۳ مرداد ۱۳۹۱، ۱۱:۰۳
کد خبر: 80244344
T T
۰ نفر

آموزش جوار دانشگاه،گام عملياتي علم

۳ مرداد ۱۳۹۱، ۱۱:۰۳
کد خبر: 80244344
آموزش جوار دانشگاه،گام عملياتي علم

ياسوج- افزايش فارغ التحصيلان دانشگاهي و رشد بيكاري در اين فرايند به لحاظ موثر واقع نشدن آموزش هاي تئوري ، تئوري ايجاد 'آموزش جوار دانشگاه ' در مراكز فني و حرفه اي را بدنبال داشته است.

براساس برخی آمار ﻧﺮﺥ ﺑﯿﮑﺎﺭﯼ ﻓﺎﺭﻍ‌ﺍﻟﺘﺤﺼﯿﻼ‌ﻥ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻫﯽ، 10 ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻧﺮﺥ ﺑﯿﮑﺎﺭﯼ ﺩﺍﺭﻧﺪﮔﺎﻥ ﻣﺪﺭﮎ ﺩﯾﭙﻠﻢ ﻭ ﭘﺎﯾﯿﻦ‌ﺗﺮ است و در مواردی نرخ بیكاری برخی رشته ها بیش از 50 درصد اعلام شده است .

آموزش جوار دانشگاه مرحله ای برای شركت فارغ التحصلان دانشگاهی و مراكز آموزش عالی در دوره های تخصصی است تا آنچه به صورت نظری خوانده اند،در فرایند آموزش عملی همپای كار كارگاهی بالفعل عملیاتی نمایند.

بواقع، نبود مهارت و تخصص كاربردی رشد فزاینده بیكاری را برای قشر دانشگاهی دربرداشته است و آموزش جوار دانشگاه می تواند راهكاری برای تلفیق علم ، عمل ، تجربه و بستری برای بروز خلاقیت از داشته های علمی دانش آموختگان شود.

معاون آموزش، پژوهش وبرنامه ریزی اداره كل آموزش فنی وحرفه ای كهگیلویه وبویراحمد از آموزش جواردانشگاه به عنوان گام 'مهارت یابی ' فارغ التحصیلان دانشگاهی یاد كرد.

'محمد عنایتی راد ' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نقش اثرگذار این نوع آموزشها می گوید:این اداره كل در این راستا اقدام به ایجاد گاركاه در شماری از دانشگاههای استان نموده است.

وی با بیان اینكه برخی دانشگاهها در كنار آموزش تئوری برای انجام فعالیتهای گارگاهی دانشجویان از كارگاههای فنی و حرفه ای استفاده می كنند.

عنایتی زمان دوره های آموزش جوار دانشگاه را بین 200 تا بیش از یكهزار ساعت اعلام كرد و گفت: این نوع آموزشها برای رشته های صنعت ،كشاورزی و خدمات اجرا می شود.

وی گفت: راه اندازی مراكز علمی كاربردی در شهرستانهای استان را نیز گامی در راستای شكوفایی دانش كار فارغ التحصیلان دانست.

مدیركل آموزش فنی وحرفه ای كهگیلویه وبویراحمد با اشاره به نداشتن مهارت بسیاری از فارغ التحصلان دانشگاهی از آموزش جوار دانشگاهی به عنوان مرحله ارتقا علمی و دانش تكمیلی كاریابی یاد كرد.

'ایاز آقایی' با بیان اینكه هم اكنون دوره های آموزشی جوار دانشگاه در شهرهای یاسوج، گچساران و دهدشت برای 500 نفر در حال برگزاری است و اظهار داشت: این نوع آموزشها عملی و كاربردی به فرایند تولید نیروی كار و كارآفرینی كمك می كند.

وی تصریح كرد: درسال 90 ، 44 هزار و 839 نفر ساعت و در سه ماهه نخست سال جاری نیز 28هزار و 445نفر ساعت در آموزش جوار دانشگاهی فنی وحرفه ای كهگیلویه وبویراحمد شركت كرده اند.

671