در كانون خانواده از سياست هاي سازمان بهزيستي است بجز در موارد خاص از پذيرش اين افراد معذور هستيم.

وي تصريح كرد: براي خدمات رساني بيشتر به جامعه سالمندان براي نخستين بار طرح مراقبين در منزل براي سالمندان بوشهري اجرا مي شود.

ابراهيمي گفت: در اين طرح كه در شهرستان هاي بوشهر و دشتي به صورت پايلوت انجام مي شود 120 سالمند ضايع نخاعي و معلول زير پوشش قرار مي گيرند.

معاون توانبخشي بهزيستي استان بوشهر ادامه داد: براساس اين طرح براي هر چهار معلول و سالمند يك نفر به عنوان مسوول پس از فراگيري 110ساعت آموزش بايد در خانواده از سالمندان نگهداري كند.

وي يادآورشد: با اجراي طرح مراقبين براي سالمندان زمينه اي براي پيوند خانواده با سالمند به وجود مي آيند و به اين شكل سالمندان ضمن دريافت خدمات توانبخشي و ساير خدمات ديگر در كنار خانواده خود قرار دارند.

ابراهيمي گفت: سرانه هر معلول با توجه به منطقه هشت ميليون و 600هزار ريال است كه در اين مركز علاوه بر اين سرانه دو ميليون و 550هزار ريال نيز به عنوان يارانه پرداخت مي شود.

وي اظهار كرد: همچنين معادل همين سرانه نيز بايد خانواده سالمند نيز پرداخت كنند كه به دليل شرايط خاص مالي خانواده اين افراد در پرداخت اين مبلغ با مشكل مواجه هستند.

ابراهيمي بر ضرورت همكاري افراد خير و نيكوكار جامعه براي رسيدگي مطلوبتر به سالمندان تاكيد كرد.

مديركل بهزيستي استان بوشهر نيز گفت: سالمندان در استان بوشهر 2/6درصد جمعيت اين استان را تشكيل مي دهند و اين جمعيت قابل توجهي است.

دكتر حيدر عزيزنژاد افزود: بايد زمينه زندگي مفيد و پربار براي جمعيت سالمند جامعه فراهم شود.

وي بيان كرد: كرامت قشر سالمند نه تنها وظيفه انساني ماست بلكه از سفارش هاي مورد تاكيد دين اسلام نيز هست كه بايد مورد توجه قرار گيرد.

عزيزنژاد اظهار كرد: مراكز شبانه روزي بهزيستي بخش كوچكي از افراد سالمند را زير پوشش دارد و براي سرويس دهي و نگهداري اين قشر بايد در درون خانواده ها زمينه سازي لازم صورت گيرد.

مسوول فني مركز نگهداري از سالمندان محمديه بوشهر نيز گفت: اين مركز ظرفيت نگهداري از 44 سالمند را دارد و 46سالمند ديگر نيز در درون منزل ويزيت مي شوند.

احمد شادي افزود: همچنين 200 پرونده مددجويي سالمندان نيز زير نظر مركز محمديه است كه نيازهاي اين افراد را به سازمان بهزيستي انتقال مي دهيم.

وي اضافه كرد: سالمندان تنها نياز به غذا، دارو و ساير امكانات درماني ندارند بلكه بيشتر به حمايت روحي و رواني نياز دارند كه دچار افسردگي و درون گرايي نشوند.

شادي اضافه كرد: تنها نبايد يك روز به عنوان روز سالمند در جامعه مشخص شود بلكه بايد هميشه سالمندان مورد توجه ساير افراد قرار بگيرند و از آنها دلجويي كنند.

وي يادآور شد: سركشي هميشگي از سالمندان باعث دلگرمي و افزايش اميد به زندگي در آنها مي شود. ك/4

629/539