۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6592093
T T
۰ نفر

آیین نامه جدید قانون مشاغل سخت و زیان آور ابلاغ شد

۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6592093
آیین نامه جدید قانون مشاغل سخت و زیان آور ابلاغ شد .................................................
تهران،خبرگزاری جمهوری اسلامی 26/02/86 داخلی.اجتماعی.قانون.مشاغل سخت باتصویب آیین نامه جدید قانون بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور در هیات وزیران، این آیین نامه به دستگاه های مجری آن،ابلاغ شد.
به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنابه نقل از روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، هیات وزیران درمصوبه اخیر خود، بخش هایی ازآیین نامه اجرایی تسهیلات بازنشستگی شاغلان مشاغل سخت و زیان آور را اصلاح کرد.
براساس این مصوبه، کارهای سخت و زیان آور، به کارهایی گفته می شود که در اثر اشتغال، تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت های طبیعی ـ جسمی و روانی ـ کارگر در وی ایجاد می شود که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن است.
براساس این مصوبه، مشمولان قانون "نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنک تحمیلی و معلولان عادی و شاغلان مشاغل سخت وزیان آور،مصوب 1367 و اصلاحات بعدی آن " و مشمولان قانون "حفاظت دربرابر اشعه مصوب سال 1368 و اصلاحات بعدی آن" همچنان تابع قوانین و مقررات مربوط خواهندبود.
براساس این مصوبه، تعیین سخت وزیان آور بودن مشاغل حسب درخواست کارگر، کارفرما،تشکل ها،وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی، وزارت کارو اموراجتماعی و سازمان تامین اجتماعی در هر کارگاه با بررسی سوابق، بازدیدوبررسی شرایط کار توسط کارشناسان بهداشت حرفه ای وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و بازرسان کار وزارت کار و امور اجتماعی و با تایید کمیته های بدوی و تجدید نظر استانی موضوع این آیین نامه انجام می شود.
همچنین کارفرمایان مکلفند شاغلان در کارهای سخت و زیان آور را حداقل سالی یک بار به منظور آگاهی از روند سلامتی و تشخیص به هنگام بیماری و پیشگیری از فرسایش جسمی و روحی آنان توسط مراکز بهداشتی و درمانی مورد معاینه قرار داده و نتیجه را در پرونده های مربوط ضبط و یک نسخه از آن را به سازمان تامین اجتماعی ارایه کنند.
براساس آیین نامه جدید، سیاست گذاری کشور در مورد کارهای سخت وزیان آور، موضوعاین آیین نامه و رسیدگی به درخواست کمیته های بدوی و تجدیدنظر استانی و نظارت و هماهنگی بر فعالیت کمیته های مذکور در این آیین نامه، بر عهده شورای عالی حفاظت فنی است.
براساس این مصوبه ، به منظور تطبیق و تشخیص مشاغل سخت وزیان آور براساس ضوابط و سیاست گذاری های شورای عالی حفاظت فنی و مقررات مربوط، کمیته های بدوی وتجدیدنظر استانی، هر کدام با پنج عضو اصلی و پنج عضو علی البدل برای مدت سه سال تشکیل می شوند.
این مصوبه می افزاید: علاوه بر کارهای سخت و زیان آور مشخص شده براساس مصوبات شورای عالی حفاظت فنی وموارد تاییدشده توسط کمیته های استانی، مشاغلی که ندامتگاه ها و زندان ها مستقیما با زندانی ارتباط دارند و مشاغلی که به طور مستقیم در مراکز روان درمانی بابیماران روانی مرتبط هستند و خبرنگاری نیز سخت و زیان آور شناخته می شوند.
بر اساس این آیین نامه ، ایام تعطیلات هفتگی و رسمی ، مرخصی استحقاقی ، مرخصی استعلاجی و تمام یا قسمتی از خدمت نظام وظیفه درجبهه های نبردحق علیه باطل یا حضور داوطلبانه در جبهه، دوران اسارت یا محکومیت سیاسی که بیمه شده براساس آن به عنوان آزاده شناخته شده باشد ، به عنوان سابقه اشتغال در کارهای سخت و زیان آور محسوب می شود.
براساس این مصوبه،چنانچه بیمه شده بیش از دوماه به هر منظور از مرخصی بدون حقوق استفاده کرده یااخراج،استعفا،انفصال و بازخریدی مشروط بر اینکه حداکثر تا دوماه در مجموع در فواصل اشتغال به کارهای سخت و زیان آور داشته باشد، توالی اشتغال او را از بین رفته و موجب تناوب اشتغال وی می شود.
افرادی که حداقل 20 سال متوالی یا 25 سال متناوب سابقه پرداخت حق بیمه در مشاغل سخت و زیان آور مربوط به قبل از تاریخ تصویب قانون را داشته باشند یا در آینده شرایط مذکور را احراز کنند یا چنانچه کمیسیون های پزشکی قبل از رسیدن بیمه شده شاغل در کارهای سخت و زیان آور به سابقه مقرر ، فرسایش جسمی و روحی وی را ناشی از اشتغال به کارهای سخت و زیان آور تشخیص و تایید کنند، بیمه شده می تواند درخواست بازنشستگی خود را به سازمان تامین اجتماعی تسلیم کند.
براساس این مصوبه،کارفرما مکلف است پس از احراز شرایط بازنشستگی بیمه شده شاغل در کارگاه وی ، طبق این آیین نامه معادل چهار درصد میزان مستمری برقراری بیمه شده نسبت به سنوات اشتغال او درمشاغل سخت و زیان آور را که توسط سازمان تامین اجتماعی محاسبه و مطالبه می شود به طور یکجا به سازمان یاد شده پرداخت کند.
اجتمام/9119/1611 شماره 102 ساعت 39:14 تمام انتهای پیام D26.14-39-05
۰ نفر