۲۲ تیر ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6925014
T T
۰ نفر

#

۲۲ تیر ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6925014
# تهران خبرگزاری جمهوری اسلامی 22/04/77 " بوریس پاستوخف" قائم مقام وزیرامورخارجه روسیه، روزجمعه به ایران می آید تا به مقامهای ایرانی درباره توافق اخیر " قزاقستان - روسیه" بر سر رژیم حقوقی دریای خزر، توضیحاتی دهد.
بگفته منابع آگاه در وزارت امورخارجه وی قرار است با " مرتضی سرمدی" همتای ایرانی خود و نیز دکتر کمال خرازی وزیرامورخارجه ایران دیدار و گفت و گو کند.
رئیسان جمهوری روسیه و قزاقستان، روز پانزدهم تیرماه، توافقنامه ای را درباره نحوه تقسیم بخش شمالی دریای خزر امضا کردند که به موجب آن، ضمن رعایت اصول آزادی کشتیرانی و ماهیگیری و حفاظت از محیط زیست، توافق شده است که سواحل مجاور دو کشور در دریای خزر بر اساس" خط میانه" و در نظر گرفتن" اصول عدالت و آشتی" بین دو کشور تقسیم شود.
این خط بر اساس اصل برابری مسافتها و با در نظر گرفتن وضعیت جزایر، ساختار زمین و دیگر شرایط زمین شناختی سواحل ترسیم می شود.
آقای " سید محمد خاتمی" رئیس جمهوری ایران در مصاحبه مشترکی با رئیس جمهوری ترکمنستان ، که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی درتهران برگزارشد درواکنش به این توافقنامه گفت :باید یک رژیم حقوقی بر بستر و زیربستر دریای خزرحاکم باشد.
وی تاکید کرد " بهره برداری ازاین دریا برای همه کشورهای منطقه نیز به صورت مساوی و عادلانه صورت گیرد.
رئیس جمهوری با اشاره به موقعیت جغرافیایی دریای خزر، رعایت موازین و مقررات زیست محیطی را در خصوص دریای خزر ضروری خواند واضافه کرد: در صورتی که سهم عادلانه ای برای همه کشورهای ساحلی منطقه درنظر گرفته شود، جمهوری اسلامی ایران با تقسیم مساوی این دریا مخالف نیست.
آقای خاتمی اظهارداشت : هرگونه تغییر در رژیم حقوقی دریای خزر ، باید مبتنی بر توافق کشورهای منطقه باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به توافق " روسیه- قزاقستان" گفت: همه کشورهای ساحلی دریای خزر، از جمله روسیه کاملا آگاهند که عهدنامه مودت و دوستی ایران و روسیه، ( 26 فوریه 1921 ) و قراردادهای بازرگانی و بحرپیمایی بین دولتهای ایران و اتحاد جماهیر شوروی ( 25 مارس 1940 ) تنها رژیم حقوقی موجود حاکم بر دریای خزر است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت تکمیل هرچه سریعتر رژیم حقوقی دریای خزر ، ضمن حفظ وحدت رژیم حقوقی بر دریا و زیربستر دریا، تاکید دارد و معتقد است که در صورت توافق پنج کشور بر تقسیم دریای خزر، باید هر پنج کشور سهمی عادلانه و متساوی داشته باشند.
با اعلام مواضع جمهوری اسلامی ایران، سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد: " بوریس پاستوخف" قائم مقام وزیر امور خارجه روسیه به زودی برای بحث و بررسی مسائل دریای خزر رهسپار تهران خواهد شد.
" سرگی یاسترژمبسکی"به خبرنگاران گفت:کرملین ازاینکه ایران و ترکمنستان از قرارداد اخیر روسیه و قزاقستان خوشحال نمی باشند، آگاه است.
وی خاطرنشان کرد که قزاقستان و روسیه بادر نظرگرفتن لزوم بهره برداری دسته جمعی دولتهای ساحلی از منابع این پهنه آبی ازانعطاف برخوردار هستند.
10 80 230 13
۰ نفر