۱ خرداد ۱۳۹۲، ۱۹:۴۶
کد خبر: 80668121
T T
۰ نفر
يك فوق تخصص جراحي توراكس نسبت به انجام ماموگرافي در زنان تاكيد كرد

بندرعباس- فوق تخصص جراحي توراكس مركز آموزشي درماني شهيد محمدي بندرعباس نسبت به انجام ماموگرافي در زنان تاكيد كرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دكتر 'سید مهدی فرساد' روز چهارشنبه ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: اگر سرطان سینه در زنان زود تشخیص داده شود قابل درمان بوده و بیمار طول عمر زیادی خواهد داشت.

وی افزود: به همین دلیل بهتر است كه تمام خانم ها از سن 35 سالگی یكبار ماموگرافی جهت تشخیص زودرس این بیماری انجام دهند.

دكتر فرساد تصریح كرد: همچنین تمام خانم هایی كه احساس توده یا علائم مشكوك در سینه خود دارند بهتر است جهت معاینه به پزشك جراح مراجعه نمایند.

وی خاطر نشان كرد: بیشتر مواقع سرطان سینه به صورت احساس توده در سینه خود را نشان می دهد كه این توده معمولا سفت،غیر دردناك و غیر متحرك است.

این پزشك فوق تخصص علائم دیگر این سرطان را نیز شامل تغییرات نوك سینه ،زخم یا احساس توده در زیر بغل عنوان كرد.

دكتر فرساد اظهار داشت: تشخیص قطعی سرطان سینه با نمونه برداری از بافت به وسیله سوزن یا روش باز امكان پذیر می باشد و جهت درمان این بیماران از روش های جراحی و شیمی درمانی و رادیوتراپی استفاده می شود.

وی با اشاره به این نكته كه سرطان سینه دومین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان است ، افزود : میزان بروز سرطان در زنان سفید پوست ،زنان چاق ، زنانی كه تعداد كمتری فرزند دارند و همچنین زنانی كه دیر تر یائسه می شوند ،بیشتر است.

دكتر فرساد با اشاره به اینكه شانس سرطان سینه در خانم هایی كه فامیل درجه یك آن ها مثل مادر یا خواهرشان سرطان سینه داشته اند بیشتر است، گفت: عواملی مانند مصرف غذاهای چرب ،الكل و تماس با اشعه رادیواكتیو نیز موجب افزایش استعداد ابتلا به سرطان سینه می شود.

سرطان سینه یكی از بیماری های شایع زنان و بیشترین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان سنین 20 تا 39 سالگی است و

و بعد از سرطان ریه شایعترین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان می باشد كه متاسفانه شیوع آن در حال افزایش می باشد.

این بیماری بیشتر در كشور های صنعتی مثل آمریكا و اروپا و استرالیا دیده می شود و شیوع آن در كشورهای كمتر توسعه یافته آسیایی و آفریقایی كمتر است.

ماموگرافی (Mammography)‏ گونه‌ای روش تصویربرداری (پرتونگاری) است كه در علوم تصویربرداری پزشكی، به خصوص تشخیص سرطان سینه در زنان كاربرد فراوان دارد.ك/3

7198/668