۲۲ فروردین ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8065682
T T
۰ نفر

چهار نفر در ژاپن اعدام شدند

۲۲ فروردین ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8065682
چهار نفر در ژاپن اعدام شدند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/01/22 توکیو- وزیر دادگستری ژاپن روز پنجشنبه گفت : چهار زندانی محکوم به مرگ در این کشور امروز اعدام شدند.
به گزارش خبرگزاری کیودو، یوکیو هاتویاما در گفت و گو با خبرنگاران ، گفت : بدین ترتیب از زمانی که وی به سمت وزیر دادگستری ژاپن منصوب شده است در طی سه مرحله و در مدت چهار ماه در مجموع 10 نفر در ژاپن اعدام شده اند به گزارش کیودو، کائورو آکیناگا 61 ساله به جرم قتل دو نفر در سال 1989 میلادی ، ماساهیتو ساکاموتو 41 ساله به جرم قتل یک نوجوان 16 ساله در سال 2000 میلادی ، ماساهارو ناکامورا 61 ساله به جرم قتل دو نفر در سال 1989 میلادی و کاتسویوشی ناکاموتو 64 ساله به جرم قتل یک جواهر فروش و همسرش در سال 1982 میلادی ،افرادی هستند که امروز پس از گذشت سالها از اقدام مجرمانه آنها، حکم اعدامشان به مرحله اجرا درآمد.
این گزارش می افزاید: اعدام 10 نفر در دوران وزارت هاتویاما پس از سال 1993 میلادی که به مدت سه سال و چهارماه حکم اعدام متوقف شده بود، در این کشور یک رکورد است .
تعداد افرادی که در این مدت اعدام شدند به 67 نفر رسیده است در حالی که هم اینک 104 زندانی نیز محکوم به اعدام در زندانهای ژاپن بسر می برند.
به گزارش کیودو، اعدام چهار نفر در روز پنجشنبه ظاهرا نشان دهنده آن است که وزارت دادگستری ژاپن باوجود درخواست های بین المللی برای متوقف کردن حکم اعدام ، مصمم است تا به اجرای حکم محکومان به اعدام در این کشور سرعت دهد.
هاتویاما گفت : برای من بسیار نارحت کننده است که اجرای حکم اعدام این افراد را اعلام کنم اما من به عنوان وزیر دادگستری این کشور باید بدون اعتراض به وظیفه خود عمل نمایم .
گروههای حقوق بشری از طریق عفو بین المللی ژاپن اجرای احکام اعدام در این کشور را شدیدا محکوم کردند و گفتند که باوجود این که 135 کشور جهان به فهرست کشورهایی که حکم اعدام را در کشورهای خود لغو کرده اند، پیوسته اند ژاپن هنوز به جمع این کشورها نپیوسته است .
ماکوتو میازاکی رییس فدراسیون وکلای ژاپن امروز در بیانیه ای از دولت خواست حکم اعدام در این کشور را لغو کند .
در ژاپن حکم اعدام به آسانی داده نمی شود و این حکم محدود به قتلهای سنگدلانه است و برای اجرای حکم مرگ ، نیاز به تایید دادگاه عالی و وزیر دادگستری است .
از این رو در ژاپن حکم اعدام مجرم ، پس ازگذشت سالها از صدور حکم دادگاه به اجرا درمی آید.
آساق 1459**1438**280** شماره 093 ساعت 14:45 تمام
۰ نفر