۲۳ دی ۱۳۹۰، ۲۰:۲۰
کد خبر: 30763744
T T
۰ نفر

دهلي نو - جمعي از مسلمانان و علماي هندي روز جمعه با تجمعي اعتراض آميز در ميدان 'جنتر منتر' دهلي نو، خواستار لغو رواديد سفر سلمان رشدي مرتد به اين كشور شدند و نسبت به سفر وي در اواخر ماه ميلادي جاري اعتراض كردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این تجمع اعتراض آمیز كه امروز به دعوت شورای ملی علمای شیعه و مجلس علما هند انجام شد، مسلمانان با سردادن شعارهایی خواستار اقدام دولت هند برای لغو سفر نویسنده مرتد كتاب اهانت آمیز آیات شیطانی شدند.

براساس این گزارش، قرار است سلمان رشدی مرتد برای حضور در یك جشنواره ادبی در جیپورهند در هفته آخر ماه ژانویه به هندوستان سفر كند.

پیش از این تجمع نیز مراكز اسلامی هند از جمله حوزه علمیه 'دارالعلوم دیوبند' از مراكز بزرگ اسلامی در این كشور از دولت مركزی هند خواستار لغو روادید سفر سلمان رشدی به این كشور شده بودند.

معترضان در تجمع امروز در میدان ویژه اعتراضات 'جنتر منتر' در دهلی نو با حمل پلاكاردها و سردادن شعار علیه این مرتد، نارضایتی خود را از اعطای روادید سفر به هند برای سلمان رشدی اعلام و ازدولت این كشور خواستند به احساسات مذهبی مسلمانان توجه كند چرا كه وی در سراسر جهان به احساسات مسلمانان صدمه و آسیب زده است.

دبیر مشترك مجلس العلمای هند در حاشیه این تجمع به خبرنگار ایرنا گفت: سفر آتی سلمان رشد به هند موجب خشم مسلمانان شده و اقشار مختلف مسلمان شیعه و سنی خواستار لغو سفر این مرتد هستند.

مولانا 'سید جلال حیدر نقوی' گفت: سلمان رشدی نویسند كتاب موهن 'آیات شیطانی' است كه در مخالفت و اهانت به اسلام ، پیامبر (ص) و قرآن كریم سابقه دیرینه دارد و نباید اجازه حضور درهند را به وی داد.

تجمع كنندگان همچنین با ارسال نامه ای برای 'مانموهان سینگ' نخست وزیر هند خواستار لغو روادید سفر رشدی به این كشورشدند.

گفتنی است رشدی 65 ساله كه حكم ارتداد او درسال 1989 توسط امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به خاطر رمان اهانت آمیز 'آیات شیطانی' صادر شد، قرار است برای حضور در یك جشنواره ادبی در 'جیپور' هند در پایان ماه جاری میلادی به این كشور سفر كند.

به گزارش ایرنا، رشدی در سال 1947 میلادی در بمبئی هند به دنیا آمد و این نویسنده مرتد از دوره جوانی سابقه اهانت به دین اسلام را دارد .

نقطه اوج شیطانی او زمانی است كه پس از نگارش و چاپ كتاب موهن آیات شیطانی حكم ارتداد تاریخی اش توسط حضرت امام خمینی (ره) صادر شد.

رشدی در خاطرات خود با اشاره به روزهای پس از صدور حكم می گوید كه بارها مجبور به تغییر محل زندگی شد و به دلیل فشار ناشی از حكم امام (ره)، پلیس انگلیس وظیفه حفاظت از او را بر عهده می گیرد و همین وضعیت سبب طلاق همسرش از او شد.

سلمان رشدی پس از صدور حكم تاریخی امام خمینی(ره) مخفی شد و پلیس انگلیس حفاظت از وی را در مكان هایی پنهانی برعهده گرفت.

هزینه های محافظت از او سالانه یك تا 10 میلیون پوند تخمین زده می شود و در حدی كه یكبار چارلز ولیعهد انگلستان اعلام كرد: رشدی سرباری پرخرج برای مالیات دهندگان انگلیسی است.

رشدی در یكی از آخرین كتابهای خود، به فلاكت و ذلت پس از انتشار كتاب 'آیات شیطانی' اشاره كرد كه چنان فضای جهنمی بر زندگی او حاكم شد كه همسرش از وی جدا شد و در مطبوعات انگلیس او را فردی 'بزدل' نامیدند و در آن ایام طی 20 روز 13 بار محل خواب خود را تغییر داد.

رشدی پس از چند سال برای رهایی از وضعیت موجود در انگلستان به آمریكا گریخت، اما مجبور به استفاده از حفاظت پلیس آمریكا برای مصون ماندن از انتقام مسلمانان شد.

جالب اینكه رشدی به سبب كارهای ادبی سخیف و موهن خود نشان شوالیه را كه یكی از بالاترین نشان خاندان سلطنتی انگلیس است نیز دریافت كرد.

آساق ** 589** 1574

سرخط اخبار جهان