۲ شهریور ۱۳۹۱، ۱۱:۵۴
کد خبر: 80288059
T T
۰ نفر

از تاثير رنگ ها غافل نشويم

۲ شهریور ۱۳۹۱، ۱۱:۵۴
کد خبر: 80288059
از تاثير رنگ ها غافل نشويم

شهر ري - امروزه در ارتباطات ميان فردي، پيش از آن كه افراد به سخنان مخاطبان خود توجه داشته باشند ، لباس و وضعيت ظاهري آنان جلب توجه نموده و بدين صورت مي‌توان گفت كه رنگ ها همچون مهماني ناخوانده بر روابط با ديگران تاثير گذارند.

بی‌شك پیش از اینكه تنوع رنگ‌ها برای ما موثر باشد، در جذب مخاطبان موثرتر خواهد بود و لذا از این رو می توان گفت كه انتخاب رنگ در لباس در ارتباطات میان فردی اهمیت ویژه‌ای دارد ،‌ چرا كه لباس افراد اگر چه شان و شخصیت افراد را شكل نمی‌دهد، اما اغلب پایه‌ای برای قضاوت اولیه در مورد افراد است و تاثیر شگرفی بر قضاوت‌های دیگران نسبت به آنها می‌گذارد.

كارشناس بهداشت روان شبكه بهداشت و درمان شهرستان ری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص اثرات روانی رنگها اظهار داشت: از دیرزمان اثر روانی رنگ، در اشخاص مختلف مورد توجه دانشمندان بوده و از آن زمان به مرور، این تحقیقات گسترش یافته است.

معصومه یعقوبی گفت: ثابت شده اتاق‌هایی از بیمارستان‌ها كه رنگ آبی یا شیشه‌های آبی‌رنگ دارند، اثر خوبی روی بیماران دارد یا اشخاصی كه نزدیك‌ بین هستند و چشم آنها در مطالعه زیاد خسته می‌شود باید كاغذهای سبز و آبی به كار برند كه بسیار مناسب است.

همچنین نتایج تحقیقات نشان داده قرار گرفتن زیر نورهایی با رنگ خاص تاثیر روانی زیادی بر فرد دارد؛ به عنوان مثال وقتی شخصی دودل می باشد یا اطمینان كافی راجع به مساله‌ای ندارد ، پوشیدن لباس‌های زرد یا محاصره شدن در محیطی پر از رنگ‌های زرد زنده به آن كمك خواهد كرد تا توجه خود را روی مشكل پیش آمده متمركز كند تا بتوانید به دودلی خود پایان دهد.

یعقوبی افزود: از این رو استفاده از رنگ زرد در برقراری ارتباط نیز كمك می‌كند. اگر احساس تنهایی می‌كنید یا قادر نیستید با دیگران تماس‌های خوبی برقرار كنید، استفاده از این رنگ روشن ، جریان كلمات شما را آسان و شیوایی كلام را تقویت خواهد كرد.

وی بیان داشت: از نظر فیزیكی ، در محاصره رنگ قرمز بودن باعث افزایش جریان خون می‌شود و آدرنالین را به بدن تزریق می‌كند. وقتی شخصی به شدت خسته یا افسرده است یا نیروی اراده‌اش تحلیل رفته ، رنگ قرمز می‌تواند به عنوان عاملی انرژی‌ زا استفاده شود.

همچنین پوشیدن لباس‌های قرمز یا قرار گرفتن در محیط قرمز، وقتی فرد بشدت ناراحت، هیجانی، مضطرب یا تحت فشار است می‌تواند به بروز خشم یا ایجاد خشونت منجر شود.

كارشناس بهداشت روان شبكه بهداشت شهرستان ری در خصوص اثرات روانی رنگ ها در كودكان ، گفت: به موجب تحقیقات به عمل آمده ، رنگ‌های قرمز ، نارنجی، زرد و آبی رنگ‌های مورد علاقه اطفال بوده و رنگ‌های خاكستری ، قهوه‌ای، سیاه و سفید هیچ‌گاه مطلوب آنها نیست و از طرفی رنگ‌ها نفوذ عجیبی بر سلسله اعصاب كودكان دارند ؛ مثلا چنانچه رنگ سیاه یا سفید مطلق مدتی مرتب در معرض دید كودكان قرار گیرد یا بزرگسالان اطراف آنها دائم با لباس سیاه ظاهر شوند ، اعصاب آنها خسته و مختل می‌شود.

یعقوبی افزود: طی سالیان متمادی ، آزمایش‌های فراوانی برای تعیین ارجحیت رنگ‌ها صورت گرفت ، مثلا نوزادان به رنگ‌های درخشان مثل زرد ، سفید، صورتی و قرمز بیشتر خیره می‌شوند و با بزرگ‌ شدن كودكان علاقه به رنگ زرد به تدریج كم می‌شود و قرمز و آبی جای آن را می‌گیرد.

وی تصریح كرد: پس از دوران بلوغ ، علاقه به رنگ‌هایی با طول موج كوتاه‌تر (آبی و سبز)‌ بیشتر از رنگ‌های با طول موج بلند (قرمز، نارنجی و زرد)‌ می‌شود. در این حالت علاقه به رنگ‌ها به ترتیب بدین صورت برای این دسته افراد خواهد بود، آبی ، قرمز، سبز، بنفش، نارنجی و زرد.

وی بیان داشت: كودكان و نوجوانان به رنگ ها بیشتر از اشكال واكنش نشان می‌دهند و با لذت تمام به آنها دل می‌بندند. تحقیقات نشان داده كودكانی كه در نقاشی‌های خود رنگ‌های سرد مانند آبی یا سبز را انتخاب می‌كنند، متفكرتر و سنجیده‌تر هستند.

به كار بردن رنگ‌های قهوه‌ای و خاكستری نشان‌دهنده ناراحتی‌های درونی آنان است.استفاده آزادانه از رنگ قرمز توسط كودكان خصومت‌ یا نیاز به صحبت را نشان می‌دهد و از طرفی هم بیانگر عشقی ساده و بی‌آلایش است.

كارشناس بهداشت روان شبكه بهداشت ری گفت: رنگ آبی در نقاشی كودكان بیانگر سازگاری، تمایل به اطاعت و كنترل یا سركوب احساسات است و نیز كودكانی كه زیاد از رنگ سبز استفاده می‌كنند، معمولا به طور محسوسی فاقد احساسات قوی و آشكار هستند. كودكان بندرت به رنگ‌های قهوه‌ای، سیاه یا خاكستری علاقه نشان می دهند. استفاده در هم و برهم از رنگ قهوه‌ای مشخصه اعتراض به والدین و بكارگیری مداوم از رنگ سیاه برای رنگ‌آمیزی ، نشانه اعتراض ، ترس یا اضطراب آنان می باشد.

1417/
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه