تجهیز بیمارستان مهاباد به ۲ دستگاه دیجیتال تشخیص سرطان سینه
عکس آرشیوی است

مهاباد - ایرنا - کارشناس مسوول واحد تصویربرداری بیمارستان امام خمینی (ره) مهاباد گفت: برای نخستین بار، این بیمارستان به ۲ دستگاه دیجیتال تشخیص سرطان سینه (ماموگرافی) تجهیز شد.

رسول سلطانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یکی از این دستگاه ها در قالب ۴۰ دستگاه دیجیتال تشخیص سرطان سینه (ماموگرافی) اهدایی کشور ژاپن وارد کشور شده بود که یکی از آنها در بیمارستان امام خمینی (ره) مهاباد نصب شد و دستگاه دیگر در توسط هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی خریداری و نصب شده است.

وی اضافه کرد: در مرکز تصویربرداری بیمارستان امام خمینی (ره) مهاباد انجام ماموگرافی از بانوان با استفاده از این دستگاه های پیشرفته و توسط کارشناس مجرب خانم با تعرفه های دولتی انجام می شود.

کارشناس مسوول واحد تصویربرداری بیمارستان امام خمینی (ره) مهاباد با اشاره به اینکه ماموگرافی با قدرت تشخیص ضایعات بسیار کوچک، مانع از دست رفتن زمان طلایی در درمان سرطان سینه می شود، اظهار کرد: قبل از بروز علایم سرطان و قبل از احساس هر گونه توده در سینه با ماموگرافی می توان شانس درمان را افزایش داد و بعد از بروز علایم باید به جراحان عمومی مراجعه کرد و فرصت درمان را در مراجعه به تخصص های غیر مرتبط از دست نداد.

وی اظهار کرد: زمانی که بیمار به سن ۴۰ سالگی می رسد، در صورت عدم وجود هرگونه توده مشکوک نیز باید ماموگرافی انجام دهد تا از طریق آن بتوان ضایعات بسیار کوچک را تشخیص داد و با تشخیص به موقع این ضایعات به راحتی بیماری قابل کنترل و درمان است.

سلطانی افزود: می توان این اطمینان را به بیماران داد که در صورت تشخیص به موقع ضایعات، سرطان کاملا قابل درمان و پیشگیری است و بیمار می تواند از طول عمر طبیعی برخوردار باشد.

کارشناس مسوول واحد تصویربرداری بیمارستان امام خمینی (ره) مهاباد گفت: این مرکز این قابلیت را دارد که علاوه بر مهاباد به بیماران و مراجعه کنندگان در سایر شهرستان های همجوار هم خدمات ماموگرافی انجام دهد.

وی اضافه کرد: کسانی که تمایل به انجام ماموگرافی دارند، باید به صورت حضوری به این مرکز مراجعه کنند تا دستورالعمل ها و شرایط و زمان مناسب برای انجام ماموگرافی برای آنان تشریح شود و در دوران بارداری و شیردهی بانوان امکان انجام ماموگرافی وجود ندارد.

سرطان سینه تهاجمی ترین نوع سرطان زنان در سراسر جهان است و ۱۶ درصد آمار سرطان های زنان را به خود اختصاص می دهد.

به رشد کنترل نشده سلول های پوشش داخلی مجرای شیری یا لوبول، سرطان سینه گفته می شود، سرطان سینه در زنان شایع تر است، گرچه احتمال ابتلای مردان نیز به سرطان سینه وجود دارد.

وجود توده در هر ناحیه از سینه و زیر بغل، تورم در ناحیه زیر بغل، درد یا حساسیت در سینه، مسطح شدن یا فرو رفتگی در سطح سینه، هر گونه تغییر شکل، رنگ و اندازه در سینه، تغییر دمای پوست ناحیه سینه، تغییر شکل نوک سینه و احساس فرورفتگی، خارش و سوزش در این ناحیه، ایجاد بثورات پوستی در ناحیه سینه و هر گونه ترشح روشن یا خونی از سینه از مهمترین علایم سرطان سینه هستند.

بیمارستان امام خمینی (ره) مهاباد یکی از بیمارستان‌های قدیمی آذربایجان‌غربی است که هم‌اکنون با چند برابر ظرفیت خود و با ۳۰۱ تخت فعال به شهروندان خدمات درمانی و پزشکی ارایه می‌کند.

مهاباد با ۲۶۵ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده و دارای یک بیمارستان، ۶۷ خانه بهداشت روستایی، ۱۸ مرکز سلامت روستایی و شهری، ۱۱ پایگاه سلامت و بیش از ۲۰۰ مطب خصوصی دارای پروانه فعالیت است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha