نخستين اجلاس سران مجمع گفت و گوي همكاري آسيا در برابر آزموني از چالش هاي منطقه اي

تهران-نخستين اجلاس سران مجمع گفت و گوي همكاري آسيايي (ACD ) بيست و ششم مهرماه در حالي به ميزباني كويت برگزار مي شود كه كشورهاي مختلف قاره آسيا بيش از هر زمان براي حل چالش هاي پيش روي خود به همگرايي و تفاهم نياز دارند .

به گزارش ایرنا، مجمع گفت وگوی همكاری آسیا ACD ) Asia Cooperation Dialogue ) به عنوان تشكیلاتی نوپا تلاش می كند تا به صورت فراگیر ظاهر شود. این مجمع با 31 عضو دارای امكانات بالقوه فراوانی جهت ارتقای همگرایی بین اعضا و همكاری های اقتصادی و تجاری در قاره كهن است.

از جمله اهداف این مجمع می توان به ارتقای همگرایی بین كشورهای آسیایی، گسترش بازار تجاری و مالی، تبدیل آسیا به یك شریك توانمند برای تعامل دیگر نقاط جهان و ارتقای نقش آسیا برای تاثیرگذاری در معادلات جهانی یاد كرد.

جمهوری اسلامی ایران، تایلند، چین، اندونزی، مالزی، ژاپن، كره جنوبی، لائوس، میانمار، ویتنام، فیلیپین، سنگاپور، كامبوج، برونئی، مغولستان، بوتان، هند، پاكستان، بنگلادش، سریلانكا، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیكستان، ازبكستان، عربستان، كویت، قطر، عمان، امارات متحده عربی، بحرین و سوریه به عنوان اعضای این مجمع توانایی این را دارند كه اهداف تعیین شده را جامه عمل بپوشانند.

تاكنون ده اجلاس از این تشكیلات آسیایی در سطح وزیران امور خارجه برگزارشده و قرار است برای نخستین بار با حضور سران حدود 20 كشور آسیایی از جمله رییس جمهوری كشورمان، نخستین اجلاس سران مجمع گفت و گوی همكاری آسیا در كویت برگزار شود.

ایده تشكیل مجمع گفت و گوی همكاری آسیایی نخستین بار توسط نخست وزیر تایلند در سی وچهارمین نشست وزیران امور خارجه كشورهای آ.سه.آن در سال 2001 میلادی مطرح شد.

نخستین اجلاس وزیران امور خارجه ACD در سال 2002 میلادی در تایلند برگزار شد و وزیران امور خارجه كشورهای شركت كننده در این اجلاس، حمایت خود را از تشكیل و تداوم گفت و گوی همكاری آسیایی اعلام كردند.

به دنبال آن اجلاس وزیران امور خارجه كشورهای عضو در كشورهای تایلند، چین، پاكستان قطر،كره جنوبی، قزاقستان وسریلانكا ، ایران و كویت نیز برگزار شد.

ACD دارای دو بخش گفت و گو و پروژه است. بخش گفت و گو به طور عمده شامل برگزاری اجلاس سالانه وزیران امور خارجه كشورهای عضو بوده و هدف از آن ارتقای تعامل و مشاركت وزیران و مقامات رسمی كشورهای عضو است. وزیران كشورهای عضو دو نشست سالانه یكی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و دیگری در پایتخت یكی از اعضا برگزار می كنند.

به طور معمول ریاست مجمع یك ساله بوده و در نشست وزیران در حاشیه مجمع عمومی به كشوری كه از سال قبل ریاست را به عهده می گیرد، واگذار می شود.

در بخش پروژه، كشورهای عضو تشویق می شوند تا به صورت داوطلبانه به عنوان پیشگام Prime-mover و یا همكار Co Prime-mover آغازگر حركت در پروژه های مورد علاقه باشند. درحال حاضر 20 پروژه تحقیقاتی، توسعه ای و آموزشی، در این مجمع تعریف شده است.

پروژه های 'انرژی' (بحرین، قطر، فیلیپین، اندونزی و چین)، ' فقرزدایی' (بنگلادش، كامبوج و ویتنام)،' كشاورزی' (چچن)، 'حمل و نقل ' (هند و قزاقستان)، ' بیوتكنولوژی' (هند)، 'تجارت الكترونیك' (مالزی)، 'صندوق زیر ساختاری' (مالزی)،' موسسه استاندارد و آسیایی '(پاكستان)،' آموزش مجازی' (مالزی)،' صنایع كوچك و متوسط' (سنگاپور و سریلانكا)، ' فناوری اطلاعات' (كره جنوبی)، ' علوم و تكنولوژی' (فیلیپین)، ' گرشگری' (تایلند، كامبوج، میانمار و پاكستان)، ' همكاریهای مالی'(تایلند)، ' توسعه منابع انسانی' (ویتنام)، ' آموزش محیط زیست' (ژاپن)، ' تقویت زیرساختارهای حقوقی' (ژاپن)، 'امنیت جاده '(عمان)، ' بلایای طبیعی' (روسیه)، ' همكاری های فرهنگی' (جمهوری اسلامی ایران)، پروژه هایی بوده اند كه كشورهای پیشگام در این مجمع تاكنون برعهده گرفته اند.

جمهوری اسلامی ایران نیز در دومین اجلاس گروه ارشد مطالعاتی (فروردین ماه 1387 هجری شمسی - سئول) پیشنهاد تصویب همكاری های فرهنگی به عنوان پروژه بیستم را به مجمع گفت وگوی همكاری آسیایی ارائه كرد كه پی آن گزارش توجیهی با عنوان Concept تهیه و به تصویب نشست سوم گروه ارشد مطالعاتی رسید. در همین نشست كشورمان به عنوان پیشگام و مسوول پروژه و هند به عنوان همكار انتخاب شدند.

جمهوری اسلامی ایران همواره بر تقویت همكاری های اقتصادی در چارچوب مجمع با هدف بهره مندی از تجارب صنعتی، اقتصادی و فنی كشورهای عضو تاكید كرده است. در همین راستا، حضور فعال نهادها و سازمانهای ایرانی در پروژه های مختلف مجمع به خصوص در بخش های انرژی، كشاورزی، گردشگری، توسعه منابع انسانی و محیط زیست نیز در دستور كار ایران قرار دارد.

در نشستی كه آبان ماه 1389 هجری شمسی با حضور مقامات عالی رتبه شركت كننده در نهمین اجلاس مجمع گفت‌وگوی همكاری آسیا (ACD) در تهران برگزار شد در خصوص ایجاد ساز و كار همكاری مشترك در موضوعات مختلف توافق به عمل آمد.

31 كشور عضو مجمع گفت وگوی همكاری آسیا در بیانیه پایانی نشست تهران به همبستگی بیشتر و همكاری در آسیا در فضایی همراه با صلح و سعادت تاكید كردند.

اعضای شركت كننده در اجلاس تهران همچنین ایجاد یك ساختار همكاری موثر بین كشورهای آسیایی در بخش‌های امنیت اجتماعی، انرژی و غذایی براساس چند جانبه گرایی، برابری و حقوق بین‌الملل ضروری دانستند و در راستای مقابله با آثار اجتماعی ـ اقتصادی بحران مالی جهانی اعلام كردند كه مجمع گفت‌وگوی همكاری آسیا به عنوان یك مكانیسم آسیایی باید اقداماتی را در برابر آثار منفی این بحران و رفع مشكلات مردم این قاره اتخاذ كند.

مقامات عالی رتبه شركت كننده در نشست تهران همچنین توجه به آثار بحران مالی جهانی و ركود تجارت و سرمایه‌گذاری در میان كشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی همكاری آسیا و امكان كاهش رشد كشاورزی در آینده و لزوم بررسی چگونگی تامین نیازهای غذایی و انرژی خود را ضروری خواندند.

توسعه و تقویت ایجاد شبكه‌هایی بین اعضای مجمع گفت‌وگوی همكاری آسیا و دیگر سازمان‌های منطقه‌ای در جهت افزایش اعتماد و همكاری اقتصادی از دیگر موضوعاتی بود كه در نشست تهران بر روی آن توافق شد.

این گروه از كشورهای قاره كهن ضمن اعلام تعهد خود بر پیگیری اهداف اعلامیه‌های قبلی اجلاس‌های ACD، پایبندی خود را به انجام گفت‌ و گو و تفاهم جهت ایجاد استانداردهای بالاتر زندگی برای مردم خود و رفع مشكلات اجتماعی ـ اقتصادی آنان اعلام كردند.

همچنین در این اجلاس تاكید شد كه كشورهای آسیایی علاوه بر لزوم اعتمادسازی مجدد در سیستم مالی از طریق همكاری بانك‌های مركزی، تقویت بخش‌های مالی، تنوع تجارت و سرمایه‌گذاری و اجتناب از سیاست‌های حمایت گرایانه، باید در جهت توسعه فضای سرمایه گذاری برای بخش‌های خصوصی تلاش كنند.

آنچه مهم است ظرفیت ها و پتانسیل های این مجمع برای ایفای نقش در برابر چالش هایی است كه قاره آسیا با آن روبروست . این مجمع می تواند برای حل بحران ها و مشكلات اقتصادی و نیز نزاع ها و درگیری میان كشورها كه ارمغان شوم غرب به قاره آسیا تلقی می شود راهكارهایی بیابد و در جهت همگرایی اعضا و كاستن از رنجی باشد كه این نقطه از جهان گام های موثری بردارد.

در حال حاضر قرار است این مجمع در سطح سران برگزار شود و در بالاترین سطح گفت و گو های خود را برای همكاری هر چه بیشترآسیایی تجربه كند.

حضور ' محمود احمدی نژاد' و سخنرانی وی در نخستین اجلاس سران مجمع گفت و گوی همكاری آسیایی (ACD) در كویت برای ارایه راهكارهای گسترش و تقویت همكاری ها میان كشورهای آسیایی نشان از نقشی است كه این مجمع می تواند در مقابل تحولات منطقه ای ایفا كند.

سیام *1580**